Nový šéf Ředitelství vodních cest Lubomír Fojtů je stejný nadšenec pro splavnění Vltavy jako jeho předchůdci.
Není. Vodní cesta má velký synergický efekt. Zde na Vltavě se bavíme o rekreační vodní dopravě, která zažívá v současné době boom. Staré vodní cesty se modernizují a nové se budují, to vše v součinnosti s pobřežní infrastrukturou, jako jsou cyklostezky, rekreační zařízení a podobně. Tato synergie se ukazuje jako velice silná, výborný příklad máme i v České republice v podobě Baťova kanálu. Loni jsme tam zaznamenali na lodích přes 70 tisíc lidí. Vltava a její okolí přitom může nabídnout podstatně více než okolí Baťova kanálu.
E15: Není nákladné splavňování Vltavy jen megalomanská zbytečnost?
E15: Kritici ale namítnou, že Budějovice ještě nemají ani dálnici ani železniční koridor, zato budou mít spojení s Prahou po vodě.
Bavíme se o několika desítkách kilometrů vodní cesty, které vyjdou na zhruba dvě miliardy korun. Na silnici nebo železnici by to byly asi čtyři kilometry, tyto peníze by tedy v zásadě dálnici ani koridoru nijak nepomohly.
E15: Na cestě z Prahy do Budějovic jsou stále tři úzká hrdla, z toho dvě představují velké přehrady. Nejsou výtahy na Slapech a Orlíku jen nesplnitelným snem?
Rozhodně to není pouhý sen, první fáze přípravy lodních výtahů už je za námi. Podstatné je, že obě stavby mají hotové posuzování vlivu na životní prostředí a mají územní rozhodnutí.
Čtěte také:
Na Hluboké dokončují největší přístav