PŘÍCHOD AUTOMOBILKY HYUNDAI Magistrát ve Frýdku-Místku musí odmítat investory, kteří přicházejí v souvislosti s chystanou stavbou automobilky Hyundai v nedalekých Nošovicích. Zájemci už mohou mít problém sehnat volný pozemek i jinde v regionu.
**PŘÍCHOD AUTOMOBILKY HYUNDAI
Magistrát ve Frýdku-Místku musí odmítat investory, kteří přicházejí v souvislosti s chystanou stavbou automobilky Hyundai v nedalekých Nošovicích. Zájemci už mohou mít problém sehnat volný pozemek i jinde v regionu.
Odvanáctihektarovou průmyslovou zónu Chlebovice, kde již působí výrobní závod německé firmy Blanco CZ, je díky plánované stavbě automobilky Hyundai v nedalekých Nošovicích takový zájem, že by nebyl problém naplnit ji několikrát. S nepořízenou tak musel v posledních týdnech odejít například korejský a švédský výrobce autodílů.
Poslední větší volný pozemek v průmyslové zóně Chlebovice slíbili frýdeckomístečtí radní korejskému subdodavateli Hyundai, firmě Hanil E-Hwa Company. „Rada města FrýdkuMístku už schválila nájemní smlouvu na zbývající volnou plochu v chlebovické zóně pro Korejce. Jejich investice by měla dosáhnout přibližně 840 milionů korun,“ potvrzuje náměstek frýdecko-místecké primátorky Miroslav Dokoupil.
Firma Hanil E-Hwa Company vyrábí interiérové komponenty z textilu a plastu pro automobily. Je významným subdodavatelem automobilek Hyundai Motor Company a Kia Motors Slovakia, která vyrábí automobily nedaleko Žiliny. Výstavba subdodavatelského závodu, má začít na jaře příštího roku.
Podle Dokoupila se daří i české pobočce firmy Blanco, která v Chlebovicích se zhruba stovkou zaměstnanců vyrábí nerezové zařízení a vybavení. „Společnost již odkoupila i další pozemky a hodlá svou investici rozšířit,“ upřesňuje Dokoupil.
Frýdek-Místek nemůže investorům nabízet ani pozemky v téměř plné průmyslové zóně Lískovecká. Ve dvanáctihektarové zóně působí likérka Kwaczek a italský výrobce plastových víček Viroplastik. V příštím roce tam plánuje stavbu závodu i výrobce medových dortů Marlenka.
Investoři, které táhne do regionu obří investice Hyundai, mohou mít problém sehnat místo i jinde. Dopředu obsazená je podle náměstka ostravského primátora Petra Kajnara i strategická dvousethektarová zóna, která se buduje v Mošnově na Novojičínsku pro subdodavatele Hyundai. Polovinu mošnovské zóny Ostrava blokuje pro investora typu Dell, aby eliminovala vliv automobilového průmyslu.
Podle náměstka moravskoslezského hejtmana Pavla Drobila je jasné, že kvůli obrovskému zájmu o podnikání a investice v kraji se dříve nebo později kapacitní možnosti průmyslových zón budovaných na zelené louce vyčerpají. „Řešením je - a rozhodně v tom vidíme velkou perspektivu -regenerace starých továrních areálů pro potřeby nového podnikání,“ říká.
Kraj podle něj pomáhá s regenerací starých továren poslední dva roky, dosud podpořil projekty Karviné nebo ostravské části Hrušov. Jedná i o využití areálů ve vlastnictví OKD.