Marks and Spencer se zbavil ztrátových dcer a nechal si franchisy Být samostatným obchodníkem s oděvy, nebo podnikat pod křídly velké firmy? Pro tuzemského podnikatele mohou být cenné zkušenosti české pobočky významného britského franchisora. Obchody s oděvy pod licencí britské firmy Marks and Spencer působí na tuzemském trhu šest let.
Marks and Spencer se zbavil ztrátových dcer a nechal si franchisy
Být samostatným obchodníkem s oděvy, nebo podnikat pod křídly velké firmy? Pro tuzemského podnikatele mohou být cenné zkušenosti české pobočky významného britského franchisora.
Obchody s oděvy pod licencí britské firmy Marks and Spencer působí na tuzemském trhu šest let. A právě to je období, kdy se velké množství maloobchodních aktivit odstěhovalo z center měst na periferii, kde se začala budovat nákupní centra. Expanzi zahájily také hypermarkety, které přinesly velkou změnu do nákupních zvyklostí české populace. „Český maloobchod prošel obrovskou restrukturalizací a podle mého soudu je dnes jako jeden z mála sektorů české ekonomiky připraven na vstup do Evropské unie,“ říká generální ředitel českého Marks and Spencer Dušan Mrozek.
Problémy: mobily a kurz
Za tu dobu se také prodej oděvů dostal pod výrazný konkurenční tlak segmentu mobilních telefonů, elektronických her, zájezdů, za které lidé utrácejí více peněz než v minulosti. To vše se nakupuje z části rodinného rozpočtu, která má v záhlaví „věci zbytné“. Na nájmu, jídle a dopravě se až tak ušetřit nedá. A každá další věc - zahraniční dovolená, počítač a podobně - v domácnosti znamená nutnost omezit výdaje třeba i na oblečení. Za mobilní telefony v roce 1996 rozhodně lidé utráceli mnohem méně než dnes. Ke konkurenci v oblasti oděvů tak přibývají i konkurenti se zcela odlišnou nabídkou zboží a služeb. Dalším problémem je kurz české koruny. Ta je nyní už dost navázaná na euro, ale vůči britské libře má jiný cyklus. „Za šest let jsem zažil libru za 41 korunu, ale také za 68 korun, což je rozdíl 55 procent. To má samozřejmě obrovské dopady buď na naši cenovou hladinu, a tím konkurenceschopnost, nebo na naší marži, a tím pádem na ziskovost,“ podotkl Mrozek. Vyrovnávali se s tím ve trojí rovině. Nebylo možné chtít po londýnském Marks and Spencer, aby pokryl veškeré kurzové dopady. Přijatelné není ani to, aby vše odnesli zákazníci tím, že nepříznivý kurz zaplatí v ceně. „Snížili jsme naši marži. Marks and Spencer nám poskytl lepší než standardní podmínky, abychom to období přežili a neztratili konkurenceschopnost. A do třetice jsme museli o něco zvýšit ceny. Dnes je situace opět stabilizovaná, za libru platíme kolem 48 korun a z našeho pohledu je situace poměrně příznivá,“ uvedl Mrozek.
Výhody franchisy
Poskytovatel licence - franchisor - tak byl schopen sdílet se svým franchisantem i nepříjemné kurzové dopady. Jaké další výhody tento způsob podnikání přináší? „Velká výhoda franchisy je v tom, že přebíráte model podnikání, který už někde někdo vyzkoušel a je prověřen léty a trhem,“ zdůraznil Mrozek. Úkolem franchisanta je adaptovat ho na místní podnikatelské podmínky tak, aby z něho vytěžil co nejvíc. „Další výhoda je například konkrétně v našem případě v tom, že Marks and Spencer je obrovská firma, jejíž obrat je téměř jako 80 procent celého českého maloobchodu. Z toho vyplývá, že má obrovský potenciál z hlediska manažerských dovedností, pomoci řízení podnikatelské strategie, školení z oblasti managementu, které může franchisantovi nabídnout. Je spíš naším problémem, abychom tento potenciál uměli dobře vstřebat a zavést do našich denních aktivit,“ uvedl Mrozek. Třetí výhodou franchisy v oblasti oděvů je podle jeho slov v tom, že franchisant nemusí na rozdíl od nezávislého obchodníka objíždět dodavatele, fabriky, veletrhy, nebo jezdit na Dálný východ nakupovat zboží.
Umět myslet lokálně
Každý příjemce franchisy si musí podle Mrozka dát pozor na to, aby se vztah mezi poskytovatelem a příjemcem franchisy dostal do rozumné rovnováhy, kdy jeden druhého obohacuje. Aby to nebyl diktát franchisora nebo svévole franchisanta. Každý franchisor má své minimální standardy a principy, které jsou nutné pro zachování firemní identity. Tu musejí franchisanti ctít, protože pouze tak má franchisa svou sílu. Na druhé straně je nutné, aby franchisor velmi pozorně naslouchal lokálním zkušenostem franchisantů. I tady přirozeně platí heslo nadnárodních společností: Buď globální, ale mysli lokálně. Jde tedy o to najít rozumnou rovnováhu v zodpovědnosti a pravomocech. „Třetí základní moment je sdílení rizik a zisků. Nemůže to být tak, že jedna strana pokrývá veškerá rizika, ani tak, že jedna strana nese veškeré zisky. Je to podnikání jako každé jiné,“ uvedl Mrozek. A samozřejmě má i svá úskalí. Za nevýhodu, ovšem velmi relativní, lze považovat například to, že franchisant se nerozhoduje naprosto samostatně. Co však už nevýhodou být opravdu může, je fakt, že úspěch franchisanta závisí na úspěchu poskytovatele franchisy. S tím má český Marks and Spencer také zkušenost.
Franchisant se veze s poskytovatelem licence
„Otevřeli jsme v roce 1996 a až do roku 1998 podával Marks and Spencer velmi dobré finanční výsledky. Ve Velké Británii byl jednou ze základních institucí jak z hlediska kultivace podnikatelského prostředí, tak z hlediska Londýnské burzy,“ řekl Mrozek. Na konci devadesátých let se však firma dostala do potíží, což se projevilo v prudkém snížení zisku. Firma nebyla ztrátová, ale prudce spadla z piedestalu, což v Británii znamenalo velmi negativní tiskovou reakci, která ve firmě nešetřila nikoho a nic. Což mělo dopad i na franchisanty po celé Evropě, Česko nevyjímaje.Vloni se firma rozhodla soustředit pouze na ty segmenty, které vidí jako perspektivní, to znamená, že přinášejí zisk a synergii. Uzavřela své dceřiné společnosti v západní Evropě, které byly dlouhodobě ztrátové. Byly nejen finanční, ale i organizační zátěží. Zůstal tedy jen byznys ve Velké Británii a franchisy. „My, franchisanti, jsme to zpočátku vnímali s rozpaky. Dnes můžeme říci, že to bylo jenom dobře. Firmě se uvolnily ruce na to, aby se mohla věnovat pouze franchisám a neztrácela čas a energii řešením ztrátovosti dceřiných společností. Potvrzuje to však, že štěstí franchisanta je vždycky odvozeno od štěstí poskytovatele franchisy. Neznám případ, kdy by franchisant byl úspěšný, zatímco franchisor je ve finančních potížích,“ uzavřel Mrozek. Letos je londýnský Marks and Spencer opět nahoře a roste. A český franchisant se s ním v podstatě veze. Tentokrát nahoru.
Franchisant v oblasti oděvů nemá na rozdíl od samostatného obchodníka žádné velké starosti s dodavateli.
ILUSTRAČNÍ FOTO: ARCHIV