Podle našich průzkumů bude potřeba v nejbližších letech obsadit zhruba 70 tisíc pracovních míst, říká Ondřej Wysoglad, ředitel personální agentury AdeccoČR
Zaměstnavatelé se hodně poohlížejí po kandidátech z Bulharska a Rumunska, protože v rámci EU musejí překonat menší množství formálních překážek, říká šéf Hrmy Adecco ČR.
* Jaké jsou v současnosti nejpalčivější problémy pracovního trhu v Česku?
Jednoznačně nejvíce dnes zaměstnavatele trápí nedostatek pracovní síly. Česká republika má díky novým investicím a rostoucí ekonomice aktuálně nejnižší nezaměstnanost v Evropské unii. To je obecně skvělá zpráva, nicméně Hrmy potřebují i nadále nabírat nové zaměstnance a volných pracovníků je dnes na trhu minimum.
Podle našich průzkumů bude potřeba v nejbližších letech obsadit zhruba 70 tisíc pracovních míst, takže každý vhodný kandidát je dnes klíčový. Uchazeči jsou si toho samozřejmě vědomi a mají daleko větší nároky. Kvalifikovaný kandidát si dnes v průměru vybírá ze čtyř nabídek ve svém oboru, takže je v pozici, kdy nemusí dělat velké kompromisy. Dá se říct, že se situace na pracovním trhu v tomto ohledu poslední dobou otočila o 180 stupňů - už si nevybírá zaměstnavatel vhodného zaměstnance, ale zaměstnanec vhodného zaměstnavatele.
* Znamená to tedy, že se firmy i u nižších pozic čím dál častěji přetahují o své pracovníky?
Přesně tak. Zatímco dříve bylo přímé oslovování zaměstnanců s nabídkou lákavější pracovní pozice výsadou vyššího managementu, dnes už je běžnou praxí i u kvalifikovanějších dělníků. S tím se samozřejmě pojí také větší riziko fluktuace. Zaměstnanci jsou dnes méně loajální, práce si tolik neváží a přistupují k ní méně odpovědně, což se podepisuje třeba na pracovní docházce. S podobným přístupem se často setkáváme i u pohovorů. Dříve bylo výjimkou, aby kandidát na pohovor nedorazil, aniž by se předem řádně omluvil, dnes je to poměrně běžný jev.
* Co jako personální agentura můžete firmám při hledání zaměstnanců nabídnout?
Naší hlavní devízou je právě náborové know-how. Příští rok oslavíme na českém trhu pětadvacetileté výročí, takže velmi dobře známe zdejší situaci a máme za sebou cenné zkušenosti. Zároveň také neustále sledujeme nové trendy, které se poslední dobou zásadně mění. To není důsledkem pouze nedostatku pracovníků, ale i generačních změn. Klasické inzerce typu „flexibilita, ochota učit se novým věcem, kreativita“ už dnes moc nezabírají.
Náborové strategie cílené na zástupce mladších generací musí být daleko údernější a kreativnější. Celý proces náboru zároveň musejí být rychlejší a přesně zasáhnout potenciální kandidáty. Pro Hrmy by bylo velmi náročné zaměstnávat takový počet personalistů, kteří by dokázali společně s ostatní agendou zajistit i komplexní náborové aktivity a sledovat novinky na trhu. Řešit nábor prostřednictvím externí agentury je tak pro ně výhodnější.
* Jaké další služby firmám poskytujete?
Služby personálních agentur již dávno nejsou určené pouze velkým společnostem, ale nabízejí řešení i pro malé a střední podniky. Ty se často chtějí plně soustředit na svůj byznys a personální agenda je pro ně nevítanou přítěží. Rostoucí oblibě se proto těší HR outsourcing, kdy personální agentura firmě de facto supluje interní personální oddělení a kromě náboru zajišťuje i veškeré pracovněprávní a administrativní záležitosti, mzdové účetnictví nebo školení personálu.
* Jak lze získat pracovníky ze zahraničí a ze kterých zemí je to nejsnazší?
Zaměstnavatelé se hodně poohlížejí po kandidátech z Bulharska a Rumunska, protože v rámci EU musejí překonat menší množství formálních překážek. Nicméně atraktivní jsou itřetí země jako Ukrajina nebo Indie. Tento trend se samozřejmě promítá i do činnosti personálních agentur, které zajišťují potřebná povolení, ubytování a eliminují problémy spojené s jazykovou bariérou. *
Naší hlavní devízou je právě náborové know-how.
O autorovi| Václav Herz, spolupracovník redakce