Americká automobilka očekává, že Evropané budou kupovat stále více vozů SUV, a nehodlá tomu jen nečinně přihlížet. Proto uvádí na evropský trh upravené varianty modelů, které už prodává v jiných částech světa.
V loňském roce se vozy SUV poprvé staly nejprodávanější kategorií automobilů na evropském trhu. Podle analytické společnosti JATO Dynamics se jich prodalo 3,2 milionu, což představovalo meziroční nárůst o 24 procent a tržní podíl 22,5 %. Bezmála každé čtvrté nové auto v Evropě je tedy SUV nebo crossover. Do roku 2020 má podíl SUV vyrůst až na 27 procent. Využít tohoto boomu chce i Ford. „V roce 2016 bychom chtěli v Evropě prodat asi 200 000 SUV,“ řekl Jeremy Schofield z Ford of Europe v Mnichově, kde automobilka představila evropským médiím nové SUV Ford Edge. „To znamená navýšení o více než 200 procent oproti roku 2013 a o 120 procent ve srovnání s rokem 2014,“ dodal.
Přímo proti prémiovým značkám
Důležitou roli v plánu expanze má sehrát právě Edge, jehož podrobné představení včetně jízdních dojmů najdete v příštím vydání týdeníku Euro. Velké SUV přichází z Ameriky, kde tvoří střed nabídky, ale zde převezme roli vlajkové lodi. Je to dosud největší, nejprestižnější a nejdražší model v sortimentu evropského Fordu. Vrcholné verze s příplatkovou výbavou mohou stát i více než 1,5 milionu korun. Filozofií Fordu je nabídnout v cenové hladině zhruba na úrovni Audi Q5 nebo BMW X3 auto se srovnatelnou technikou, ale bohatší standardní výbavou a vnitřním prostorem blížícím se o třídu větším modelům (tedy Q7/X5).
Nejprodávanější SUV v Evropě v roce 2015 | |||
---|---|---|---|
Malé | Kompaktní | Střední | Velké |
1. Renault Captur | 1. Nissan Qashqai | 1. Volvo XC60 | 1. BMW X5 |
2. Opel Mokka | 2. Volkswagen Tiguan | 2. Audi Q5 | 2. Range Rover Sport |
3. Peugeot 2008 | 3. Kia Sportage | 3. Mitsubishi Outlander | 3. Volkswagen Touareg |
Zdroj: JATO Dynamics
Podobně jako nová generace Mustangu byla i nová generace Edge od počátku vyvíjena jako globální model. Ačkoliv se do Evropy vozí z Kanady, technický základ má Edge společný s modely Mondeo, S-Max a Galaxy. „Pro Evropu jsme upravili naladění podvozku, použili hodnotnější materiály v interiéru a rozšířili standardní výbavu,“ vysvětluje Schofield. Edge nabízí ve standardu třeba systém aktivního potlačování hluku nebo elektronicky řízený pohon všech kol. Některé verze mají i nové adaptivní řízení“, jehož převod se mění v závislosti na rychlosti jízdy.
Přijde i EcoSport
Velká SUV ale v Evropě tvoří jen malé procento trhu. V segmentu kompaktních SUV je Ford zastoupený modelem Kuga. Na podzim uvede jeho modernizované provedení, nově i s dieselem o objemu 1,5 l. Malý vznětový motor dosud v nabídce Kugy citelně chyběl, zájemci museli sáhnout po dražším dvoulitru. Na vzestup malých crossoverů typu Renaultu Captur zareagoval Ford až nedávno adaptací modelu EcoSport, vyvinutého původně pro méně náročné trhy v Asii a Jižní Americe. EcoSport se v České republice zatím neprodává, ale to se má změnit. „Uvedení EcoSportu na český trh jsme načasovali tak, aby se krylo s příchodem modernizované verze, která bude ještě lépe přizpůsobena požadavkům evropského zákazníka,“ říká ředitel českého Fordu Jan Laube.
V České republice dosáhly vozy SUV za první čtvrletí 2016 tržního podílu 19,29 %. Nejprodávanějšími modely této kategorie jsou Škoda Yeti (1437 kusů), Dacia Duster (898 kusů) a Nissan Qashqai (654 kusů). Ford Kuga byl se 135 registracemi na 26. místě.
Čtěte dále: