Menu Zavřít

Fischer má důvěru

21. 3. 2002
Autor: Euro.cz

Spotřebitelský průzkum

ebf - tip - debata

PRAHA (zdf) - Dalším potvrzením faktu, že čeští spotřebitelé jsou velice konzervativní, je čerstvý žebříček nejdůvěryhodnějších evropských značek sestavený podle průzkumu společnosti Reader‘s Digest. Domácímu stupni vítězů dominují až na výjimky tytéž značky, které obsadily první příčky loni.
Překvapivé asi není, že nejdůvěryhodnější značkou v kategorii automobilů je Škoda. Získala si třiačtyřicet procent hlasů tuzemských respondentů. Evropským vítězem se staly vozy s logem Mercedes, které si odnesly vítězství v pěti z osmnácti zemí Evropy.
Absolutního prvenství dosáhly mobilní telefony Nokia. Jedničkou se ve své kategorii staly ve všech evropských zemích, v nichž průzkum probíhal. V Česku jim nejvíce důvěřuje sedmapadesát procent spotřebitelů.
Evropskými hvězdami jsou platební karty Visa a pleťová kosmetika Nivea - obě značky ve své kategorii zvítězily v šestnácti zemích. O dvě zemské medaile méně získaly značky Sony (v kategorii hi-fi/audio vybavení) a Canon (fotoaparáty). Výraznější je na evropské půdě ještě vítězství zubní pasty Colgate (dvanáct zemí) a počítačů IBM (deset států).
Češi v některých kategoriích dávají přednost zcela jiným značkám: v případě fotoaparátů opakovaně vyhrál Olympus (k vítězství mu stačilo jen sedmadvacet procent hlasů), nejdůvěryhodnější počítačovou značkou se stal Intel. Tomu k vyřazení loňské jedničky IBM stačilo dokonce jen devatenáct procent hlasů. Vysoké důvěře Čechů se ale především těšily značky z úplně jiných kategorií – z oboru cestovního ruchu. Králem všech produktových značek pro ně je s osmašedesáti procenty cestovní kancelář Fischer, dvojkou (se sedmapadesáti procenty jako Nokia) letecká společnost ČSA. Zatímco na cestovce se Evropané neshodli, ve více zemích – konkrétně třech – zvítězily aerolinky SAS.
Za pozornost ještě stojí přetrvávající pozice České spořitelny coby lídra českého bankovnictví. Ve své kategorii letos inkasovala jako nejdůvěryhodnější banka devětadvacet procent hlasů.
Celoevropský výzkum sledoval celkem třicet produktových kategorií, z nichž devět bylo v jednotlivých zemích specifických. V Česku to byly zahradní bazény a technika, přičemž v obou vyhrál Mountfield (okolo šedesáti procent hlasů), čtyřiašedesát procent lidí hlasovalo pro střešní krytiny a okna Bramac, své loňské vítězství mezi instantními potravinami si s jedenašedesáti procenty hlasů uhájila Vitana. Všichni vítězové tuzemského trhu získali zároveň ocenění Dobrá značka 2002.
Výzkum probíhal loni od září do listopadu, o jeho zpracování se postarala britská společnost Wyman Dillon Limited. Podle vedoucího výzkumu spotřebitele Ivana Tomka z konkurenční středoevropské firmy Taylor Nelson Sofres Factum shodná metodika použitá ve všech zemích zvyšuje hodnotu výzkumu a dovoluje plné srovnávání pozic značek napříč jednotlivými zeměmi.

  • Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).