Menu Zavřít

Genetický mix

1. 10. 2007
Autor: Euro.cz

Zajímavý automobil má rysy vozů ze tří světadílů

Velké plus na masce chladiče vozu dává tušit americké geny. Jenže jsme v Evropě, do které se oficiálně původní americké chevrolety nedovážejí. Namísto toho tu koncern General Motors prodává pod vlajkou Chevroletu svou dva roky starou korejskou akvizici – Daewoo. Dříve vysmívané, extrémně nekvalitní vozy, srovnatelné s úrovní vietnamských textilií, dostaly díky GM moderní techniku, poněkud evropštější vzhled i tolik postrádanou kvalitu a spolehlivost. Captiva je založená na koncernových synergiích. Ty lze vysledovat v interiéru, kde jsou použity stejné ovladače světel, blinkrů či budíky na palubní desce, stejně jako v platformě i motoru. Podobnost vozu třeba se saaby je opravdu viditelná, ale podobnou praxi užívají i jiní výrobci. Například Chrysler a Mercedes nebo celý koncern VW. Jde jen o to, jak moc si budou jednotlivé modely podobné. V případě captivy jde o opravdu výrazné využívání těchto synergií. V designu vozu se mísí všechny tři světadíly, jež captivu ovlivnily. Vůz se tváří větší a mohutnější, než ve skutečnosti je, a snaží se zaujmout na první pohled, což je zvykem v Americe. Zadní partie, které usedlému Evropanovi přijdou trochu splašené, odkazují na mírně patetickou korejskou stránku vozu a na silnici se automobil chová v podstatě evropsky. Není tak houpavý jako typické ameriky a jízdní vlastnosti vesměs odpovídají tomu, na co jsme zvyklí.
Interiér captivy je dostatečně prostorný, kvalitně a přesně sesazený. Sedačky jsou pohodlné, použité plasty měkčené, jen hliníkový dekor by mohl nést nápis imitace. Dostatečný je i počet odkládacích ploch. Cestující na zadních sedadlech mají dost prostoru a k dispozici je i třetí řada spíše nouzových sklopných sedaček. Výtku si zaslouží po korejsku umístěné ovládání palubního počítače tlačítkem vedle displeje na středové konzole. Testovanou captivu poháněl přeplňovaný naftový čtyřválec o výkonu 150 koní, který měl ovšem s relativně těžkým vozem hodně práce. V nízkých rychlostech se sice určitá dynamika, daná zejména točivým momentem 320 Nm, projevila, ovšem při běžné jízdě a hlavně předjíždění v sestavě pěti cestujících a plného kufru to už bylo o poznání horší. A tvrdší práce s plynem si vyžádala i vyšší spotřebu, která po zhruba pěti stech kilometrech na dálnici z celkem najetých sedmi set kilometrů atakovala hranici deseti litrů v kombinovaném režimu. Šestiválec by captivě určitě výrazně pomohl v kariéře. Ale i použitý čtyřválec stačí, nebudete-li v autě pravidelně stěhovat rodinu na Slovensko a zpět. Netrpí totiž na obvyklé nemoci turbodieselů, není hlučný, neprojevuje se u něj turboefekt, a když ve voze jede pouze řidič a občas někdo s ním, což je dle statistik (uvádějí, že průměrná obsazenost automobilů v Praze je řidič a polovina spolujezdce) běžné, jeho výkon zcela dostačuje. A spotřeba v kombinaci je téměř o litr nižší. Navíc je jízda captivou velmi pohodlná. Auto se nehoupe, takže v zatáčkách s velmi malými náklony poměrně přesně drží stopu, tlumí nerovnosti a i při vyšších rychlostech je stabilní. Jen brzdy by potřebovaly vylepšit. Těžko říct, zda se na nich podepsal předchozí řidič, ovšem po častějším prudkém zpomalení z dálničního tempa měly tendenci vadnout. Chevrolet Captiva je hodně velké SUV za relativně nízkou cenu. Až na chování brzd v extrémních situacích mu lze vytknout jen pár nepodstatných drobností. Image levného korejského auta je už definitivně minulostí.

Tabulka
Chevrolet Captiva
Motor přeplňovaný vznětový čtyřválec Objem 1991ccm
Maximální výkon 110 kw Převodovka pětistupňová manuální
Nejvyšší rychlost 180
Zrychlení 12,2s
Průměrná spotřeba 11/ 8,2/9,5
cena 987 900 Kč (testovaný vůz)

MM25_AI

Klady design
interiér
jízdní vlastnosti
výbava

Zápory
ovládání počítače
vadnoucí brzdy

  • Našli jste v článku chybu?