Menu Zavřít

Ford v Evropě sází na SUV

25. 5. 2016
Autor: Ford Motor Company

Americká automobilka očekává, že Evropané budou kupovat stále více vozů SUV, a nehodlá tomu jen nečinně přihlížet. Proto uvádí na evropský trh upravené varianty modelů, které už prodává v jiných částech světa.

V loňském roce se vozy SUV poprvé staly nejprodávanější kategorií automobilů na evropském trhu. Podle analytické společnosti JATO Dynamics se jich prodalo 3,2 milionu, což představovalo meziroční nárůst o 24 procent a tržní podíl 22,5 %. Bezmála každé čtvrté nové auto v Evropě je tedy SUV nebo crossover. Do roku 2020 má podíl SUV vyrůst až na 27 procent. Využít tohoto boomu chce i Ford. „V roce 2016 bychom chtěli v Evropě prodat asi 200 000 SUV,“ řekl Jeremy Schofield z Ford of Europe v Mnichově, kde automobilka představila evropským médiím nové SUV Ford Edge. „To znamená navýšení o více než 200 procent oproti roku 2013 a o 120 procent ve srovnání s rokem 2014,“ dodal.

Přímo proti prémiovým značkám

Důležitou roli v plánu expanze má sehrát právě Edge, jehož podrobné představení včetně jízdních dojmů najdete v příštím vydání týdeníku Euro. Velké SUV přichází z Ameriky, kde tvoří střed nabídky, ale zde převezme roli vlajkové lodi. Je to dosud největší, nejprestižnější a nejdražší model v sortimentu evropského Fordu. Vrcholné verze s příplatkovou výbavou mohou stát i více než 1,5 milionu korun. Filozofií Fordu je nabídnout v cenové hladině zhruba na úrovni Audi Q5 nebo BMW X3 auto se srovnatelnou technikou, ale bohatší standardní výbavou a vnitřním prostorem blížícím se o třídu větším modelům (tedy Q7/X5).

Nejprodávanější SUV v Evropě v roce 2015
Malé Kompaktní Střední Velké
1. Renault Captur 1. Nissan Qashqai 1. Volvo XC60 1. BMW X5
2. Opel Mokka 2. Volkswagen Tiguan 2. Audi Q5 2. Range Rover Sport
3. Peugeot 2008 3. Kia Sportage 3. Mitsubishi Outlander 3. Volkswagen Touareg

Zdroj: JATO Dynamics

Podobně jako nová generace Mustangu byla i nová generace Edge od počátku vyvíjena jako globální model. Ačkoliv se do Evropy vozí z Kanady, technický základ má Edge společný s modely Mondeo, S-Max a Galaxy. „Pro Evropu jsme upravili naladění podvozku, použili hodnotnější materiály v interiéru a rozšířili standardní výbavu,“ vysvětluje Schofield. Edge nabízí ve standardu třeba systém aktivního potlačování hluku nebo elektronicky řízený pohon všech kol. Některé verze mají i nové adaptivní řízení“, jehož převod se mění v závislosti na rychlosti jízdy.

Přijde i EcoSport

Velká SUV ale v Evropě tvoří jen malé procento trhu. V segmentu kompaktních SUV je Ford zastoupený modelem Kuga. Na podzim uvede jeho modernizované provedení, nově i s dieselem o objemu 1,5 l. Malý vznětový motor dosud v nabídce Kugy citelně chyběl, zájemci museli sáhnout po dražším dvoulitru. Na vzestup malých crossoverů typu Renaultu Captur zareagoval Ford až nedávno adaptací modelu EcoSport, vyvinutého původně pro méně náročné trhy v Asii a Jižní Americe. EcoSport se v České republice zatím neprodává, ale to se má změnit. „Uvedení EcoSportu na český trh jsme načasovali tak, aby se krylo s příchodem modernizované verze, která bude ještě lépe přizpůsobena požadavkům evropského zákazníka,“ říká ředitel českého Fordu Jan Laube.

V České republice dosáhly vozy SUV za první čtvrletí 2016 tržního podílu 19,29 %. Nejprodávanějšími modely této kategorie jsou Škoda Yeti (1437 kusů), Dacia Duster (898 kusů) a Nissan Qashqai (654 kusů). Ford Kuga byl se 135 registracemi na 26. místě.


Čtěte dále:

EBF24

Češi milují SUV, pohon 4x4 ale hledají spíš jinde

Potvrzeno: Nové SUV od Škody se bude jmenovat Kodiaq

  • Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).