Stále více firem se přestává spoléhat na jedinou banku. Testují si jich více, aby v případě potřeby mohli k jedné z nich přejít.
Foto: Profimedia.cz
Čeští podnikatelé nejsou příliš spokojeni s přístupem bank k jejich firmám. I proto se už nesnaží spoléhat pouze na jeden peněžní ústav a čím dál víc si testují dvě či tři další banky a jejich služby. Skoro dvě třetiny firem, které oslovila Asociace malých středních podniků spolu (AMSP) s GE Money Bank, v posledních dvou letech trávily mnohem více času než dříve srovnáváním bankovních nabídek a cen produktů a služeb. To nutí banky, aby na potřeby menších firem lépe reagovaly.
„Firmy se naučily díky recesi mnohem lépe řídit náklady. Díky tomu se stávají i lepší obchodníci vůči bankám,“ říká Karel Havlíček, předseda představenstva AMSP. Při výběru banky firmy nejčastěji sledují měsíční poplatky za vedení účtů, úrokové sazby, reputaci banky a poplatky za platební styk v cizí měně. „Poplatky za platby do zahraničí vnímají velmi citlivě zejména malé firmy, pro které tvoří ne nezanedbatelnou část nákladů,“ dodává Havlíček.
Krize donutila malé a střední firmy nejvíce omezit investice a provozní financování. Financování investic přitom pořád za předkrizovou úrovní zaostává. Na vině je jednak obezřetnost firem, které se zatím nechtějí pouštět do velkých investičních projektů, jednak jsou podnikatelé omezováni bankami.
Banky nechtějí podstupovat příliš velké riziko. Proto zkrátily délku investičních úvěrů z pěti až šesti let na dva až tři roky. „Jenže obvyklá návratnost investičního projektu je pět až šest let. Firma, která přistoupí na kratší investiční úvěr, se pak může dostat do problémů s cash flow,“ říká Havlíček.
Celkově jsou nicméně podnikatelé s bankami spokojenější než před dvěma roky. Tehdy bylo s přístupem bank nespokojeno 71 procent firem.