Menu Zavřít

Generální ředitel české pobočky Kapsch Telecom Karel Feix: Jsme připraveni splnit naše závazky z tendru

19. 12. 2005
Autor: Euro.cz

Vítězem tendru na dodavatele systému výběru elektronického mýta se stala rakouská společnost Kapsch Telecom. "Spuštění systému od 1. ledna 2007 by mohly zabránit jen výraznější průtahy s podpisem definitivní smlouvy," říká ředitel její české pobočky Karel Feix.

* Kdy musí začít samotné stavební práce, aby se podařilo stihnout termín spuštění systému v lednu 2007? Počítali jsme s tím, že stavební práce mohou začít až v okamžiku, kdy to umožní počasí a stavební uzávěry na silničních a dálničních sítích. Tomu ale musí předcházet pečlivá příprava. Takže čím začneme dřív, tím to bude lepší. Každé zpoždění znamená minimálně nasadit větší počet lidí i techniky, aby se daly zvládnout požadované termíny. * Jaký bude podíl českých firem na výstavbě systému? O tom se hodně diskutuje. Celková dodávka dnes činí 22 miliard korun, ale včetně DPH. Obsahuje z menší části výstavbu systému a z větší části provozování na dobu deseti let. Počítáme s tím, že tuzemské firmy by se měly na zakázce podílet zhruba ze 60 až 65 procent. * Už máte vybrané partnery? Některé už ano, zúčastnili se s námi nabídkového řízení. Nejvýznamnější jsou ČSOB, dále společnost PVT, která je přímo členem konsorcia, a Stavby silnic a železnic. Tato firma se bude podílet zejména na infrastrukturálních dodávkách. * Omezí stavební práce provoz na dálnicích? V současné době vycházíme ze zkušeností, které máme z jiných zemí. Celou potřebnou infrastrukturu připravíme na klíč ve výrobním závodě. To znamená, že na místo výstavby se dováží plně vybavená infrastruktura a zastavení provozu v jednom úseku dálnice se bude pohybovat mezi 10 až 15 minutami. Během nich se objekt instaluje. Provoz by se mohl případně provizorně odklonit do protisměru. * Dají se využít současné brány se směrovými tabulemi? Jen s určitým omezením. Systém totiž vyžaduje velice stabilní základnu pro instalaci elektronických zařízení. To je důležité pro komunikaci jednotky s vozidlem (viz rámeček). Zařízení by se dala montovat například na mosty, ale to je věc dalšího jednání zejména s jejich majiteli. * Jak se český systém liší od rakouského?

České řešení přichází dva roky po realizaci rakouského, obsahuje další technické zabezpečení. Je to řešení, které je velmi otevřené vzhledem k dalším technologiím, je možná i implementace se satelitním systémem.

* Kde řidiči jednotky koupí? A kdy?

Máme v naší nabídce závazek vybudování zhruba 200 distribučních míst, počítáme s benzinovými pumpami a hraničními přechody. Jednotky musíme prodávat minimálně tři měsíce předem.

CO JE JEDNOTKA

Jde o zařízení, které komunikuje s elektronickými snímači umístěnými na mostech či speciálních bránách. Bude ve výbavě každého vozidla, platícího mýtné. Jednotka má tvar malé krabičky, umístí se za přední sklo a k dostání bude na zhruba 200 místech po celé republice, zejména na čerpacích stanicích či hraničních přechodech. Jejich prodej by měl začít minimálně tři měsíce před spuštěním systému. 

bitcoin_skoleni

NEÚSPĚŠNÍ ZÁJEMCI PROTESTUJÍ

Tendr na dodavatele systému elektronického mýtného se stal terčem kritiky neúspěšných žadatelů. Předseda antimonopolního úřadu Martin Pecina říká, že obdržel čtyři podněty k prošetření výběrového řízení a v nejbližší době rozhodne, zda zahájí správní řízení. Sdružení Mytia, které podalo nejnižší nabídku, se chce dokonce obrátit na Evropskou komisi. Samotné ministerstvo si žádných pochybení není vědomo a doufá, že se podaří dodržet původní termín pro zavedení elektronického mýta, tedy 1. leden 2007.

  • Našli jste v článku chybu?