Vyměnili byste přátelství za desetidolarový kupon na nákup nebo hamburger? V současné době, kdy na sociální sítě jako Facebook či Twitter proniká stále více firem nabízejících řadu exkluzivních slev a výhod, nad touto otázkou řada lidí zapřemýšlí.
Autor: Martin Siebert
Slevovou strategii podle agentury AP čas od času uplatňuje například americký obchodní řetězec Sears. Kupon na nákup v hodnotě 10 dolarů věnuje uživateli, který se stane fanouškem této firmy na kdysi čistě vysokoškolském serveru Facebook a připojí se do její skupiny.
Smaž si přátele, dostaneš hamburger
Počítačová firma Dell zase zasílá na Twitteru slevové kódy pro online nákupy. Obchod s obuví Zappos.com pravidelně daruje vstupenky na noční plavbu.
Aby firmy v současnosti uspěly, snaží se být součástí toho, co zákazníka baví a zkoušejí s ním komunikovat. „Ve kterém (obchodě) jsi byl nakupovat? Vyprávěj mi o tom,“ vyzývá uživatele na Twitteru obchodní řetězec Kmart.
Jiné firmy zase vsadily na efekt. Tuto zimu rychlé občerstvení Burger King vyvolalo na síti rozruch, když nabídlo svůj hamburger Whooper zdarma komukoli, kdo si z Facebooku vymaže 10 přátel - tedy uživatelů, kteří jsou propojeni s danou osobou.
Neznalost prostředí „Více než na nových kontaktech a seznamování na internetu je Facebook spíše o propojování s lidmi, které znáte ze svého života, a sdílení informací s nimi. Firmy se samozřejmě do tohoto virtuálního vesmíru přátel snaží vetřít,“ popisuje situaci ředitel OgilvyInteractive Tomáš Jindříšek. Za určitých okolností tato strategie podle něj může fungovat. „Pokud mám rád například KFC a to mě na místě, kam často chodím (například Facebook) informuje o novinkách, jistě mě to potěší nebo mi to minimálně nevadí.“ Většina firem s tím ovšem neumí pracovat a pasivně čeká, že se uživatelé stanou jejich fanoušky samovolně, připomíná Jindříšek. Klíčové je tak hlavně zaujmout. Ne všechny společnosti už stihl svět sociálních sítí zlákat - mnohé teprve o vstupu přemýšlejí. V takových případech často zakládají firemní profily sami fanoušci. „Prozatím jsme ve fázi, kdy ověřujeme možnosti provozovatelů sociálních sítí a plánujeme testovat vhodné kampaně ve formě pilotů,“ sdělila například tisková mluvčí Microsoft v České republice Markéta Kuklová. Nicméně stále více firem se od plánů přesouvá k činům. Sociálním sítě již využívá například mobilní operátor Vodafone. „Jsme nadšenci do moderních online nástrojů, využíváme je stále častěji a rádi s nimi experimentujeme - konkrétně například Facebook, Youtube, Twitter, Stream.cz či vlastní blog,“ říká mluvčí Vodafone Miroslav Čepický. Operátor na Facebooku vytvořil několik stránek, které mají řádově desítky až stovky fanoušků. Jeho konkurent T-Mobile využívá k propagaci svých služeb hlavně Facebook a videoserver Youtube. „Na Facebooku zkoušíme vytvářet profily a cílenou reklamu na jeho uživatele, kterých je nyní už asi 400 tisíc Čechů,“ uvádí Miroslav Jiřík, senior manažer přímé a online komunikace. Slevové kupony a další reálné benefity se ovšem v Česku zatím prakticky nevyužívají. Nízké náklady**
Podle Jiříka přestává fungovat klasický model reklamy na internetu, kdy firma lákala uživatele pomocí bannerů k návštěvě stránek. „Nevýhodou je zatím „neznalost“ tohoto prostředí a možností, jež sociální sítě nabízejí, a to jak ze strany jak zadavatelů, tak i agentur,“ připouští Jiřík.
Co je ale naopak pro firmy zásadní výhodou jsou nízké náklady.
Vynaložené prostředky operátora T-Mobile jsou v porovnání s klasickou reklamou na internetu minimální. Zatím se pohybují v řádu desítek tisíc.
Podobně je na tom i Vodafone. „Přes Facebook s našimi zákazníky budujeme užší vztah než třeba klasickou reklamou, a to navíc flexibilně, kreativně a s mizivými náklady,“ dodává Čepický.