Menu Zavřít

FORD CHCE BÝT PRVNÍ

12. 9. 2001
Autor: Euro.cz

Dobrá poptávka po autech se letos čeká hlavně na severoamerickém trhu, slabší je v Evropě a problémy s odbytem jsou v celé východní Asii. Řekl to v rozhovoru o automobilovém průmyslu pro týdeník EURO ředitel firmy Ford pro ČR a SR Fritz Smutzhart.

EURO: Vlna fúzí v automobilovém průmyslu letos pokračuje. Vy sami jste nedávno dokončili akvizici divize osobních vozů Volvo. Uvažujete o další? SMUTZHART: Naši odborníci tvrdí, že do roku 2005 bude na světě v podstatě tak pět až šest největších výrobců, kteří budou kontrolovat celý automobilový trh. I nás pravděpodobně čekají další fúze. Dojde k nim, pokud k tomu najdeme vhodného partnera. Náš generální ředitel Jack Nasser nedávno řekl, že nebudeme nikdy fúzovat jen kvůli tomu, abychom fúzi provedli, ale s cílem dosáhnout lepších výrobních a tržních výsledků. Cílem každé fúze je přežít, zejména pro ty slabší, a naše firma chce nejen přežít, ale zaútočit v příštích letech na první pozici mezi světovými výrobci. Chceme být jedničkou nejen objemem produkce, ale zejména co do spokojenosti zákazníka.

EURO: Nevstoupíte do hry o japonské automobilky? Už máte podíl v Mazdě a ta nyní jedná o alianci s další japonskou automobilkou, s Mitsubishi. SMUTZHART:V západních zemích rozhodně není nikdo, kdo by důležitost či význam japonských automobilových firem podceňoval. Spíše naopak. A proto zájem o spolupráci s nimi existuje. My máme v Mazdě 33,4procentní podíl a nevylučuji, že s Japonci budeme dále jednat. Ovšem nemohu v tuto chvíli říci nic konkrétního.

EURO: Jak se vůbec díváte na útok Japonců na americký i evropský trh? SMUTZHART: Jejich eminentní zájem o tyto trhy chápeme, neboť mají momentálně velké odbytové potíže na domácím trhu, kde chybí potřebná kupní síla. Problémy mají v důsledku hospodářské krize v celé východní Asii. My ale věříme, že se tam situace změní a koupěschopnost regionu se vrátí do normálu.

bitcoin_skoleni

EURO: Jak si Ford letos vede na světovém trhu? SMUTZHART: Dobrá poptávka po autech se letos jeví zejména na americkém trhu, a to díky silné ekonomice Spojených států. V Evropě růst odbytu slábne. Naší firmě se v březnu podařilo prodat rekordních 399 tisíc osobních a lehkých nákladních vozů, což bylo o 13,6 procenta více než před rokem. V meziročním porovnání to byl již osmý měsíc po sobě, kdy Ford zvýšil odbyt.

EURO: Vaše firma si udržuje dlouhodobě pozici nejúspěšnějšího dovozce v České republice, ale máte tu i významnou investici do výroby. S jakým cílem? SMUTZHART: Vstoupili jsme prostřednictvím vlastní společnosti Visteon Automotive Systems do Autopalu Nový Jičín, který vyrábí automobilové komponenty. Investovali jsme tam v letech 1993-1997 celkem 115 milionů USD, a zařadili se tak do dvacítky nejvýznamnějších zahraničních investorů v ČR. Visteon je druhý největší světový výrobce automobilových systémů a komponentů a Autopal se dnes díky jeho vstupu stal významným výrobcem osvětlení a dalších komponentů s cílem dodávat je našim výrobním podnikům v Evropě (80 procent produkce vyváží). Domníváme se, že jeho vývoz je významným příspěvkem k vylepšení české zahraničněobchodní bilance a také k zaměstnanosti v severomoravském kraji.

  • Našli jste v článku chybu?