Automobilový průmysl
Světová automobilka číslo dvě Ford Motor by za šest let měla svým objemem produkce předběhnout nynější jedničku General Motors. Bylo by to poprvé od roku 1930, odkdy General Motors vládne automobilovému trhu.
V roce 2005 vzroste produkce Fordu na 9,15 milionu aut z letošního odhadu 7,77 milionu, zatímco výroba General Motors vzroste na 9,10 milionu z letošních 8,08 milionu automobilů, uvedla minulý týden poradenská firma PricewaterhouseCoopers (PwC) ve své studii Autofacts. Propad General Motors na druhé místo po 70 letech na výsluní znamená pro automobilový svět zcela jistě novou vlnu slučování, kterou vyprovokují tyto dvě firmy bojující o světové prvenství.
Studie PwC není ojedinělá. K podobným závěrům docházejí i jiné prognózy. Slučuje se taky s prognózou obratu Fordu, který by měl už letos vystoupit nad obrat General Motors vzhledem k rozsáhlým restrukturalizacím, kterými automobilky reagují na globální změny na trhu.
Ve své projekci se PwC opírá o hospodářský růst v perspektivních oblastech světa, jako je Asie a Tichomoří, střední a východní Evropa a Latinská Amerika. „Severoamerický trh je zralým trhem a stejně tak i trh západní části Evropy… V krátkodobém termínu je asijsko-tichomořská oblast vysoce riziková, z dlouhodobého hlediska je však výzvou, uvedl při představování výsledků analýzy Paul McCarthy, který studii vedl.
Počítání dcer
Do analýzy PwC je započtena produkce firem kontrolovaných Fordem, jako švédského Volva a japonské Mazdy. I když v Mazdě ovládá Ford jen 33,4 procenta, má významný vliv na management a na její produkční řadu. Do produkce koncernu Ford se počítá i výroba Jaguáru a luxusní značky Aston Martin.
Podobně je za součást koncernu General Motors považována produkce japonské automobilky Isuzu a švédské Saab, v nichž drží GM polovinu. V případě Saabu má GM opci na druhou polovinu. Podle analytiků roztáhne General Motors svá křídla nad celým podnikem Saab už do konce letošního roku.
V přibližování se k General Motors pomohla Fordu hlavně dokončená lednová akvizice divize osobních aut Volva. General Motors navíc přichází o svůj podíl na trhu Spojených států, kam pronikají, i když ztěžka, japonské a evropské autom obilky. Z 50procentního podílu na trhu z 50. let klesl tržní podíl General Motors na dnešních třicet procent.
William Wilson, který je automobilovým analytikem v detroitském Mackinac Center for Public Policy však říká, že analýza PwC je vůči GM hodně optimistická. „Myslím si, že Ford překoná konkurenta už ve dvou až třech letech, uvedl.
V porovnání výše zisku už Ford svého silnějšího konkurenta předběhl před dvěma roky. Vloni se zisk Fordu vytáhl na 6,9 miliardy dolarů ve srovnání s 6,7 miliardy zisku General Motors, nemluvě o výsledcích z roku 1997, kdy GM vykázal zisk jen tři miliardy dolarů kvůli škodám, které přinesly rozsáhlé stávky.
Obrat a objem produkce jsou však daleko významnějším ukazatelem postavení firmy mezi konkurencí, proto výší zisku ještě Ford nic nevyhrál. FordConsul z roku 1963, kdy byla automobilka pořád ta druhá….. …..a Ford Fucus, kterým automobilka předjede General Motors
Automobilová zácpa
Po poslední vlně akvizic a fúzí se na 94 procentech světového trhu s osobními a lehkými užitkovými auty mačká vedle sebe čtrnáct automobilek. Na prvních šesti pozicích jsou nyní General Motors, Ford Motor, následuje japonská Toyota Motor, dále spojené koncerny francouzského Renaultu a japonského Nissan Motor, německý Volkswagen a na šesté příčce nově utvořený německo-americký gigant Daimler -Chrysler.
Fúzí nebylo dost
Na první pohled se zdá, že akviziční aktivity, které počátkem roku vyvrcholily spojeními Fordu a Volva a Renaultu a Nissanu, v posledních dvou měsících polevily. Pravděpodobnější však je, že se v zákulisí automobilového trhu jedn á o podrobnostech dalších spojení. A to nejen v souvislosti s přetahováním o žezlo mezi General Motors a Fordem.
Každá z automobilek na prvních šesti pozicích je dost velká na to, aby odolala nepřátelskému převzetí. Menší automobilky na dalších místech se však podle studie budou muset na změnu vlastníků připravit. Týká se to hlavně těch automobilek, které nem ají patřičnou velikost, globální rozpětí, dostatek financí a které se potýkají s klesajícím obratem. Tyto automobilky navíc nemohou hodně investovat do slibných trhů, dodávají autoři studie. „Všichni producenti aut nyní musí obhájit svou existenci v málo výnosném odvětví, vysvětluje studie. Proto se očekává, že akviziční aktivity vedoucí ke konsolidaci firem budou pokračovat.
Dalšími adepty na vzájemná spojení nebo začlenění do většího koncernu jsou německá automobilka BMW, japonské Honda Motor a Mitsubishi Motors, italský Fiat, francouzský Peugeot Citroe¨n, jihokorejské Hyundai Motor a Daewoo.