Siemens má exkluzivitu zřejmě jen do konce března
Prodej zkrachovalých strojíren ČKD Dopravní systémy (ČKD DS) se stále protahuje, původní termín do konce ledna vypršel, ale žádná smlouva dosud není podepsána. Hlavní a dlouhodobý uchazeč, německý Siemens, má přitom exkluzivitu na koupi majetku pravděpodobně zaručenou jen do konce března. Smlouva o prodeji majetku z konkursní podstaty by tedy měla být uzavřena do konce prvního čtvrtletí. V dohodě by zároveň již mělo být jasně stanoveno datum pro vlastní převod majetku. Hlavní vyjednavač české pobočky Siemensu Zdeněk Roubíček nechtěl toto časové omezení komentovat, nicméně uvedl: „Jednání jsou sice komplikovanější, než obě strany původně předpokládaly, ale pokračují dobře. Smlouvy bychom mohli proto podepsat v dohledné době. V každém případě by měla být celá transakce hotova dříve, než skončí letošní fiskální rok Siemensu, což je do září, dodal Roubíček. Ke konci prvního pololetí roku přezkoumá soud pohledávky, jichž věřitelé přihlásili asi za dvacet miliard korun. „Přitom bude nutné analyzovat propletenec s holdingem ČKD, který vystupuje jako jeden z nejvýznamnějších věřitelů. Konečná výše pohledávek bude pravděpodobně o šest až sedm miliard nižší, konstatoval konkursní správce Dopravních systémů Petr Dostál. Nedůvěřiví Němci. Průběh jednání mezi konkursními správci a Siemensem zdržuje řada technických a formálních komplikací. „Z obou stran je však jasná vůle pokračovat v rozhovorech a sbližovat stanoviska, řekl Michal Mejstřík z poradenské firmy EEIP, která proces organizuje. Siemens byl pro další jednání vybrán 30. listopadu loňského roku, protože nabídl 750 milionů korun, což byla nejvyšší cena. Po analýze textu nabídky však správci zjistili, že není možné akceptovat některá smluvní ustanovení a doplňující podmínky, protože nevyhovují dikci zákona o konkursu a vyrovnání. Tato právní norma totiž připouští prodej majetku jen tak, jak stojí a leží, zatímco akurátní Němci požadovali některé garance a záruky od prodávajících, převážně na probíhající zakázky zličínského podniku. „Žádné záruky však není možné poskytnout, protože celý výnos z konkursní podstaty je po odečtení nákladů konkursního řízení rozdělen beze zbytku mezi věřitele, a nebylo by tedy z čeho případné garance vyplatit, konstatuje Dostál. Navíc si zástupci Siemensu, kteří podle všeho příliš nedůvěřují legislativě České republiky, nechali udělat právní rozbor, z nějž vyplývalo případné riziko, že tuzemský konkursní zákon nemusí za určitých okolností definitivně řešit všechny nároky věřitelů vzniklé ještě před vyhlášením bankrotu. Tyto obavy však díky probíhajícím jednáním zřejmě německá strana již překonala. Přesto však nechce z pochopitelných důvodů riskovat, že by musela na svých bedrech nést různé nároky zákazníků či věřitelů – požaduje proto absolutně vyloučit jakoukoliv formu právního nástupnictví s ČKD Dopravní systémy. Druhá prověrka. Aby Siemens mohl rozptýlit i své zbylé obavy, budou jeho odborníci od tohoto týdne podrobně analyzovat veškeré podklady související s nakupovaným majetkem. „Jde vlastně o druhou due diligence, je pochopitelné, že kupující nechce kupovat zajíce v pytli, uvedl Mejstřík. „Do konce února by pak bylo možné odsouhlasit právní a věcné principy celé transakce, v březnu by se podepsaly smlouvy, řekl týdeníku EURO zdroj dobře obeznámený s průběhem jednání. Mejstřík dodal jenom, že konkrétní termín podpisu smluv bude upřesněn během následujících tří týdnů. Čas totiž tlačí i na Siemens, který by měl jako jeden z konsorciálních partnerů a zároveň budoucí majitel Dopravních systémů již začít s přípravou na dodávku další várky souprav pro pražské metro. Siemens trápí ještě jedna záležitost. Nechce totiž převzít všech tisíc současných zaměstnanců zličínského podniku. „Má zájem zaměstnat především pracovníky přímo z výroby a pár špičkových lidí, tedy celkem jen asi pět set až šest set lidí, uvedl důvěryhodný zdroj. Letňany nechtějí. Německá strana přitom nemíní kupovat celou konkursní podstatu. Má zájem jenom o tu část zličínského areálu, v níž stojí výrobní haly. Na trhu se v poslední době začaly množit informace, že Siemens velmi levně získá nejen zkrachovalý podnik včetně celého areálu, ale navrch i velmi lukrativní pozemky v Letňanech, které sousedí s výstavištěm. „To můžu naprosto vyloučit, Letňany nejsou předmětem našeho zájmu. Siemens nikdy nebyl ochoten dělat jakékoliv transakce přes pozemky, zdůraznil Roubíček. Tyto atraktivní pozemky, jejichž cena se odhaduje na několik set milionů korun, vlastní jiná dcera holdingu – ČKD Refin. V konkursní podstatě ČKD DS se pozemky ocitly, protože byly v minulosti zastaveny ve prospěch úvěru od Investiční a Poštovní banky pro Dopravní systémy. Pozemek je přitom zatížen osmi zástavami v hodnotě přes jednu miliardu korun (na ČKD DS z této částky připadá 360 milionů), takže lukrativní výtěžek je velmi nejistý. Navíc ČKD Refin nemíní o svůj majetek tak lehce přijít a podal ve věci žalobu.