Nový sponzor chce změnit český prvoligový fotbal Geniální věci bývají jednoduché. Koho by napadlo, že srovnávač pojištění bude letos sponzorem první fotbalové ligy?
Fanoušci to nemohou strávit, ale mladí byznysmeni z NetBrokers holdingu mají radost z publicity. A do fotbalu jen letos nalijí desítky milionů korun.
„Přišel s tím jeden z partnerů Honza Barta, který sledoval jednání Českého fotbalového svazu s nejmenovanou čínskou rmou.
Jeho myšlenka byla, jestli by nestálo za to pobavit se s představiteli fotbalu, protože jednání s Číňany nebude jednoduché. Firma zároveň hledala příležitost, kde se zviditelnit,“ říká jedenačtyřicetiletý šéf a spolumajitel firmy Dušan Šenkypl ve své kanceláři v pražském Karlíně.
Pro Jana Bartu je to další dobrá trefa.
Když předseda Fotbalové asociace ČR Miroslav Pelta na konci července ohlásil, že největší srovnávač pojištění v Česku bude ligu sponzorovat místo hazardní společnosti Synot miliardáře Iva Valenty, návštěvnost firemních internetových stránek se zdvojnásobila a „nudní pojišťováci“ vzbudili v internetových diskusích i v tuzemských hospodách pozdvižení.
„Osobně jsem s fanoušky mluvil, že budeme dělat správné věci, že chceme být hodně ně komunikativní. Ale jsou lidé, kteří poslouchají a kteří neposlouchají. Tak jako v celé společnosti. Někteří to nakonec hodnotili pozitivně, jiní napřed zřejmě potřebují nějaký důkaz, než tomu budou věřit, protože chápu, že věcí se nejen ve fotbale, ale i třeba v politice slíbilo v české historii hodně, a ne vždycky se sliby dodržely,“
Internetový rebel
Pro Bartu není ePojisteni.cz prvním projektem.
Jedenatřicetiletý byznysmen a vášnivý hráč pokeru vydělal velké peníze obchodováním s internetovými doménami už jako náctiletý. Mezi jeho projekty pak patří i velká výstavní a prodejní galerie drahých kamenů Mineralia či bulvární internetový deník Extra.cz. Právě ePojisteni. cz ale nejvýrazněji přispělo k tomu, že NetBrokers holding, v němž Barta působí s Šenkyplem a dalšími mladými podnikateli, vydělal loni před zdaněním téměř 120 milionů korun.
Část z těchto peněz teď poputuje do českého fotbalu. „Dáváme dohromady program, kde by se ty peníze mohly využít.
Zároveň se bavíme, co by se dalo ve fotbale zlepšit, aby znovu získal důvěru, která v něm dřív rozhodně chyběla,“ říká Šenkypl. Podle něj by měli i posměvační fanoušci nějakou dobu počkat, s čím se jako hlavní sponzor předvedou, než začnou „pojišťováky“ ve fotbalové lize hodnotit. Srovnávač ePojisteni. cz dá do fotbalu podle informací týdeníku Euro podobnou sumu jako Synot, tj.
kolem 50 až 60 milionů ročně.
Firma chce fotbal očistit od praktik, jež mu nedělají dobrou reklamu. Jednou z věcí, o nichž diskutuje s představiteli Ligové fotbalové asociace, je zřízení transparentního účtu, kde by bylo možné kontrolovat peníze, které kluby dostávají od externích partnerů. Budou s tím ale souhlasit? „Vůle tady je. Uvidíme,“ usmívá se Šenkypl.
Nový sponzor by chtěl zavést také finanční reporty, protože dnes jsou rozpočty klubů extrémně neprůhledné. Není jasné, jestli třeba polovina jde na platby za stadion, protože ho klub vlastní a provozuje, nebo jestli za stadion neplatí někdo jiný. „Byli bychom rádi, aby ve nančních reportech byly vidět i platy profesionálních hráčů a jednotlivé náklady klubů, kolik co stojí,“ říká Šenkypl.
Fotbal se už ale mění. S příchodem nové ligy se změnila komise rozhodčích, kterou vede Polák Michal Listkiewicz, někdejší předseda polského fotbalového svazu, který patřil k nejlepším evropským sudím a řídil například finále mistrovství světa v roce 1990. Po prvních kolech je zřejmé, že komunikace je lepší. Komise informuje o problematických zápasech a trestech pro rozhodčí, což v minulosti nebylo.
