Menu Zavřít

Frustrace z meruňkového ďábla

4. 6. 2007
Autor: Euro.cz

Na dokonalý automobil každý řidič nemá

Zadriftovat zatáčku s nějakým hot hatchem dokáže po chvíli cviku každý. Záplava adrenalinu po čase ustoupí poklidné zábavě za zvuku ječících pneumatik, a pokud se jednou zpoza horizontu zatáčky nevynoří kamion s řidičem zvyklým si „najet“, brzy se ze zábavy stane rutina. Najít ale v rozumných cenových relacích auto, které se vysměje i těm nejzkušenějším řidičům a nepoddá se, je i v dnešní době téměř nemožné. Výjimka se nazývá Audi S3. Nedávno testovaný Seat Leon FR se stejným motorem, jen naladěným na nižší výkon, byl sympatický čertík, ale audina je pravý a nefalšovaný ďábel na kolech.
Do této charakteristiky nezapadala jen barva testovaného vozu. Kdyby rostl na stromech a byl kulatý, od zralé meruňky by ho nikdo nepoznal. Představy designérů o agresivním laku se rozhodně míjejí s mými – vozu by daleko více seděla nějaká cholerická žlutá. Ale to je to jediné, co mi na voze vadí. Ostatních designových úprav na karoserii je poměrně dost, od běžné A3 se „esko“ hodně liší. Ty už ale narozdíl od barvy dávají autu ten správný dramatický vzhled.
Uvnitř „estrojky“ padne první pohled na skořepinové sedačky, stejné jako má Audi RS4. Posez v nich je dokonalý. Hluboké sedáky obepínají boky a spodní partii zad hodně pevně. Společně s dokonalou oporou ramen, dostatečně dlouhým sedákem a nastavitelným volantem se zploštěnou spodní částí věnce jde poloha řidiče nastavit pro opravdu ostrou jízdu, při níž se člověk nekymácí jako žito ve větru. Po nastartování motoru se ozve překvapivě dobrý, hutný zvuk. Mechanici z Ingolstadtu si dokázali poradit s vynikajícím dvoulitrovým motorem TFSI, který v žádném jiném voze z koncernu VW nezní tak dobře, navíc od nízkých otáček.
Nejvyšší dosažený výkon je další bonus, který „estrojka“ nabídne. Na papíře nemusí 265 koní vypadat nijak extra, ovšem na tomhle voze je jasně vidět, že výkon není všechno. Čtyři stovky koní Maserati Quattroporte jsou skvělé na rovině, kde vozu konkurence hned tak nestačí, ovšem fyzika platí univerzálně. O sto třicet koní slabší S3 je dle mého názoru na technických tratích rychlejší: díky menším rozměrům, kratším převisům a nižší hmotnosti.
Auto se na technické tratě skvěle hodí, ale při průjezdu trasou slavného závodu Ecce Homo požitek rychle přechází ve frustraci. Vůz agresivně zrychluje v mírně zvlněné dolní části trati. První ostrý test přichází po třech čtvrtinách kilometru v zatáčce Pod Altánkem. Nájezd do ostré levé vypadá nebezpečně, tedy tvrdě na brzdy… A jsem v zatáčce dlouhý. Audi brzdí naprosto excelentně, průjezd je selanka. Nevadí, příště stačí trochu natáhnout plyn. Příležitost se naskytne zhruba o kilometr dál, opět v ostré levé. Mezitím je příjemné vychutnávat si absolutní přilnavost kol k asfaltu. Audina s pohonem quattro sedí jako přibitá a chirurgicky přesně reaguje na všechny povely volantem. Zatáčka Zahradní je už před vozem a adrenalin roste spolu s blížící se linií svodidel. Nervy nevydrží, jdu ostře na brzdy a při mrknutí na tachometr mi hlavou bleskne, že „to jsem fakt přehnal“. Ale ani náhodou. Auto nejen proletí zatáčku s hodně vysokou nájezdovou rychlostí, ale navíc ani nekvíknou gumy. Je to jako by S3 někdo přivázal na lano. Následují vracečky v rychlém sledu. Nad Žlebem, Sojkova, Lesní. Vůz vyhrává, netroufnu si ho v běžném provozu dostat na hranu možností. Aktuální premiér by nejspíše řekl, že nemám koule na to vlétnout do vracečky víc než stovkou. Frustrující.
S tímhle automobilem bych rád jezdil na okruhu. Na silnici v provozu se na limity podvozku nedostanete ani náhodou, zadriftovat si skoro nešlo ani s vypnutým ESP. V Brně nebo v Mostě by se teprve ukázaly všechny plusy vozu: dokonalý podvozek, excelentní řízení, dobře odstupňovaná převodovka, s níž jde perfektně řadit z bodu nejvyššího výkonu do obrovského prostoru nejvyššího točivého momentu lehoučkého dvoulitru. Málokteré auto dokáže nabídnout tak excelentní jízdní vlastnosti a ještě dát řidiči ostentativně najevo, že jich využívá s bídou tři čtvrtiny.

Audi S3
Nejvyšší rychlost 250 km/h (el. omezena)
zrychlení 5,7 s
Spotřeba 9,1 l/100 km
Motor řadový přeplňovaný čtyřválec,
objem 1984 cm3
Výkon 265 koní v 6000 ot./min.
Toč. moment 350 Nm při 2500 ot.
Převodovka 6stupňová manuální
Cena základní 1 143 600 Kč

klady
excelentní podvozek
vynikající motor
skvělé brzdy
výborné sedačky

MM25_AI

zápory
meruňková barva

  • Našli jste v článku chybu?