DILLÍ (Reuters, tpk) – Do Číny se za poslední rok hrnuly automobilky proudem, ale neméně perspektivní indický trh zůstával v pozadí. Minulý týden možná na tomto stavu něco změní, protože o výraznější přítomnost ve druhé nejlidnatější zemi projevila zájem největší světová automobilka General Motors (GM). „Tamní trh je pro nás klíčem k udržení světového prvenství,“ zaznělo v prohlášení GM.
Indům představila nový sedan Chevrolet Optra, který má povzbudit tamní prodeje společnosti. V zemi vlastní General Motors divizi již od poloviny devadesátých let a vyrábí ve státě Gudžarát Opely Corsa, Swing či Astra. Za osm měsíců finančního roku od dubna do listopadu však její vozy drží v nejprodávanějším segmentu malých aut pouze 2,5 procenta indického trhu. Tato třída se na prodejích v Indii podílí 78 procenty. Lepší je pro General Motors situace mezi středně velkými a luxusními vozy, kde dosahuje podílu devíti procent.
Prodeje nových automobilů v Indii dosáhly od dubna do listopadu více než 430 tisíc vozů, General Motors své prodeje za osm měsíců meziročně zdvojnásobila na téměř jedenáct tisíc. V Indii se montují rovněž Octavie mladoboleslavské Škody Auto. Český výrobce tam minulý rok zkompletoval a prodal 4800 vozů, v příštím roce hodlá jejich počet zvýšit na zhruba devět tisíc (viz rozhovor s Vratislavem Kulhánkem na straně 62).
Analytici předpokládají, že indický trh by měl růst tempem jedenáct procent ročně až do roku 2008 a měl by se na něm zvyšovat podíl vozů střední třídy a větších. Tomu odpovídá většina modelů od General Motors stejně jako česká Octavia.