REALITNÍ KANCELÁŘENa českém realitním trhu působí už čtyři franchisové společnosti. Několik desítek jejich poboček má poskytovat kvalitní, standardizované služby - a do nabídky tak vnést větší transparentnost.Systém franchisy se na realitním trhu začal prosazovat v sedmdesátých letech dvacátého století.
REALITNÍ KANCELÁŘE Na českém realitním trhu působí už čtyři franchisové společnosti. Několik desítek jejich poboček má poskytovat kvalitní, standardizované služby - a do nabídky tak vnést větší transparentnost.
Systém franchisy se na realitním trhu začal prosazovat v sedmdesátých letech dvacátého století. V České republice zatím působí kvarteto franchisových realitních kanceláří: dvě tradiční (americké Re/Max a Era), vedle nich pak duo podstatně mladších firem, izraelský Chirš a domácí Tana.
S realitami dnes v České republice obchoduje několik tisíc firem a živnostníků, přičemž jejich celková úroveň profesionální i etická je mnohdy hodnocena negativně. „Na trhu je řada subjektů, kterým je jakákoli profesní etika cizí a nepřispívají tak k důvěře občanů ve služby realitních kanceláří,“ tvrdí Petr Mrázek ze společnosti Tana. Jaroslav Novotný, ředitel RK Rak a prezident Asociace realitních kanceláří (ARK) má i vysvětlení: „Přístup k realitní živnosti je naprosto volný, nejsou nutné žádné kvalifikační předpoklady.“
PŮVAB UNIFIKACE
Realitní transakce jsou relativně složité -jsou v nich obsaženy jak faktory technické (ocenění reality), tak obchodní (prezentace). V dalších fázích pak právní, finanční, daňové a administrativní. Konkrétní podoba jednotlivých kroků se může zemi od země lišit, přesto franchisoři nabízejí „jednotné“ know-how.
„Naše koncepce je univerzální a dokázala se prosadit na trzích s rozdílnými ekonomickými, kulturními i obchodními podmínkami,“ říká Vojtěch Krátký, ředitel české pobočky Re/Max. Připouští ovšem adaptaci konceptu na místní podmínky. Stejně mluví Petr Najmon ze společnosti Era: „Mapujeme místní specifika a potřeby, podle kterých můžeme naše globální know-how upravovat. K tomu nám slouží i pravidelně prováděné průzkumy.“ Bez jakýchkoli starostí v tomto ohledu je domácí Tana. „Naše know-how vzniklo na základě dlouholetých zkušeností z působení na realitním trhu,“ říká Petr Mrázek z této společnosti.
Opakovaně zmiňované know-how ve všech případech zahrnuje výuku obchodní techniky v souvislosti s místními podmínkami. A samozřejmě také pravidel marketingu, včetně takových věcí, jako je logo, vybavení kanceláří a podobně. Ve společnosti Chirš přitom hodně sázejí na praxi: „První etapa přípravy franchisanta zahrnuje jednak teoretickou výuku, a pak hlavně praxi na úrovni realitního poradce.
V druhé etapě už jde o vybudování vlastní kanceláře. Po celou tu dobu má franchisant osobního konzultanta,“ vysvětluje Artem Egorov. Podobně postupuje i Tana. „První fázi přípravy představuje měsíční školení, během kterého se absolvent seznamuje s procesem a zákonitostmi obchodu s realitami a naším know-how. Fáze druhá - to je soustavná péče o našeho partnera, konzultace a školení. Doba nutná ke stoprocentní přípravě franchisanta se pohybuje v rozmezí devíti až dvanácti měsíců,“ upřesňuje Petr Mrázek. Re/Max a Era mají přípravu franchisanta rozplánovanou na tři měsíce, u firmy Chirš jde o čtyři až šest měsíců.
Po získání licence a otevření vlastní realitní kanceláře majitel licence už postupuje samostatně, je přitom ovšem vázán smluvními podmínkami. Ty by měly zajistit, aby servis kanceláře Re/Maxu v Praze byl víceméně totožný se službami pobočky téže společnosti třeba v Pardubicích a vlastně po celém světě. Součástí smlouvy bývá etický kodex, který zajišťuje ochranu klientů. Jeho dodržování obvykle kontroluje samotný franchisor. Úroveň dohledu je ovšem různá. „Nespokojený zákazník se může obrátit na naše ředitelství pro Českou republiku. Eventuální porušování pravidel může vést až k odebrání licence,“ tvrdí Vojtěch Krátký. Partner firmy Tana má případné sankce zakotveny už ve smlouvě, franchisor také dodržování všech norem průběžně kontroluje.
PENÍZE JSOU AŽ NA PRVNÍM MÍSTĚ
Jako při každém podnikání jsou velmi podstatné ceny - pro klienta je to konstrukce a výše provize, pro zájemce o franchisu zase poplatky. V prvním případě jsou normy, jinak poměrně striktní, spíše liberální. „V tomto ohledu naše partnery ovlivňujeme jen minimálně. Výši provize si určují samostatně na základě doporučení společnosti,“ říká Egorov. Stejně se k problému staví společnost Era. „Našim partnerům dokážeme poradit. Pokud se franchisantem stane už fungující kancelář, nezřídka se stává, že provize se zvyšuje,“ dodává Petr Najmon.
Ještě méně určité jsou odpovědi franchisorů na otázku týkající se ceny licence. U Chirše franchisant platí paušální částky, Tana účtuje jednorázový vstupní poplatek a po zahájení provozu (s tříměsíčním odkladem) také určitou částku z obratu kanceláře. Američtí franchisoři tyto informace považují za interní záležitost a obchodní tajemství. Každopádně musí zájemce počítat jednak s platbami za licenci, jednak z pořizovacími náklady kanceláře samotné. Jeho výdaje tedy vlastně budou vyšší - na druhé straně má ovšem výhodu zavedené značky a k tomu řadu dalších, třeba možnost využívat internetovou inzertní síť a podobně.
POMŮŽE FRANCHISA TRHU?
Franchisové realitní kanceláře by na trh v České republice s jeho značně nejasnými a pružnými pravidly fungování měly vnést vyšší kvalitu a transparentnost.
Prezident realitní asociace ale míní, že vliv franchisy na kvalitu služeb zatím nelze hodnotit. „Na realitním trhu je to nový prvek, který se teprve snaží uchopit svou klientelu. Navíc profesní i etickou úroveň trhu vytvářejí všichni jeho účastníci, do značné míry je také limitována právním prostředím,“ říká. Samotní franchisoři jsou, nikoli překvapivě, optimističtí. „V zemích, jako je Česko, kde lze otevřít realitní kancelář bez jakýchkoli profesionálních předpokladů, může náš koncept závazné kvality služeb úrovni trhu hodně pomoci,“ je přesvědčen Petr Najmon.
Nejvíce franchisantů v České republice zatím získala firma Re/Max - má už třiadvacet poboček (ve světě celkem přes šest a půl tisíce). Realitních franchis v Česku ale nepochybně bude přibývat. Už proto, že obchod s nemovitostmi je dnes velmi dynamický a lidé budou stále častěji vyhledávat služby realitních kanceláří.
REALITNÍ FRANCHISY V ČESKU
společnost místo vzniku udělení první franchisy počet poboček pobočky v Česku, vstup na trh
Era USA 1972 2800 5 (v přípravě), 2006
Chirš Izrael 2003 80 10, 2004
Re/Max USA 1973 6612 23, 2005
Tana ČR 1998 12 12, 1998
Pramen: realitní kanceláře