Se zřízením vozového parku souvisí nejen vstupní náklady spojené s nákupem automobilů, ale i nutnost do nich investovat průběžně po celou dobu jejich používání. Svou roli hraje i to, že firmy se po jisté době musejí opotřebovaných vozů zbavit. Spousta tuzemských podnikatelů však tyto faktory opomíjí.
Foto: VW
Pokud se podnikatel či firma orientují například jen na pořizovací cenu nových vozidel, musejí dříve či později tvrdě narazit. Platí totiž jednoduché pravidlo, že to nejlevnější rozhodně nebývá tím nejlepším. Zatímco ještě v nedávné době se firemní vozidla vybírala zejména podle pořizovací ceny, dnes jednoznačně dominuje výše provozních nákladů. Pořizovací cena zůstává poměrně silným argumentem zejména u menších firem, které neumějí spočítat celkové náklady na provoz motorového vozidla po celou dobu jeho používání.
Podle údajů jednotlivých leasingových společností, které se zaměřují na správu vozových parků, roste v kategorii firemních vozidel významně poptávka po „ekologických vozidlech“. Ekologii akcentují zejména velké společnosti. Roste také poptávka po hybridních pohonech. V segmentu osobních automobilů je v tuzemsku patrný stejný trend jako v okolních evropských zemích v podobě důležitosti bezpečnostních prvků ve výbavě vozů.
LUV hlavně pro pracovní povinnosti
V segmentu užitkových vozů české společnosti naopak výrazně zaostávají za evropským průměrem, který klade na přítomnost bezpečnostních prvků prakticky stejné požadavky jako v segmentu osobních vozů. „Je zcela běžným jevem, že zatímco se konfigurace služebních vozidel složitě ladí do posledního detailu, v segmentu LUV bývají poptávány vozy v nejzákladnější výbavě, zkrátka pro převezení předmětů z bodu A do bodu B. Do jisté míry je to dáno tím, že řidičů je relativní dostatek a není třeba je do zaměstnání motivovat nadstandardními výbavami. Takovýto přístup je však velmi nezodpovědný, neboť se nedbá na komfort ani bezpečí posádky,“ shrnuje situaci Jan Tejnor, Business Development Manager společnosti Arval CZ.
Lehká užitková vozidla, respektive jejich prodeje, jsou svým způsobem indikátorem stavu ekonomiky. Větší objemy rozvozu lehkých nákladů, především při zásobování prodejen a řemeslném využití, vyžadují zvětšování a modernizaci flotil. Zajímavá je konzervativnost uživatelů této techniky, což dokládá například dlouholeté prvenství Fordu Transit v žebříčku nejprodávanějších lehkých užitkových vozů.
Triumf Volkswagenu
O oblibě jednotlivých značek v segmentu firemních flotil hovoří každoročně výsledky prestižní ankety ALD Automotive Fleet Awards 2011. Anketa je spojena s hodnocením v devíti kategoriích: vozy referentské (Mini, Standard, Benefit), manažerské (Benefit plus, Top, Unlimited) a užitkové (Midi, Classic, Fullsize).
Letos ocenění vysbíral především koncern Volkswagen, když zvítězil například v manažerské kategorii Benefit plus prostřednictvím respektované a populární řady Passat Variant. Kromě image a decentní elegance sehrála velkou roli provozní úspornost vozidla v čele s nízkou spotřebou paliva. Passat BlueMotion totiž dosáhl pozoruhodných 4,1 litru na 100 kilometrů (sedan). Firemní zákazníci ale ocenili i parametry ekologických modelů TSI EcoFuel spalujících zemní plyn. VW Transporter pak triumfoval v kategorii lehkých užitkových vozidel třídy Classic. Jeho blízký příbuzný VW Caddy zvítězil zase v třídě Midi.
Firemní flotily „kazí“ věkový průměr automobilů v ČR
Průměrné stáří všech automobilů registrovaných na českém trhu činí zhruba 14 let. Starší vozy škodí životnímu prostředí a představují také obrovské bezpečnostní riziko. O možnostech nápravy tohoto stavu se uvažuje již dlouhou dobu, hodně si odborníci slibovali například od zavedení takzvaného šrotovného. Jiná situace je v oblasti firemních autoparků, kde činí průměrné stáří vozů méně než pět let. Firemní automobily ovšem představují jen asi pětinu všech automobilů registrovaných v České republice.
Bodoval i Seat nebo Opel
V kategorii Standard referentských vozidel nejlépe uspěl koncernový produkt Seat Ibiza ST. Bezpečné kombi s pěti hvězdičkami z testů Euro NCAP spojuje atraktivní design s vyspělou technikou a mimořádně nízkými provozními náklady. Mezi referentskými automobily si ocenění odnesly Kia Picanto (kategorie Mini), Opel Astra Sport Tourer (Benefit), mezi manažerskými automobily BMW řady 5 (Top), Volvo XC60 (Unlimited), mezi lehkými užitkovými vozy Mercedes-Benz Sprinter (Fullsize).
V internetovém hlasování zvítězily Citroën C4 (referentský automobil), Subaru Outback (manažerský automobil), Volkswagen Transporter (lehký užitkový vůz). Fleetovou novinkou roku 2011 je podle redakce časopisu Fleet Peugeot 508.
Fleetovým manažerem roku na straně dodavatele se stala Klára Skálová z Volvo Auto Czech, fleetovým manažerem roku na straně provozovatele Ivo Hykyš ze Siemensu. Porotu soutěže tvoří 100 manažerů předních českých firem.