Vítězem tendru na dodavatele systému výběru elektronického mýta se stala rakouská společnost Kapsch Telecom. "Spuštění systému od 1. ledna 2007 by mohly zabránit jen výraznější průtahy s podpisem definitivní smlouvy," říká ředitel její české pobočky Karel Feix.
* Kdy musí začít samotné stavební práce, aby se podařilo stihnout termín spuštění systému v lednu 2007? Počítali jsme s tím, že stavební práce mohou začít až v okamžiku, kdy to umožní počasí a stavební uzávěry na silničních a dálničních sítích. Tomu ale musí předcházet pečlivá příprava. Takže čím začneme dřív, tím to bude lepší. Každé zpoždění znamená minimálně nasadit větší počet lidí i techniky, aby se daly zvládnout požadované termíny. * Jaký bude podíl českých firem na výstavbě systému? O tom se hodně diskutuje. Celková dodávka dnes činí 22 miliard korun, ale včetně DPH. Obsahuje z menší části výstavbu systému a z větší části provozování na dobu deseti let. Počítáme s tím, že tuzemské firmy by se měly na zakázce podílet zhruba ze 60 až 65 procent. * Už máte vybrané partnery? Některé už ano, zúčastnili se s námi nabídkového řízení. Nejvýznamnější jsou ČSOB, dále společnost PVT, která je přímo členem konsorcia, a Stavby silnic a železnic. Tato firma se bude podílet zejména na infrastrukturálních dodávkách. * Omezí stavební práce provoz na dálnicích? V současné době vycházíme ze zkušeností, které máme z jiných zemí. Celou potřebnou infrastrukturu připravíme na klíč ve výrobním závodě. To znamená, že na místo výstavby se dováží plně vybavená infrastruktura a zastavení provozu v jednom úseku dálnice se bude pohybovat mezi 10 až 15 minutami. Během nich se objekt instaluje. Provoz by se mohl případně provizorně odklonit do protisměru. * Dají se využít současné brány se směrovými tabulemi? Jen s určitým omezením. Systém totiž vyžaduje velice stabilní základnu pro instalaci elektronických zařízení. To je důležité pro komunikaci jednotky s vozidlem (viz rámeček). Zařízení by se dala montovat například na mosty, ale to je věc dalšího jednání zejména s jejich majiteli. * Jak se český systém liší od rakouského?
České řešení přichází dva roky po realizaci rakouského, obsahuje další technické zabezpečení. Je to řešení, které je velmi otevřené vzhledem k dalším technologiím, je možná i implementace se satelitním systémem.
* Kde řidiči jednotky koupí? A kdy?
Máme v naší nabídce závazek vybudování zhruba 200 distribučních míst, počítáme s benzinovými pumpami a hraničními přechody. Jednotky musíme prodávat minimálně tři měsíce předem.
CO JE JEDNOTKA
Jde o zařízení, které komunikuje s elektronickými snímači umístěnými na mostech či speciálních bránách. Bude ve výbavě každého vozidla, platícího mýtné. Jednotka má tvar malé krabičky, umístí se za přední sklo a k dostání bude na zhruba 200 místech po celé republice, zejména na čerpacích stanicích či hraničních přechodech. Jejich prodej by měl začít minimálně tři měsíce před spuštěním systému.
NEÚSPĚŠNÍ ZÁJEMCI PROTESTUJÍ
Tendr na dodavatele systému elektronického mýtného se stal terčem kritiky neúspěšných žadatelů. Předseda antimonopolního úřadu Martin Pecina říká, že obdržel čtyři podněty k prošetření výběrového řízení a v nejbližší době rozhodne, zda zahájí správní řízení. Sdružení Mytia, které podalo nejnižší nabídku, se chce dokonce obrátit na Evropskou komisi. Samotné ministerstvo si žádných pochybení není vědomo a doufá, že se podaří dodržet původní termín pro zavedení elektronického mýta, tedy 1. leden 2007.