První generace Fordu C-MAX patřila k nejoblíbenějším a nejprodávanějším rodinným autům. Stejné cíle má i její nástupce, který navíc pro posílení úspěchu přijíždí ve dvou karosářských variantách.
Foto: Toyota
Standardní C-MAX rozměry i svým zaměřením plně navazuje na předchůdce, verze s označením Grand C-MAX, jak už ostatně jeho přívlastek napovídá, je delší, a nabízí dokonce sedmimístné uspořádání. Testem Profitu však prošla klasická, pětimístná verze.
Ford na první pohled
Nový C-MAX je snadno identifikovatelný jako Ford. I tady se v plné síle projevuje takzvaný kinetický design, typický pro ostatní modely této značky. Přední masce dominuje výrazný nasávací prostor ve spodní části a specificky tvarovaná světla. Byť celkově karoserie nepůsobí příliš výrazně a nápadně, Fordu se povedlo vytvořit až nezvykle dynamicky a sportovně vyhlížející kompaktní MPV.
S interiérem mám trochu potíž. I když „riskuji“ obvinění ze zpátečnictví, vnitřek předchozí generace se mi líbil víc – mám na mysli především palubní desku. Jasně, hodnocení vzhledu čehokoli je čistě subjektivní záležitost, ale mně osobně futuristické pojetí známé i z Fiesty, nesedí. Na můj vkus je tu až příliš různých hran, zlomů, oblin a jiných „výstředností“. Měl jsem také pocit, že předimenzovaná palubní deska zbytečně zabírá prostor v kabině. Trochu času vyžaduje pochopení ovládání některých funkcí, je tu až moc tlačítek.
Pochvalu zaslouží sedadla s dobrým bočním vedením, příjemně tvarovaný volant, použité materiály i zpracování. A také objem odkládacích prostor. Těch by však mohlo být víc.
Sedadla ven
Bez větších výhrad projde i „množství“ prostoru na předních sedadlech, může vadit snad jen širší středová konzola. Vzadu se budou v pohodě cítit osoby zhruba do 180 centimetrů, vyšší postavy už by ale mohly mít problém. C-MAX tu místem zrovna nehýří. Jistým řešením však mohou být posuvná zadní sedadla, to ale platí jen pro výbavu Titanium.
Na zavazadla budete mít k dispozici 471 litrů po kryt, po střechu objem činí 627 litrů. Ale s místem pro náklad se dá ještě různě kouzlit. Můžete sklopit opěradla zadních sedadel, případně složené sedačky opřít o první řadu. Zajímavá je možnost všechna tři zadní sedadla úplně vyndat. Chce to ale trpělivost i dost síly.
Ford C-MAX 1,6 TDCi
motor vznětový čtyřválec
- *objem 1 560 cm3 max. výkon 85 kW (115 k) max. rychlost 184 km/h z 0 na 100 km/h 11,3 s spotřeba 4,6 l/100 km cena test. modelu 592 600 Kč Klidná síla Testovaný C-MAX pod kapotou ukrýval naftovou šestnáctistovku, která řidiči i posádce nabídne spoustu radosti. Vyniká mimořádnou kultivovaností a tichým chodem, rodinnému autu však dodává i dostatek výkonu. Na povely od plynového pedálu reaguje takřka okamžitě, dojem z použitého motoru je opravdu skvělý. Potěšení se ještě znásobí při pohledu na palubní počítač s údajem o spotřebě. Dlouhodobě se dá jezdit i pod šest litrů na 100 kilometrů, já jsem auto vracel s průměrem 6,6 litru „na sto“. Pochvalně se musím vyjádřit i o řazení šestistupňového manuálu. Řadicí páka je po ruce, samotné řazení je precizní. Jak jezdí**
To nejlepší teprve přijde. Nejsilnější zbraní nového C-MAXe jsou skvělé jízdní vlastnosti přesně tak akorát kombinující komfort se sportovními vlastnostmi. Docela jednoduše jsem zapomínal na skutečnost, že řídím rodinné auto. Pod jisté chování v zatáčkách se podepisuje zejména systém TVC, který přibrzďováním vnitřního kola v zatáčce simuluje funkci samosvorného diferenciálu. Nenásilně a opravdu funkčně. Radost z jízdy podtrhuje povedené řízení s novým elektrickým posilovačem s nižším převodem.
Na závěr tradičně pár slov k cenám. Ty startují na částce 389 900 korun, za níž dostanete C-MAXe ve výbavě Trend a s benzínovou „jednašestkou“. Nejlevnější diesel vyjde na 439 900 korun.