Recese urychluje systémové změny v ekonomice. Na tom se shodne většina ekonomů. Zdá se, že hospodářské zpomalení v České republice v letech 2008 až 2010 znamená první opravdu zásadní systémovou změnu ve finančním sektoru od doby privatizace velkých bank.
Největší proměny v důsledku ekonomického zpomalení jsou zřejmé v sektoru médií. Zejména denní tisk se potýká s rychle klesajícím zájmem čtenářů, a následně inzerentů. Změnu způsobu konzumace médií můžeme sledovat již nejméně deset let, ekonomický tlak inzerentů však její efekt zásadně prohloubil. Superoptimistický Mediaprojekt na tom nic nemění. Kdo sleduje chování dnešních náctiletých, vidí, že na podobný trend pomalu nastupuje i klasická televize a postupně i plošná a PPC reklama na internetu. Velké mediální domy hledají odpověď, tisíce drobných projektů se na jejím nalezení snaží zbohatnout.
Generační obměna: velké zavedené značky může ohrozit několik dobrých mladých nápadů. Nebo se jimi nechat koupit, pokud to ti velcí včas pochopí. Propady čtenosti deníků jsou každý kvartál vidět na první pohled, změny v sektoru financí tolik ne. Přesto se dějí.
Viditelnou (protože rychlou) proměnou ve finanční branži je omezení státního příspěvku na stavební spoření, které mění podmínky v oblíbeném produktu naprosté většiny dospělých Čechů. Právě na přístupu stavebních spořitelen se ukazuje – a ještě se ukáže – jak se ten který management dokáže vypořádat s touto zásadní systémovou změnou. Zatímco krize donutila média ke změnám chování prostřednictvím prázdných peněženek inzerentů, stavební spořitelny teď dostihla prázdná státní pokladna. I zde platí, že dobrý podnikatel vidí v každé krizi příležitost. Přinejmenším menší stavební spořitelny mohou z omezení státního příspěvku vyjít posíleny, avšak pouze v případě, že jejich management dokáže k této největší výzvě za svou dosavadní existenci přistoupit bez emocí a v duchu roku 2010. Ne 1995.
Odchází generace podnikatelských konceptů, které dobyly Česko v devadesátých a desátých letech. Zda definitivně odejdou, nebo se dokážou úspěšně přeměnit v něco ještě lepšího, záleží jen na nich.