Menu Zavřít

FOTOProticovidové ve ejné osv tlení

16. 11. 2020
Autor: Euro.cz

Materiál hrd nazvaný Národní plán obnovy p ipomíná shluk nesourodých opat ení, jimi chce vláda dohnat dlouhodobé resty

Je t p ed pár m síci se premiér Andrej Babi tvá il, e evropský fond obnovy, z n ho by jednotlivé lenské zem Unie mohly platit rozvojové projekty na odstran ní kod po covidové pandemii, esko vlastn v bec nepot ebuje. Byli jsme tehdy v premiérových o ích best in covid, vedeni skv lým krizovým mana erem, který mistroval v echny ostatní a odmítal, aby R platila na zem, které to nezvládly, jako jsou Itálie nebo pan lsko, a které si skrze plán obnovy cht jí vy e it i ekonomické problémy, je m ly dávno p ed covidem­19.

Dnes je v echno jinak, situace se obrátila, jako by virus m l smysl pro politickou ironii. esko na podzim za ívá jeden z nejrychlej ích útok pandemie na sv t, vykazuje dlouhodob velké nár sty naka ených, hospitalizovaných i mrtvých, ekonomika je op t p idu ena, státní rozpo et se dostává do rozvalu. Peníze z Unie se najednou docela hodí. Jen e místo toho, aby unijními pen zi podpo il rozvoj eské ekonomiky v sedmi preferovaných oblastech, na nich se éfové vlád zemí EU dohodli, zdá se, e jimi premiér, jak sám d íve správn a odvá n kritizoval jiné, chce spí e e it problémy, je v eském hospodá ství byly dávno p ed covidem­19.

Výslovn a zám rn se tu mluví o premiérovi a nikoli o vlád . Národní plán obnovy (NPO), shrnující eskou p edstavu o erpání pen z z unijního fondu obnovy, toti nepro el jednáním kabinetu, proto e i pro ministry byl p íli chaotický a nedod laný. P esto ho Andrej Babi vzal a za asistence kamer ho p edal éfce Evropské komise Ursule von der Leyenové. U inil tak v mírném p edtermínu, p esto e i on sám musel v d t, jak nekvalitní a nepropracovaný materiál p edkládá. M lo to zjevn p ímo a e politické d vody: v dy p ece kdo první p edkládá a ádá, myslel si zjevn premiér, ten také m e první brát, a to by Andrej Babi p ed volbami p í tí rok velmi pot eboval.

Betonová podstata

Národní plán obnovy, který premiér p ed pár týdny p edal ke schválení Evropské komisi, je bohu el shluk nesourodých opat ení, jejich smyslem není strategicky pomoci eské spole nosti a ekonomice z covidové deprese i do budoucna, nýbr rychle vy dímat peníze, které le í na stole a musejí se vy erpat do roku 2023.

Nemáme ani tolik projekt, abychom ty peníze sta ili vyu ít, st oval si premiér Babi na ja e, tedy je t v dob, kdy se o fondu obnovy teprve jednalo. To je asi také d vod, pro více ne polovinu pen z z celého balíku 172 miliard korun (s dal ími p j kami by to m lo být dokonce 225 miliard) spolkne budování fyzické infrastruk ­ tury, kterou by esko snad mohlo za t i roky zvládnout. Investuje se tedy op t jako ve státním rozpo tu do betonu, jak v rozhovoru pro týdeník Euro (43/2020) otev en p iznala i ministryn financí Alena Schillerová.

Betonovou podstatu Národního plánu obnovy (prostav t se má 118 miliard korun) se sna í zakrýt zelené projekty, za azené do stejné infrastrukturní kapitoly

Pilí e národního plánu obnovy

(alokace v miliardách korun)

digitální transformace

(celkem 25,04)

1 digitální slu by ob an m a firmám 4,24

2 digitální systémy státní správy 2,8

3 digitální vysokorychlostní sít 4,4

4 digitální inovativní ekonomika startupy a a nové spole nost, technologie 5

5 digitální transformace podnik 1,6

6 podpora kultury a kreativního pr myslu 2,5

7 zrychlení a digitalizace stavebního ízení 4,5

Fyzická infrastruktura a zelená tranzice

(celkem 118,1)

8 udr itelná a bezpe ná doprava 36

9 sni ování spot eby energie 6

10 transformace na ist í zdroje pr myslu energie a p echod 7,66

11 rozvoj isté mobility 9,44

12 renovace budov a ochrana ovzdu í 19

13 ochrana na klimatickou p írody zm nu a p echod 15

14 cirkulární a pr myslová ekonomika voda a recyklace 5

15 podpora a podnikání investic v pr myslu 20

Vzd lávání a trh práce

(celkem 20,06)

16 inovace digitalizace ve vzd lávání v kontextu 5,5

17 adaptace kolních program kapacity a zam ení 11,56

18 modernizace a rozvoj trhu práce slu eb a zam stnanosti 3

Instituce, regulace a podpora

podnikání v reakci na covid­19

(celkem 31,84)

19 centrum v regionech podpory ve ejných investic 2,5

20 digitální p ístup k justici 1,15

21 zabezpe ení ukládání archiválií spolehlivého a bezpe ného 1,3

22 podpora posti ených kompenzací krizí v sektorech 27

Výzkum vývoj a inovace

(celkem 12,5)

23 excelentní zájmu výzkum a vývoj ve ve ejném 5

24 podpora a zavád ní výzkumu inovací a do vývoje podnikové v podnicích praxe 7,5

Zdraví a odolnost obyvatel

(celkem 14,96)

25 zvý ení zdravotní odolnosti pé e systému 4,96

26 posílení systému prevence 10

WT100

O autorovi| Petr Fischer, fischer@mf.cz

  • Našli jste v článku chybu?