Rozchod KLM a Alitalie favorizuje leteckou alianci Global
Hra s názvem „Budoucnost Českých aerolinií má další dějství. Představenstvo společnosti totiž dalo dvouměsíční exkluzivní lhůtu francouzské Air France a americké Deltě pro jednání o strategickém vstupu (EURO 19/2000). Znamená to, že pokud rozhovory dobře dopadnou, oba investoři získají v Českých aeroliniích akciový podíl, a ty se stanou členem strategické aliance Global. Vznikne tedy společný odbavovací systém, společná bude i koordinace letového řádu, rozdělení destinací bude výhodnější. Global ale prozatím nepatřil mezi horké favority soutěže. Co se přihodilo, že se rázem ocitl na špičce pelotonu? Strach z Lufthansy. Zdlouhavá jednání o začlenění ČSA do některé z aliancí měla v průběhu času různé favority. Nejdříve chvíli vedlo sdružení Qualiflyer v čele se Swissairem. Kromě něj zahrnovalo belgickou Sabenu, rakouské Austrian Airlines a Lauda Air i několik menších společností. Aliance se však v průběhu času rozpadla, navíc Swissair koupil největšího východoevropského konkurenta ČSA – polský LOT. „Je pravdou, že Qualiflyer měl dobrý byznys plán, ale musel vypadnout ze hry, řekl nedávno člen představenstva Českých aerolinií Jiří Navrátil. Nahradila ho aliance Star vedená německou Lufthansou. Jejími dalšími hlavními členy jsou Air Canada, United Airlines a Scandinavian Airlines. Dostupné informace uvádějí, že České aerolinie mohly od Staru očekávat lukrativní možnosti související s dálkovými lety z frankfurtského letiště. Obsluhovat jejich přípoje ze zemí východní Evropy je totiž výnosnou záležitostí. Vždyť Frankfurt patří ke dvěma největším letištím v Evropě. Lufthansa je navíc nyní nejsilnější leteckou společností na starém kontinentu. Velikostí se jí mohou rovnat pouze British Airways, ty se však v současnosti topí ve finančních problémech. Ovšem v představenstvu se začali bát, že by ČSA hrály v alianci podřadnou roli. Lufthansa totiž představuje ve středoevropském prostoru nejen výhodného spojence, ale i tvrdého konkurenta. „S Lufthansou se spojil i rakouský Austrian, na místě je obava, že by České aerolinie mohly časem přijít o řadu výhodných destinací, říká francouzský novinář a odborník na letectví Henry Dumouriez. „Vím, že třeba lidé z British Airways považují počínání Austrianu za šílenství. V každé jiné alianci by totiž mohl hrát mnohem význačnější roli než ve Staru, dodává. Alitalia odešla. Alianci Star tak v oblibě nahradila Wings, jejímž hlavním představitelem je nizozemská KLM. Ta mohla nabídnout obsluhu přípojných spojů do Amsterdamu stejně jako severoitalských letišť. Jejím členem totiž byla až donedávna italská Alitalia. Ve struktuře Wings by mohly České aerolinie také zastávat důležitou roli operátora pro střední a východní Evropu – Wings zde totiž dosud nemá žádného spojence. S jedním ze členů Wings, americkým Continentalem, už ČSA dlouhou dobu spolupracují. Ovšem KLM se před několika týdny s Alitalií ve zlém rozešla. Atraktivita Wings se tak rázem pro České aerolinie přiblížila k nule. Proto se do sedla mohl vyhoupnout černý kůň soutěže – aliance Global v čele s Air France a Deltou. Jaké výhody Global nabízí, je zatím tajemstvím. Velkou váhu ovšem při rozhodování mají nejen zisky z případného spojenectví, ale i možnosti růstu vlajkové letecké společnosti. Air France je dnes zcela jinou společností, než jaká z aerolinek před šesti lety odcházela. Prošla privatizací, přestává mít problémy s piloty a nabízí dobré možnosti růstu. Airbus i Boeing lobbují. Výběr partnera sledují v pozadí dva největší světoví výrobci letadel – americký Boeing a evropský Airbus Industrie. Těm jde o budoucí zakázky. ČSA totiž chtějí v druhé polovině letošního roku modernizovat strojní park a oba producenti větří u společnosti, která je už tři roky zisková, dobrou zakázku. „Určitý lobbing je z jejich strany cítit, říká zdroj blízký představenstvu firmy. Airbusu by pochopitelně pro ČSA seděl více výběr Global Aliance v čele s Air France, která z velké části používá právě jeho výrobky, než třeba Wings s KLM, vlastnící téměř výhradně boeingy. Boeing se silnější pozicí. Pozice amerického Boeingu je pevnější, vždyť z pětadvaceti letadel ve službách Českých aerolinií pochází deset z jeho výrobních hal. Tomu odpovídá i množství technického zabezpečení, které je nutné pro jejich údržbu. „Význam selekce partnera pro budoucí nákup letadel se ovšem v médiích přeceňuje. Například AirFrance také provozuje ke vší spokojenosti boeingy, takže výběr partnera nemusí být zdaleka jednoznačnou cestou k dodavateli letadel, míní Jiří Navrátil.