Ambasador fanoušků
Na stadionech také může být brzy k vidění nová postava: ambasador fanoušků, který bude při zápasech obrušovat hrany mezi domácími a hosty a třeba i mezi ochrankou a „kotlem“. Odpovídá to praxi ve světě, kde takového člověka má každý tým. Jeho úkolem je koordinovat vztahy s fanoušky. Předem s nimi například domlouvá, jaké jsou mantinely. „Chtěli bychom, aby se to financovalo z našich prostředků, a jsme tam blízko dohodě. Každý klub by od nás dostal prostředky, aby si takového ambasadora mohl pořídit. Ta osoba bude vzdělaná, bude mít potřebná školení. Myslím, že by to mohlo zabránit excesům, které se objevily i teď na začátku ligy,“ vykládá Šenkypl.
Na mysli má třeba utržená umyvadla, rozmlácené pisoáry, prokopnuté a vytržené dveře a poničené vypínače, které za sebou v Brně nechali fanoušci pražské Slavie. Vylévali si zlost kvůli tomu, že se utkání prvního kola fotbalové ligy kvůli silnému dešti a podmáčenému trávníku neodehrálo. Klub pak za řádění fanoušků dostal od disciplinární komise FAČR pokutu 100 tisíc.
Ambasador zařizuje často banální věci: třeba pitnou vodu, kterou si fanoušci doprovázení policií od vlaku až na stadion často nemají šanci koupit a pak jsou agresivní. Domlouvá také se zástupci „ultras“, co plánují na zápase dělat. „Kolikrát jsou i dýmovnice předem domluvené. A ochranka to nechá být. Za výtržnosti, které se loni staly na Baníku, mohla do velké míry přehnaná reakce ochranky, která nevěděla, co se bude dít,“ říká Šenkypl.
Šéf ePojisteni.cz věří, že liga, v níž se podle odhadu každý rok otočí 2,5 miliardy až tři miliardy korun, bude čistší. Tlačí proto i na to, aby se na hřiště ve větší míře zavádělo video. Spousta excesů se po dle Šenkypla děje kvůli „přehmatům“ typu špatně odpískaná penalta nebo ofsajd, z něhož padl gól.
Prostor k růstu
Ovšem fotbal je hlavně byznys. Srovnávač ePojisteni.cz si od sponzoringu fotbalové ligy slibuje větší zájem zákazníků.
„Přestože jsme loni udělali 150 tisíc pojistek, tak nás zná jen deset procent lidí. Náš cíl je dostat se do povědomí poloviny lidí v Česku. Neznamená to dělat pětkrát víc pojistek, ale chceme, aby lidé věděli, že pojišťovat se na internetu je normální,“ věří Šenkypl. U firmy je v současnosti pojištěno zhruba 300 tisíc lidí dohromady za jednu miliardu korun.
Potenciál v Česku ještě rozhodně je.
Na zdejším trhu si totiž pojištění na internetu sjednává jen asi deset procent trhu, ostatní pořád chodí do tradičních pojišťoven nebo se pojišťují přes zprostředkovatele. Tento podíl je jedním z nejnižších v Evropě. V Británii si chodí na web pro pojištění celé dvě třetiny lidí. Extrémem je v tomto směru Maďarsko, kde se online pojišťuje 75 procent trhu.
Bonbonkem ve fotbalové smlouvě ePojisteni. cz je, že dostanou k dispozici databázi asi 300 tisíc členů fotbalové asociace, z čehož asi 100 tisíc je dospělých.
„V současné době děláme nabídku, kterou jim chceme předložit. A přes polovinu výnosů vrátíme znovu do fotbalu do mládežnických klubů,“ dušuje se Šenkypl.
Fotbalistům budou nabízet hlavně úsporu na povinném ručení, havarijním pojištění, ale i cestovní či pojištění majetku. I kdyby se firmě podařilo získat jen deset procent nových klientů, byl by to slušný komerční úspěch. A vrátila by se jí část peněz, které bude do fotbalu posílat.
Firma, která letos poroste o třetinu, tak má do budoucna dobře našlápnuto.
A není tak divu, že se o ni zajímají investoři. Šenkypl nicméně tvrdí, že prodej v současné době není aktuální. „Až přijde dobrá nabídka, tak uvidíme,“ říká. Hodnotu svého dítěte by přitom šéf ePojištění.cz rád viděl na 100 milionech eur (2,7 miliardy korun). Pomoci k růstu by firmě mělo i rozšiřování nabídky na Slovensku, kde jí patří superpojistenie.sk. Firma vysmívaná fanoušky prvoligového fotbalu tak vůbec nepřemýšlí špatně. Na byznysovém hřišti mohou v budoucnu vyhrát právě její majitelé.
Na stadionech brzy může být k vidění nová postava: ambasador fanoušků, který bude při zápasech obrušovat hrany mezi domácími a hosty.
O autorovi| Jiří Zatloukal, zatloukal@mf.cz