Menu Zavřít

FRANCOUZI, NEBO NĚMCI

2. 8. 2001
Autor: Euro.cz

Podnik zatím stojí, v září už asi pojede výroba

Zájemci o koupi výrobce dopravní kolejové techniky, podniku ČKD Dopravní systémy, předloží své nabídky do počátku září. Zatím nejvážnějšími a zároveň i notoricky známými kandidáty jsou německý Siemens a francouzský Alstom. Zájem však údajně projevily i další společnosti.

Jednotlivé nabídky se budou podle mluvčího Konsolidační banky Tomáše Kronese posuzovat komplexně, každá musí obsahovat nejen podmínky vstupu, ale i perspektivu rozvoje společnosti, tedy například i to, jakou měrou se chce podílet na jejím financování.

Z kuloárových informací probleskuje, že větší šanci mají Francouzi, k nimž se podle důvěryhodného zdroje přiklání především ministr financí Pavel Mertlík. Alstom, který vyrábí i známé vysokorychlostní vlaky TGV, patří mezi největší výrobce dopravní kolejové techniky na světě. Naproti tomu dopravní divize Siemensu není tak veliká a její výsledky nejsou údajně zrovna nejrůžovější. Ostatně zatímco prý Alstom projevuje komplexní a strategický zájem o Dopravní systémy, Němcům jde spíše jenom o dokončení projektů na pendolina a metro.

Konsolidační banka výběrem strategického partnera pověřila investiční společnost EEIP a ta již dva týdny v podniku působí. Jméno kupce má být známo podle nařízení vlády nejpozději do konce října, základní smlouvy s partnerem by mohly být podepsány do konce roku.

Do čista asi ne.

Ať už zličínský podnik koupí kdokoliv, bude zcela jistě požadovat více méně čistou společnost. „Bod postupného oddlužení zatím chybí, směřuje k okamžiku, kdy bude předložena zpráva Konsolidační banky o výběru partnera. Ta by měla obsahovat i specifikaci finanční restrukturalizace, uvedl generální ředitel podniku Bohumír Kráčmar. Návrh však musí nejprve schválit vláda.

Tomáš Krones potvrdil, že součástí dohod se strategickým partnerem bude i to, jakou měrou a způsobem bude podnik zbaven svých závazků. „Zatím je však příliš brzo hovořit o konkrétním plánu, dodal. Z předběžných informací vyplývá, že podnik nebude oddlužen zcela, část ještě zůstane na bankách, které budou možná své pohledávky kapitalizovat. V každém případě součástí oddlužení budou i procesy spojené se snižováním a následným navyšováním základního jmění.

Podnik nyní po lhůtě splatnosti dluží dvě miliardy. Ovšem největší závazek pět miliard vyplývá ze smluvních vazeb s bývalou matkou (ČKD Praha Holding). „Nyní probíhá právní audit těchto našich závazků. Případnou změnu jejich úrovně však musí projednat věřitelský výbor, uvedl Kráčmar. Proto se na přípravě modelu finanční restrukturalizace bude podílet i věřitelské konsorcium holdingu.

Bankrot za osm miliard.

Z vládních materiálů před časem unikla zmínka o tom, že asi bude nutné poslat Dopravní systémy do konkursu. To však byla pouze jedna z variant dalšího vývoje. Konkurs je podle ředitele nešťastným řešením, a podniku by tak utnul další šance. „Myslím, že firmu, o níž mají zájem dvě renomované zahraniční společnosti, je lepší prodat než nechat zbankrotovat, tvrdí.

Pokud by totiž taková situace nastala, přímé ztráty věřitelů by dosáhly zhruba osmi miliard korun. A to není žádná malá suma. Navíc by tento krok musel udělat některý ze státních či polostátních finančních ústavů a jiných oficiálních institucí. Závazky ostatních věřitelů totiž prý nejsou po lhůtě splatnosti.

Bohumír Kráčmar doufá, že během dvou týdnů bude podepsán standstill agreement, to jest dohoda o neútočení, a to na tři měsíce. Pokryje se tak doba do vstupu partnera. „Intenzivně se o dohodě jedná, ale zatím nejsme tak daleko, abychom to již mohli oznámit, upřesnil Krones.

Sofie a metro budou.

Podnik tak již druhý měsíc prožívá své nejkrizovější období. Zatím se s dozorčí radou podařilo dohodnout, že se bude pokračovat ve financování výroby, které bylo zastaveno v listopadu loňského roku. Dozorčí rada, v níž zasedají zástupci největších věřitelů (Konsolidační banka, Česká spořitelna, Investiční a Poštovní banka, Komerční banka a pražský Dopravní podnik), totiž převzala na základě německého modelu řízení rozhodovací pravomoci.

Úvěry však budou poskytovány jenom na konkrétní zakázky a při splnění jasně definovaných parametrů. „Do konce roku bychom mohli dostat asi 1,2 miliardy, upřesnil Kráčmar. Konsolidační banka by tak měla poskytnout peníze na výrobu sedmnácti tramvají pro sofijský dopravní podnik, Česká spořitelna zase na výrobu souprav pro metro. To je asi polovina uvedené sumy. Oba úvěry by podnik měl začít čerpat během týdne až dvou.

Zatím platí dohoda, že nové zakázky bude pokrývat Konsolidační banka, na těch zbývajících by se měly podílet banky, které se již v daném obchodě angažovaly. Takže se také za účasti ministerstva průmyslu a obchodu jedná o úvěru na deset lokomotiv pro Vietnam. Ve hře jsou i náhradní díly pro filipínskou Manilu za více než sto milionů a drobnější zakázky, jako rekonstrukce či tramvaje pro Brno.

Manila je z krku.

Ředitel Kráčmar je proto přesvědčený, že během srpna by se měla konsolidovat výroba v podniku. Ta zatím totiž převážně stojí, většina zaměstnanců je na celozávodní dovolené, do práce nyní chodí asi šest stovek lidí. „V září by se to mělo rozběhnout naplno, oproti původním 2300 pracovníkům z počátku roku se však jejich stav sníží na šestnáct set, řekl Kráčmar. Dodal, že se bude pokračovat v nákladové restrukturalizaci a na počátku roku bude podnik v souladu s potřebou obchodního plánu zaměstnávat jenom třináct set lidí.

FIN25

Zaměstnanci se po rozběhnutí výroby konečně dočkají výplat, konkrétně už i za červenec. Tedy pouze za období, na které budou poskytnuty nové úvěry. Takže problém dvou zadržených mezd zůstane, a bude se řešit až se zahájením procesu vstupu strategického partnera během září a října.

Riziko, že bude odňato zádržné za dodávku tramvají do Manily, se naštěstí už výrazně snížilo. Do neděle bylo totiž vyexpedováno posledních dvanáct vozů. S metrem je to trochu horší - tam už nastal skluz v termínech. „Proto se rozhodlo, že se s tím pohne dopředu a budou poskytnuty peníze. Do konce roku bychom měli výrobně dokončit jedenáct souprav, tak bychom zpoždění měli částečně stáhnout, doufá Kráčmar. V každém případě by případné pokuty za nedodržení termínů neměly padnout přímo na Dopravní systémy, ale na holding, který je partnerem výrobního konsorcia.

  • Našli jste v článku chybu?