Menu Zavřít

Firmy nemají problémy s hledáním pracovníků

6. 5. 2010
Autor: Euro.cz

Počet firem, které mají problémy s hledáním pracovníků, se za dva a půl roku snížil přibližně dvakrát: ze 74 na 34 procent. Vyplývá to z březnového průzkumu Hospodářské komory České republiky, jehož výsledky byly srovnány s totož­ným šetřením, které komora uskutečnila v srpnu 2007. ­Letošní sondy se zúčastnilo 558 respondentů.

Je to samozřejmě převážně způsobeno zvednutím míry nezaměstnanosti v uvedeném období ze šesti na deset procent a poklesem zakázek. Důležitým faktorem však bylo také zvýšení počtu podnikatelů, respektive osob samostatně výdělečně činných o zhruba 40 tisíc na současných asi 960 tisíc. OSVČ řada firem využívá při outsourcingu a jako externí dodavatele. Bez stále početnějších OSVČ by nezaměstnanost a potíže se sháněním zaměstnanců byly vyšší.

Naopak počet firem, které ­nemají problém s náborem nových pracovníků, se podle průzkumu zvedl z 12 na 22 procent. Množství podniků, které nové zaměstnance nepřijímají, narostlo z 9 na 32 procent. Zbytek uvedl, že zaměstnance nemá.

I když počet uchazečů o práci v současné době mnohonásobně převyšuje nabídku volných pracovních míst, některé, především strojírenské a stavební profese, jsou stále nedostatkové. Vedle změny systému učňovského školství by mělo tento problém částečně vyřešit využívání nově vznikající národní soustavy kvalifikací.

MM25_AI

Úkolem Hospodářské komory je zapojit do tohoto projektu Ministerstva školství zaměstnavatelskou a podnikatelskou ­sféru. Cílem je vytvořit v rámci národní soustavy kvalifikací jedenáct set kvalifikací, které nejvíce poptává pracovní trh. V horizontu pěti let bude ­nastaven komplexní systém standardizace, přezkušování a certifikace nejžádanějších kvalifikací.

Počet firem, které mají problém s rekrutací nových zaměs­t­nanců a hledají pomoc na ­úřadech práce, se snížil v uvedeném období z 52 na 24 procent. Využívání služeb pracovních agentur kleslo z 28 na 10 procent. Najímáním cizinců řeší problémy se sháněním zaměst­nanců v současné době jen 4 procenta podniků oproti 15 procentům před dvěma a půl lety. Spoléhání na inzerci v médiích spadlo na polovinu, z 50 na 25 procent.

  • Našli jste v článku chybu?