Menu Zavřít

Firmy dostanou jednoletou záruku

22. 11. 2004
Autor: Euro.cz

ZÁRUČNÍ DOBA NA NOTEBOOKY Výrobci notebooků začali snižovat záruční dobu na své produkty. Jejich prodeje se přesto zvyšují. Zahraniční výrobci notebooků snižují záruku na své výrobky. Z tradiční dvouleté záruční doby nabízejí firmy zákazníkům garanci na jeden rok.

FIN25

ZÁRUČNÍ DOBA NA NOTEBOOKY Výrobci notebooků začali snižovat záruční dobu na své produkty. Jejich prodeje se přesto zvyšují. Zahraniční výrobci notebooků snižují záruku na své výrobky. Z tradiční dvouleté záruční doby nabízejí firmy zákazníkům garanci na jeden rok. Omezení záruční doby se uplatňuje pouze v případě, že notebook kupuje právnická osoba. Záruční doba na notebooky při prodeji fyzickým osobám zůstává beze změny na dvou letech. Oporu pro tento krok hledají firmy v právním řádu. „Pokud produkt kupuje právnická osoba, tak se vztah řídí obchodním zákoníkem. Záleží na samotné obchodní smlouvě nebo obchodních podmínkách, takže je možné nastavit libovolně dlouhou záruku,“ řekla Profitu advokátka Hana Bachrachová. A dodala, že u prodeje fyzické osobě samozřejmě musí platit dvouletá záruční doba, tak jak ji stanovuje zákon i pravidla Evropské unie. Notebooky s kratší záruční dobou právnickým osobám prodávají na českém trhu tři firmy - IBM, Dell a Acer. Další významné značky na českém trhu - Toshiba, Premio a Asus - mají i pro právnické osoby standardní dvouleté záruky a nic na tom zřejmě nehodlají měnit. Výjimkou je pak značka Hewlett-Packard. Ta prodává běžně v Evropě své řenosné počítače s jednoletou zárukou. V tuzemsku však Hewlett-Packard na notebooky poskytuje dva roky záruky a právě délka záruční doby je jedním z nejvýznamnějších marketinkových nástrojů. „Zkracování záruk je celosvětový trend. Kdo však chce, může si delší záruku připlatit,“ říká country manažer firmy Acer Tomáš Čech. KRATŠÍ ZÁRUKA - NIŽŠÍ CENA

Za rozhodnutím výrobců zkracovat stojí konkurenční boj. „Je to otázka cenové agresivity. S kratší zárukou je počítač levnější,“ vysvětluje Čech. A speciálně v oblasti notebooků jsou zákazníci na cenu citliví. Podle Čecha tak má zákazník možnost volby, zdali chce dražší produkt s delší zárukou, nebo raději koupí levnější počítač s rizikem, že je u něj kratší záruční doba. Neznamená to však, že by počítače s kratší zárukou byly méně kvalitní, akorát jsou levnější. Například Dell dokáže za úplatu prodloužit záruku na notebook se standardní jednoletou zárukou až na pět let. Původně se přitom na domácím trhu prodávaly notebooky až s tříletou zárukou. Změna přišla, když některé firmy začaly prodávat počítače v nejlevnější kategorii s dvanáctiměsíční zárukou. Dnes už dotyčné společnosti takovou záruku uplatňují na všechny modely notebooků a nemohou si tento krok vynachválit. „Když jsme snížili záruku u nejnižších modelů, jejich prodej se trojnásobně zvýšil. Podobné to bylo i nyní, když s omezenou zárukou jsou všechny modely,“ říká Tomáš Čech. A čísla mu dávají za pravdu. Od doby, kdy snížili záruku u všech modelů, stoupl podíl Aceru na trhu notebooků na 41 procent.

  • Našli jste v článku chybu?