Mondeo nedávno prodělalo „povinný“ facelift. Na první pohled je patrné, že zvenku jen decentní, více změn se událo uvnitř. Především se ale Ford vytasil s novou technikou, která má odrážet útoky ze strany konkurence.
Foto: Ford
Všechny nedávné facelifty Fordů spojují kromě tradičních snah o vylepšení stávající techniky a vzhledu dvě novinky – motory EcoBoost a dvouspojkové automaty PowerShift. Obojí nabízelo i testované auto.
Dotek luxusu
Už jsem naznačil, že vzhled přílišných změn nedoznal. I těch pár jemných drobností ale výrazně prospělo, Mondeo teď vypadá především v oblasti přední masky vyváženěji a elegantněji. Přední i zadní světla působí moderněji, přibyly LED diody pro denní svícení. Zvláště příznivcům dramatického vzhledu je pak určeno vrcholné provedení Titanium S, jehož součástí jsou „sportovní“ doplňky jako ostřeji vyhlížející přední nárazník či zadní spoiler.
Modernizace se viditelněji projevila v interiéru, materiály i zpracování nyní působí kvalitněji, v nejvyšší výbavě na vás možná dýchne i náznak luxusu. Palubní deska i přístroje dělají svěžejší dojem, potěší i praktické diodové osvětlení kabiny. Trochu trpělivosti naopak vyžaduje ovládání příplatkového multimediálního a informačního rozhraní Convers+.
I faceliftované Mondeo pochopitelně sází na obrovskou přednost svého předchůdce, tedy na více než slušnou prostornost – a to i na zadních sedadlech. Ani statnější cestující se tu nebudou cítit stísněně.
Síly na rozdávání
Nové motory s označením EcoBoost představují u modernizovaného Mondea nejvýraznější změnu. Jak napovídá název, mají ambici nabídnout vyšší výkon a nižší dopady na životní prostředí i vaši peněženku. To druhé jsem ale už po pár metrech za volantem hodil za hlavu a jen se přihlouple usmíval a opakoval si něco o síle. Řídil jsem totiž Mondeo s dvoulitrovým čtyřválcem EcoBoost ve výkonnější verzi. Motor nabízí výkon 240 koní a maximální točivý moment 360 N.m v rozmezí 1 750 až 4 500 ot./min. Jasně, v současnosti nejrychlejší dostupné Mondeo není vyloženě sporťák, ale jako zábavné auto to prostě funguje. Z klidu na stovku zrychlí za 7,5 vteřiny.
Motor skvěle táhne už od nízkých otáček a nepolevuje ani u omezovače. Pocitově působí, jako by měl o dva válce víc. Že je pod kapotou jen čtyřválec, ale bohužel prozradí zvukový projev. Tady Mondeo hraje spíše na diskrétnost.
Ford Mondeo 2.0 EcoBoost
motor zážehový čtyřválec objem 1 997 cm3 max. výkon 176 kW (240 k) max. rychlost 246 km/h max. toč. moment 340 N.m z 0 na 100 km/h 7,5 s spotřeba 7,7 l/100 km cena test. modelu 1 060 690 Kč
A jak je to s tou „eco“ stránkou? Myslím, že v případě dvousetčtyřicetikoňového auta to není až tak důležité, majitel takového vozu asi nepočítá ušetřené decilitry benzínu. Nejsilnější Mondeo by mu ale přesto mohlo udělat radost. Při klidnější, ale nikoho neomezující jízdě se dá spotřeba držet pod 9 litry na 100 kilometrů, stálá dálniční stotřicítka vyžaduje 8,5 litru. Ve městě počítejte s průměrem 11 litrů na sto. Dlouhodobý reálný průměr by se měl pohybovat kolem 10 litrů.
Jak jezdí
To je naprosto jednoduché: pořád skvěle. Nový dvouspojkový automat PowerShift se chová celkem sympaticky, řadí hladce a rychle. Jen ve městě občas autem cuká a zvlášť při rozjezdech občas tápe, než pochopí, co má dělat. Podvozek je geniální, ve výbavě Titanium S má tvrdší nastavení, o nedostatku komfortu ale nemůže být řeč. Mondeo se chová jistě a sebevědomě, vyniká skvělou přilnavostí. A znovu opakuji: Je prostě zábavné.
Řízení patří k tomu nejlepšímu ve střední třídě, ochotně komunikuje a poskytuje dostatek zpětné vazby. Všechno dohromady to dává jeden výsledek: Mondeo 2.0 EcoBoost vás v podstatě nutí pořád šlapat na plyn. A pak už nezbývá, než se na „eco“ přívlastek vykašlat. Tohle auto nebude zrovna masovou záležitostí, zákazníci budou vybírat spíš diesel. U mě je ale volba jasná.