Malí podnikatelé si dělají starosti o rodinu a její zabezpečení, ti velcí o své zisky a závazky k zaměstnancům. Pro všechny to byla a je zcela nová situace, ve které jsme se ocitli. Se znalostí věci ji můžeme označit výstižným pojmem „černá labuť“ podle stejnojmenné knihy Nassima Nicholase Taleba. Obsahuje pěkné přirovnání nahodilé události, kterou nikdo nečeká, a tudíž se na ni nemůže ani připravit, k životu krocana. Jeho život je od narození jen samé slunce, pravidelná strava, výběh, spousta kamarádů, každý den roste a sílí a těší se na další nový den. Pak přijde Den díkuvzdání a je po všem. Jeho život končí. Je to jen malá ukázka, proč bychom se neměli spoléhat, že se budeme mít stále jen dobře jako před covidem-19.
Už nikdy nebude svět takový, jaký byl předtím
Peter Michael Senge, profesor MI T, jedné z nejlepších vysokých škol na světě, již koncem minulého století vyjmenoval tři hybné síly, které budou ovlivňovat 21. století: 1. technologie, 2. globalizace a 3. katastrofy. S tím nelze než souhlasit.
Pandemie a následná opatření vlády zastavily hospodářství země. Podnikatelé uzavřeli své provozovny. Jsou bez příjmů, bez zákazníků, ale zůstali jim zaměstnanci, pronajaté prostory včetně finančních závazků ve formě leasingů, úvěrových splátek… to vše bez koncepce ze strany vlády, bez stanovení jasných pravidel, důvodů a zejména bez podmínek ukončení omezení.
Viry tady s námi byly a budou. Musíme se s nimi naučit žít, poučit se z jejich existence. Určitě vlivem opatření zanikne řada firem, pravděpodobně zmizí i oblíbené značky, a naopak se objeví nové služby a možnosti, jak situaci vyřešit, případně na tom i „vydělat“.
Franšízing – odbytový systém 21. století
Franšízové sítě jsou příkladem samoučící se organizace (P. M. Senge), kdy úspěšné řešení/nápad jednoho franšízanta lze nabídnout všem ostatním do celé sítě.
Franšízoři navýšili investice do internetových technologií, zmnohonásobili svoje aktivity na sociálních sítích a zavedli nové způsoby prezentací, prodejů (videorozhovory se zákazníky, e-shopy, rozvoz produktů, videokonference, online produkty, …). Podporují své franšízanty, zejména v oblasti poradenství (právní, daňové, dotační, …), ale také jim zajišťují nové dodavatele (např. ochranné pomůcky, servisní firmy, bankovní produkty), jež jim usnadňují překonání stávající složité situace.
Jako každá katastrofa má i pandemie několik příznivých vlivů, mimo jiné i na podnikatele. Mnohým připomněla, že mají rodiny, přinutila je se jim více věnovat. Ukázala potřebu pokory a vděčnosti za inspirativní podnikatelské prostředí, klid pro podnikání i dostatečnou kupní sílu obyvatelstva. To všechno není samozřejmostí. Chrámy konzumu, nadbytek všeho, rozmařilost a pocit nenahraditelnosti jsou již minulostí. Firmy potřebují flexibilitu, možnost rychlé reakce na změny vnějšího podnikatelského prostředí, potřebují rozdělit podnikatelská rizika, mít rodinnou podporu a díky vzájemné komunikaci v síti se informovat o nejlepším řešení v jakékoli situaci. To vše nabízí franšízing. Ne nadarmo je označován jako odbytový systém 21. století.
Jen dvě možnosti
Pro podnikatele jsou v zásadě jen dvě možné cesty, jak udržet svůj podnik: V budoucnu uspějí pouze ti, kteří síť tvoří, nebo ti, již se do ní zapojí.
V krizi toto platí dvojnásob. Zvažte svoji pozici a v případě potřeby kontaktujte Českou asociaci franšízingu (czech-franchise.cz), kde najdete kontakty i radu, jak na to.
Franšízing je licenční smlouva mezi poskytovatelem a nabyvatelem, která: ?? umožňuje a zavazuje franšízanta provozovat po dobu platnosti smlouvy určitou podnikatelskou činnost pod obchodním názvem patřícím nebo spojovaným s poskytovatelem, ?? opravňuje franšízora průběžně kontrolovat, jak nabyvatel provozuje franšízový podnik, ?? zavazuje poskytovatele pomáhat nabyvateli při jeho franšízingovém podnikání, ?? zavazuje nabyvatele platit po dobu platnosti smlouvy v pravidelných intervalech dohodnuté částky peněz za poskytnutí práva provozovat franšízingový podnik, případně i za poskytovatelem dodávané zboží a služby, ?? není obchodní smlouvou mezi holdingovou společností a její dceřinou společností, ani smlouvou mezi dceřinými společnostmi jediné holdingové společnosti, ani smlouvou mezi samostatným podnikatelem a společností, kterou kontroluje.
O autorovi| Jiří Lošťák, člen správní rady ČAF