Různé komunikační styly a odměňování, právě to jsou klíčové faktory, které by měli manažeři v rámci zájmu o své zaměstnance brát v úvahu.
Autor: Jan Třeštík
Nejnovější mezinárodní průzkum na trhu práce, který provedla společnost Kelly Services (na základě odpovědí téměř 100 000 respondentů z 34 zemích včetně ČR), se zaměřoval na tři věkové skupiny - Generaci Y (18 – 29 let), Generaci X (30 – 47 let) a tzv. Babyboomers (48 – 65 let).
Průzkum odhalil, že Generace Y stále častěji ke své komunikaci využívá instant messaging, stejně jako všechny ostatní skupiny však stále ještě preferuje komunikaci přímou. V případě odměn a benefitů pak většina zaměstnanců Generace Y upřednostňuje tradiční finanční příspěvek, zatímco generace starší, tj. Generace X a Baby boomers, dávají přednost netradičním nefinančním příspěvkům, jako jsou profesní tréninky či pracovní volno.
• Tzv. Baby boomers jsou přesvědčeni, že generačním rozdílům rozumí lépe než představitelé Generace Y a Generace X. • Generace Y je v případě výkonnostních výhod vyplývajících z věkové rozdílnosti na pracovišti pesimističtější. • Všechny generace preferují pro komunikaci s kolegy komunikaci přímou před komunikací elektronickou. • Více než jedna třetina (42 %) respondentů v rámci své pracovní zkušenosti zažila na pracovišti konflikty plynoucí z mezigeneračních rozdílů. U českých respondentů se jednalo o 38 %. |
Mezigenerační rozdíly mohou být pro výsledky přínosné**
Linda Larsson, Director of Operations společnosti Kelly Services pro Českou republiku uvádí, že generační rozdíly mohou často způsobit neshody mezi zaměstnanci. Je-li však těmto rozdílům přikládán náležitý význam, mohou se pro firmu v personální oblasti stát významným obohacením.
V průzkumu 38 % českých respondentů naznačilo, že rozdíly mezi Generací Y, Generací X tzv. Baby boomers jsou pro pracovní prostředí přínosné a vedou k vyšší produktivitě. Podle 16 procent Čechů tyto rozdíly produktivitu narušují a 28 procent dotazovaných pak uvádí, že generační rozdíly ve firmě k žádným významným změnám nevedou.
„Když jsou rozdíly mezi věkovými skupinami správně využívány a řízeny, mohou do oblasti kreativity a produktivity přinést řadu významných stimulů. Spíše než tuto různorodost potlačovat, měl by ji dobrý zaměstnavatel využít a umožnit tak průchod neotřelým nápadům a novým přístupům k práci a podnikání,“ poznamenává Linda Larsson.
Obecně převládá přesvědčení, že věkové rozdíly ovlivňují to, jak zaměstnanci přistupují k práci. 59 % respondentů uvedlo, že způsob své komunikace věku svých kolegů přizpůsobují.