Americký výrobce FordMotor minulý týden oznámil, ze zastaví výrobu aut luxusní znacky Jaguar vjejí hlavnítovárne v anglickém Coventry a propustí zde asi 1150 lidí,sestinu pracovních sil Jaguaru. Ford se zároven ve snaze o úsporya ozdravení aktivit v Británii rozhodl stáhnout Jaguar od prístísezony ze závodu formule 1.
Americký výrobce Ford Motor minulý týden oznámil, ze zastaví výrobu aut luxusní znacky Jaguar v její hlavní továrne v anglickém Coventry a propustí zde asi 1150 lidí, sestinu pracovních sil Jaguaru. Ford se zároven ve snaze o úspory a ozdravení aktivit v Británii rozhodl stáhnout Jaguar od prístí sezony ze závodu formule 1.
Rozhodnutí Fordu je dalsí ranou pro upadající slávu Británie jako centra výroby automobilu. Je také potvrzením toho, ze znacka s maskotem selmy ve skoku ustupuje z výsluní. V továrne Browns Lane zustane pouze asi 310 zamestnancu, v Coventry vsak má být i nadále centrála Jaguaru, která zde je od roku 1928.
„Nase podnikání je v soucasné podobe neudrzitelné a nase ztráty nadále neobhajitelné,“ rekl séf divizí Jaguar i sesterské Land Rover Joe Greenwell. Podle neho prinesou opatrení úspory 120 milionu dolaru (3,1 miliardy korun).
Jaguar v posledních letech ani pres príznivý vývoj prodeje nebyl schopen drzet krok s vetsími konkurenty v segmentu luxusních vozu. Na trzby vyvíjel tlak rust kurzu libry k dolaru a zvýsená popularita terénních vozu, coz obojí vedlo k propadu poptávky v USA, klícovém trhu firmy.
„Jaguar jiz proste nemuze s rocním odbytem jen 125.000 vozu podporovat tri montázní závody,“ rekl séf Fordovy divize luxusních vozu PAG Mark Fields. Az do dneska Jaguar v Británii zamestnával 6700 lidí a loni ve svete prodal celkem 120.570 automobilu.
Jaguar zároven opoustí nákladné a nevýnosné hobby - mistrovství sveta formule 1, kam firma vstoupila v roce 2000 a kde za celou dobu nevyhrála jedinou Grand Prix. Z královské automobilové disciplíny zmizí také Fordovy motory znacky Cosworth, s nimiz jezdí krome Jaguaru i stáje Jordan a Minardi.
Odbory v Jaguaru slíbily, ze budou proti plánu restrukturalizace britských aktivit Fordu bojovat, protoze zámery budou mít „devastující“ úcinek na ekonomiku strední Anglie. „Nejsme ochotni pozorovat, jak se s britskými delníky nakládá jako s potravou pro kanóny v zájmu uspokojení amerických akcionáru,“ rekl agenture Reuters generální tajemník svazu T&G Tony Woodley.
Ford koupil Jaguar v roce 1990 za 1,5 miliardy liber (69 miliard korun). Po dohode s odbory v divizi Land Rover americká firma tento mesíc uvedla, ze snízí letosní produkci Jaguaru o zhruba 15.000 vozu, aby klesly zásoby. Nejvetsí odbory v Jaguaru tehdy údajne dostaly ujistení, ze propoustet se nebude.
Spatné výsledky Jaguaru dolehly na celou divizi PAG, která dále zahrnuje znacky Land Rover, Aston Martin a svédské Volvo. PAG s americkou znackou Lincoln mají podle plánu vytváret Fordu asi tretinu hrubých zisku, ve druhém ctvrtletí vsak utrpela PAG ztrátu 362 milionu dolaru. Ford má v plánu dosáhnout do roku 2007 rocního hrubého zisku sedmi miliard dolaru.
Zhruba 425 zamestnancu presune Jaguar do závodu v Castle Bromwich, kde se budou vyrábet sedany XJ a sportovní modely XK. Vítezem reorganizace vsak bude konkurencní znacka Aston Martin, vlastnená rovnez Fordem. Její závod v blízkém Gaydonu získá 300 nových pracovních míst.
Výsledek nelítostného souboje obou britských rivalu luxusního segmentu tak skoncil v duchu posledního filmu o agentu Jamesi Bondovi. Zatímco Bond jezdil ve filmu Dnes neumírej ve voze Aston Martin, padouch rídil Jaguara, pripomnela agentura Reuters.