Menu Zavřít

Ghosnova cesta

21. 5. 2002
Autor: Euro.cz

Aneb proč Japonci následují cizince

Carlos Ghosn, generální ředitel a prezident firmy Nissan Motor, je v Japonsku všude, kam se podíváte. Přednáší vlivným osobnostem, například členům Japonské asociace výkonných manažerů, usmívá se ze stránek oblíbeného komiksu s názvem Pravdivý příběh Carlose Ghosna a podepisuje svou novou knihu Renaissance, která se v Japonsku prodává lépe než autobiografie na odpočinek se odebravšího guru General Electric Jacka Welche. Ghosn-Ryu neboli „po ghosnovsku“ se stalo součástí běžné slovní zásoby jako zkrácený výraz pro nekompromisní restrukturalizaci podniku, jakou původem brazilský manažer s francouzským vzděláním uplatnil v Nissanu.
Není pochyb o tom, že Ghosnova léčba funguje. Nissan, kterého ovládá Ghosnův bývalý a budoucí zaměstnavatel Renault, zveřejnil 9. května rekordní hrubý zisk 3,8 miliardy dolarů při tržbách 47,7 miliardy. Společnost tak téměř dosáhla osmiprocentní provozní marže, kterou si Ghosn vytyčil jako cíl pro rok 2005. Akcie Nissanu letí nahoru a jeho nový kompaktní March (v Evropě pod názvem Micra) se v Japonsku podobně jako sedan Altima ve Spojených státech těší ohromné popularitě.
Restrukturalizace firmy je sice obrovským úspěchem, ale Ghosn je pro Japonce důležitý z jiného důvodu. Jeho skutečná velikost se bude měřit až podle toho, kolik japonských firem se vydá v jeho šlépějích - ať už kvůli obdivu, konkurenčnímu boji, nebo prostě ze strachu. A i když japonští manažeři nedávají své pocity vůči Ghosnovi nijak najevo, protože myšlenka veřejného ocenění cizáckého stylu by byla v ostrovní zemi příliš, je zřejmé, že ho bedlivě sledují. „Ghosnovy výsledky zvedly pro japonské firmy laťku v tom, čeho všeho a jak rychle lze dosáhnout,“ poznamenává Michael Garstka, viceprezident poradenské společnosti Bain & Co. v Tokiu.
Výsledkem je pomalé a tiché šíření Ghosnova vlivu. Vezměte si společnost U. S. Steel, která do té doby, než Nissan oznámil, že jeho závody budou jednat s menším počtem dodavatelů a požadovat značné snížení cen, nikterak nespěchala se zredukováním nadbytečných kapacit. „Ocelářské firmy celé roky lelkovaly,“ říká Robert Feldman, hlavní ekonom Morgan Stanley Dean Witter & Co. v Tokiu. „Pak přišel Nissan a odstartoval v ocelářství rozsáhlou restrukturalizaci“.
Částečně díky Ghosnovým radikálním změnám také postupně vymírají tradice jako celoživotní zaměstnání a povyšování podle počtu odsloužených let. Zatím poslední firma, která zavedla služební postup podle zásluh, je Canon. Z únorového průzkumu v 805 společnostech vyplývá, že celoživotní zaměstnání si hodlá udržet necelá pětina z nich. Silný tlak na dodavatele od Nissanu okopírovala dokonce i mocná Toyota Motor, jež zůstává v mnoha ohledech stále věrná obchodním praktikám staré školy. „Toyota našla inspiraci v Nissanu a teď od svých dodavatelů dílů a materiálů, jako jsme my, požaduje snížení cen,“ uvádí Akio Kosai, předseda představenstva firmy Sumitomo Chemical. „Ghosnova přítomnost je jako větrná smršť.“ Mnohé společnosti přebírají Ghosnova opatření na zrušení křížového vlastnictví akcií v partnerských společnostech a na prodej majetku, který nesouvisí s hlavním předmětem podnikání - v případě Nissanu se jedná o leteckou a kosmickou divizi. Další japonské firmy pomalu, ale jistě přestávají tolerovat neslané nemastné zisky. Například v potížemi zmítané textilce Toray minulý měsíc vystrnadilo představenstvo svého prezidenta.
Ještě je toho ale potřeba udělat hodně. Většina japonských společností ve zkoušce Ghosn-Ryu neobstojí, pokud jde o plnění plánovaného provozního zisku, kapitálovou návratnost a snižování dluhového zatížení. Rozhodování výkonných manažerů je stále ovlivňováno především snahou o zachování pracovních míst, třeba i na úkor zájmu akcionářů. Snad i tito zaostalci zpozorní, až zjistí, že hlavní mozek Nissanu chce jít ještě dál. Ve svých posledních plánech usiluje o patnáctiprocentní snížení nákladů na nákup a nulovou čistou zadluženost. Že si docela věří? To ano. Ale nezapomínejme, že Ghosn je člověk, který slíbil, že pokud se mu do roka a do dne od nástupu do funkce prezidenta nepodaří dostat Nissan zpátky do černých čísel, odejde. A svému slovu dostál, respektive dostát nemusel. Jedná se o muže, který dotáhl první rozsáhlou restrukturalizaci Nissanu do zdárného konce rok před plánovaným termínem. Z toho vyplývá, že ani tentokrát zřejmě nemluví do větru.
Tradiční firemní vztahy se rozpadají a muži v modrých oblecích, kteří řídí japonský průmysl, se dostávají pod dosud nevídanou palbu ze strany netrpělivých akcionářů, zklamaných zaměstnanců a dravé konkurence. Mnozí manažeři nakonec reagují strukturálními změnami, které Japonsko zoufale potřebuje. S veřejným oceněním Ghosnova příkladu vystoupí jen málokterý. Všichni ale vědí, že když přijmou jeho zásady, zalichotí mu nejlépe.

WT100

Copyrighted 2002 by The McGraw-Hill Companies, Inc

Překlad: Dita Přichystalová

  • Našli jste v článku chybu?