Menu Zavřít

Franšízink v době konoraviru

20. 4. 2020
Autor: Euro.cz

Současná situace je velmi těžká a složitá a žádný z podnikatelů na ni nebyl připraven, to se samozřejmě týká i těch, kteří podnikají v oblasti franšízinku

Každý sice řeší svou současnou situaci individuálně a v podstatě díky stále se měnícím podmínkám ze dne na den, ale podnikatelé sdružující se v různých organizacích většinou mohou využít jejich pomoc či informace. „Nečekali jsme, až nás naši členové začnou sami kontaktovat, a vytvořili jsme vlastní informační systém.

Podnikatelé potřebují znát nejčerstvější informace mnohdy i s výkladem co nejrychleji. Zároveň jsme připraveni se s každým, kdo bude potřebovat poradit, setkat online a pomoci mu, na co budeme stačit,“ říká Jiří Krajča, projektový manažer České asociace franchisingu.

„Chceme, aby naši členové věděli, že nejsou sami,“ dodává.

Krize jako šance

Současná situace může být výzvou, jak věci posunout, hledat nové impulzy a cesty. I ve franšízových sítích lze více či méně přenést podnikání do virtuálního světa. Týká se to především poradenských, školicích či informačních činností. Někteří reagovali okamžitě. „Jakmile vládní nařízení znemožnila realizovat zasedání poradních TAB boardů za osobní účasti členů, zahájili jsme téměř okamžitě online formu pořádání boardů a individuálních koučinků,“ říká spolumajitel master-franšízové licence TAB Board pro ČR a SR Šimon Mastný. „Zkušenost ukazuje, že je to plnohodnotná forma,“ zdůrazňuje. S tím souhlasí i Jan Gonda, majitel master-franšízové licence Natur house pro ČR a SR. „Přenesli jsme konzultace z osobních do online prostředí.

Jinak se vlastně nic nemění,“ doplňuje.

Jiní již byli částečně připraveni. „Vládní nařízení nám doslova ze dne na den zastavilo byznys, vyschl zdroj příjmů.

Naštěstí jsme se v závěru loňského roku zaměřili na rozšiřování našich služeb pro regiony v Česku a vyvinuli jsme platformu pro online networking, kterou jsme na počátku února 2020 spustili. O měsíc později jsme pak díky tomu mohli přemístit naše akce z offline na online téměř okamžitě,“ vypráví Petr Slavík z konceptu podnikatelského klubu Empiria 21.

Dovoz jídel

Jednou z nejvíce omezených branží je gastronomie. Tedy obor, ve kterém v České republice působí velké množství franšízových značek. Jistou výhodu měly franšízové sítě s občerstvením, kde byla kombinace restaurace, dovozu a osobního vyzvednutí. „Po uzavření bister jsme posílili řady kurýrů, pizzařů i burgerařů. Samozřejmostí jsou i zvýšené hygienické normy na pracovišti a monitoring zdraví zaměstnanců jako například používání teploměrů před každou směnou. Fungujeme převážně na principu bezkontaktního předání objednávky, pro maximální bezpečí našich zákazníků i našich zaměstnanců. Poměrně dlouho dobu jsme přijímali pouze platbu kartou. Nyní ale na přání zákazníků zkoušíme hotovost znovu zavést do oběhu.

Samozřejmě za použití nejvyšších možných hygienických podmínek,“ vysvětluje spolumajitel a zakladatel konceptu Amici Pizza & Burgers Roman Zajíc. Výhodou podle něj je, že získávají i nové zákazníky, kteří dříve využívali klasická restaurační zařízení, zejména v době obědových menu. „Zvýšil se počet dovozů jak do domácností, tak i do firem. A myslím, že se to mnohým zákazníkům zalíbí a zůstanou u toho,“ dodává.

Nezištná pomoc

Situace není jednoduchá jak pro franšízanty, tak ani pro franšízory, přesto se našlo mnoho těch, kteří se rozhodli podpořit ty, kteří stojí v první linii v boji s covidem-19. Většinou jsou to právě franšízanti ze sítí v oblasti gastronomie.

Například Amici Pizza & Burgers dováží pizzu pracovníkům do nemocnic v Jihlavě a Brně. „Tak jako spousta dalších firem se snažíme podpořit ty, kteří teď tvrdě pracují pro nás všechny. Určitě se v tom chystáme pokračovat, protože to má smysl a chceme pomoci alespoň touto cestou,“ říká Roman Zajíc.

V Praze zase zdravotnickému personálu a dobrovolníkům darovali jídlo franšízanti ze sítě Subway. „Vážíme si individuálních franšízantů, kteří se mimo čerpání podpory od značky a státu rozhodli sami pomáhat. Těchto aktivit každý den přibývá v celé naší oblasti. Díky komunitě mohou Subway restaurace fungovat a je důležité podporu také vrátit,“ vysvětluje Martin Princ, ředitel Subway pro střední a východní Evropu.

Výhled

Současná situace podle Lubomíra Milka, člena SR ČAF a dlouholetého podnikatele ve franšízinku, zasáhne řadu franšízových řetězců v tom smyslu, že nastane výrazný pokles zájmu o franšízy ze strany startupů. Řetězce budou mít velmi malou expanzi z řad začínajících podnikatelů a jejich jediná cesta budou stávající podnikatelé, kteří se zařadí pod franšízovou značku z důvodů silné značky, systému nebo snížení nákladů. „Domnívám se, že expanze nových franšízových poboček v rámci České republiky může klesnout až o 70 procent v roce 2020 ve srovnání s rokem 2019. Co se týče oborů, tak krize zasáhne určitě 90 procent franšízových řetězců, jako jsou restaurace, realitní kanceláře, poradenství v oblasti zdraví a další a další,“ říká Milek. Na druhé straně franšízové koncepty, jako jsou lékárny, rozvozy, online obchody, budou podle něj ze současné situace profitovat. Těch je však v Česku prozatím velmi málo.

Covid-19 si zároveň vybral nevhodné načasování pro podnikatele. Přišel na jaře, kdy má řada firem po slabé zimě nejsilnější období po stránce tržeb, a to od března do června. „Pokud budou opatření vlády ČR uvolňována postupně, mohou firmy a živnostníci zažít složitou situaci v podobě podnikatelské slabé zimy, koronavirového období, letních prázdnin a podobně. Na návrat k normálnímu fungování se mohou dostat až od září.

Samozřejmě dojde k tomu, že i ve franšízinku některé pobočky bohužel zaniknou a krizi nepřežijí. Na druhé straně řada firem s rezervami se může po krizi stát velmi silnými, protože jim odpadne část konkurence,“ předpovídá Lubomír Milek.

S výhodami po skončení vládních opatření počítají i podnikatelé v oblasti zdraví.

Například Miloslav Ramach, jednatel společnosti Extéria, která působí v oblasti bezpečnost práce a požární ochrany, vidí daleko větší příležitost na trhu bezpečnosti a ochrany zdraví při práci než před pandemií. „Po uvolnění nouzového stavu bude tato služba daleko více vyžadována u zaměstnavatelů, kteří si více uvědomí riziko nákazy na pracovišti a ekonomické dopady na jejich podnikání,“ říká a upozorňuje, že by franšízový koncept mohl být velkou šanci či výzvou pro ty, kteří uvažují o samostatném podnikání.

WT100

O autorovi| Vlastimil Poliačik, poliacik@mf.cz

  • Našli jste v článku chybu?