Přepravit cokoli kamkoli. Přesně takový by měl být hlavní smysl existence Fordu Ranger. Jenže tenhle terénní pick-up se nehodlá smířit jen s pozicí poslušného dříče, jeho ambice jsou větší. Má na to?
Foto: Ford
Přiznám se, že když jsem v testovaném voze vyrážel do ulic Prahy, měl jsem z něj respekt. Na délku totiž měří přes pět metrů, na výšku téměř 180 centimetrů. A možná jsem měl i drobné předsudky: říkal jsem si, že jako dělník asi bude trochu neotesaný. Jenže už po několika metrech jsme se s tímhle pracantem vyloženě skamarádili…
Kůže a chrom
Jak už bylo řečeno, Ford Ranger už nechce být považován jen za pracovní nástroj. Platí to zvlášť v případě lépe vybavených verzí, tedy i v té mojí s označením Limited. Chlubí se například ochranným rámem z nerezových trubek, chromovanými zrcátky, ochranným zadním rámem nebo tónovanými skly.
I v kabině je čím se kochat. Samozřejmě, není to luxus, převládají plasty a lacinější materiály, ale kožené, v případě těch předních i vyhřívané sedačky a kůží potažený volant potěší. Informační centrum pro jízdu v terénu zase dělá zajímavým střední panel palubní desky. Snad jen táhlo ruční brzdy pod volantem působí poněkud archaicky.
Vědět o všem
Důležité ale je, jak se za volantem cítí řidič. Co se týče „pracovního“ prostoru, není nač si stěžovat, místa je dost pro všechny typy postav. Sedadla mají i slušné boční vedení. Méně prostoru je však vzadu, hlavně na nohy. Ale zpět za volant. Z auta máte pochopitelně skvělý přehled o dění kolem: vysoký posed a velká boční zrcátka zaručují příjemný výhled.
Ford Ranger 3.0 TDCi |
motor vznětový přeplňovaný čtyřválec objem 2 953 cm3 max. výkon 114 kW (156 k) max. rychlost 170 km/h max. toč. moment 380 N.m z 0–100 km/h 13,3 s spotřeba 10,2/100 km cena test. modelu 837 890 Kč |
Trocha techniky
Testovanému rangeru pod kapotou klapal (celkem hlučně) vznětový přeplňovaný čtyřválec Duratorq o objemu tři litry a s výkonem 156 koní.
Nejdůležitější pro terénní stroj je zátah už v nízkých otáčkách. A když „foukne“ turbo, tah se ještě zlepší. Nejvyšší točivý moment je tak k dispozici už od 1 800 otáček. Agregátu zdatně sekunduje i celkem
povedená samočinná převodovka. Na výběr jsou tři druhy pohonu: 4×2 (pohon zad-
ních kol) pro běžné ježdění, 4×4 - 4H (High Range) pro jízdu po nezpevněných cestách a redukovaný 4×4 - 4L (Low Range), který je určený do nejtěžšího terénu.
Jak jezdí
Ranger se tváří jako auto ke každodennímu použití. Jistě, kvůli dlouhému rozvoru jsou třeba určité kompromisy, například při zatáčení v úzkých uličkách nebo parkování, nezatížený zadek má zase tendence nadskakovat a při rychlejším průjezdu zatáčkou ustřelovat, ale přesto jízda i ve městě ujde.
Pozoruhodné je, jak se tenhle pick-up chová na dálnici. I v rychlosti 130 km/h působí klidně a spořádaně a do kabiny proniká spíše jen aerodynamický hluk.
Hladká dálnice však není místem, pro které byl ranger stvořen. Mnohem sebevědoměji se cítí při dřině v terénu. Díky všem off-roadovým vymoženostem je na něj spoleh i na největších nerovnostech. Ford u modelu uvádí přední nájezdový úhel 34 stupňů, zadní pak 33 stupňů a až 75 centimetrů hloubku brodění.
Je i praktický
Praktičnost, to je další vlastnost, kterou by měl čtyřkolový dělník splňovat. Ranger nabízí valník o rozměrech 1 530 na 1 456 milimetrů, přičemž zadní „dveře“ se dají sklopit o 180 stupňů. Další výhodou je poměrně velká nádrž, která pojme až 70 litrů nafty.
Ford Ranger pořídíte za 504 990 korun, jde však jen o dvoukolku s kabinou Single Cab v základní výbavě XL. Nejlevnější čtyřkolka, v té samé verzi, vyjde na 599 990 korun.