Oldřich Bajer, Centrum.cz
Centrum.cz je v současnosti nejrychleji rostoucím českým internetovým portálem, jeho stránky měsíčně navštíví více než milion lidí. Spuštění bezplatné e-mailové schránky o kapacitě jednoho gigabytu by mělo dosavadní dvojce českého internetu pomoci minimálně snížit náskok lídra, portálu Seznam.cz. S Oldřichem Bajerem, jednatelem a spolumajitelem společnosti NetCentrum, která Centrum.cz provozuje, hovořil týdeník EURO o gigabytové schránce, připojení k síti či reklamě na internetu.
EURO: Nedávno jste společně s Českými radiokomunikacemi (ČRa) začali nabízet vysokorychlostní připojení k internetu pod značkou Centrum.cz Broadband. Pouštíte se do nového byznysu kvůli zvýšení příjmů firmy nebo je to jen snaha podpořit využívání portálu? BAJER: Připojení k internetu přes vytáčenou linku, takzvaný dial-up, nabízí Centrum.cz od roku 2001, vysokorychlostní připojení je proto dalším logickým krokem v řadě. Hlavním motivem je ale to, že díky broadbandu se začíná trh připojení k internetu nově rozdělovat. Řada domácích uživatelů začíná v současnosti uvažovat, že vymění vytáčené připojení k síti za DSL, což těm, kteří platí za dial-up 600 až 800 korun měsíčně vyjde stejně draho, ale připojení je daleko luxusnější.
EURO: Jak velké procento tržeb získáváte z poskytování vytáčeného připojení? BAJER: V našich příjmech to je více než pět procent, a to je vzhledem k loňským zhruba stomilionovým tržbám určitě zajímavá suma. I proto chceme vstoupit na trh vysokorychlostního připojení teď, když se teprve rozjíždí a karty ještě nejsou rozdány, tak jako když jsme se pustili do dial-upu. Navíc České radiokomunikace nejsou jen klasickým přeprodejcem kapacit Českého Telecomu, nabízí část vysokorychlostního připojení na vlastních pronajatých smyčkách nebo bezdrátově vzduchem. To nám umožňuje dostat se na jedny z nejvíce konkurečních cen na trhu a nasávat tisíce klientů.
EURO: Jakým způsobem si budete s ČRa dělit příjmy z této služby? BAJER: Majorita tržeb je na straně Českých radiokomunikací, ale náš podíl se pohybuje v desítkách procent. Počítáme s tím, že na jaře, nejpozději v létě příštího roku, bude broadband generovat velmi signifikantní příjmy pro naši firmu.
EURO: Znamená to všechno, že se snažíte zaměřit i na jiné zdroje příjmů než jen samotné provozování portálu? BAJER: Centrum.cz je jednou ze dvou nejpoužívanějších stránek, kterou Češi vstupují na internet. Na to se nabalují dvě primární služby, které člověk vždy na síti používá, a to je vyhledávání informací v jakékoli formě či podobě, a e-mail jako základní nástroj pro komunikaci v internetu. Od toho se odvíjí i složení našich příjmů. Asi čtyřicet procent tržeb dělá reklama, zhruba stejně se na obratu podílí příjmy od firem za přednostní zápisy ve vyhledávači, zbytek připadá na alternativní příjmy, jako je připojení k internetu.
EURO: Kam směřuje reklamní trh na internetu? BAJER: Letos je predikován růst kolem 30 procent, ale podle mne roste celkovým objemem až o polovinu. Miliardu korun by mohl překročit již v roce 2006, což je více než venkovní reklama a inzerce v rádiích. Důležité také je, že internet si ukousává stále větší podíl na celkovém reklamním trhu. Všeobecně se předpokládá, že v letech 2007 až 2008 bude v získané reklamě objemově stejný jako tištěná média, což nyní dělá více než čtyři miliardy korun.
EURO: Na jaře letošního roku jste ve stejný čas jako váš největší konkurent Seznam.cz ohlásili spuštění e-mailové schránky s kapacitou jednoho gigabytu. Kdy službu představíte? BAJER: Testovací verzi pro komunitu osob, jež budou službu všemožně zkoušet, spouštíme 13. prosince. Fáze testování bude trvat několik měsíců, s postupným otevíráním služby všem našim uživatelům počítáme během prvních měsíců příštího roku. Pak budou mít schránku o objemu jednoho gigabytu k dispozici zdarma všichni uživatelé freemailu na Centrum.cz.
EURO: Chtěli jste tím zviditelnit firmu nebo uspokojit reálnou potřebu zákazníků po objemných e-mailových schránkách? BAJER: S tím, jak roste počet lidí, kteří komunikují přes internet, a zároveň i frekvence e-mailové komunikace, zvyšuje se potřeba po větších kapacitách. Díky tomu, že se více používají nové multimediální formáty, neposílají se e-mailem jen texty, ale také datové soubory velkých velikostí, například fotky, videa nebo hudba. Je proto třeba, aby uživatelé nebyli limitováni, a také je nutné mít efektivnější nástroj pro třídění pošty a například pro nalezení dopisu ve schránce. My nový projekt e-mailu nechápeme jen v souvislosti jednoho giga, to je to nejmenší, nová je celá architektura elektronické pošty. Schránka musí lépe administrovat poštu, aby byla práce s e-maily efektivnější. Proto jsme do služby zapracovali vyhledávací technologii z našeho portálu, která například umí skloňovat a časovat hledané výrazy nebo pracuje se synonymy. To výrazně zjednoduší a zrychlí vyhledávání ve zprávách.
EURO: Kolik jste do vývoje gigabytového e-mailu investovali a na jak dlouho odhadujete návratnost? BAJER: Investice se pohybuje v desítkách milionů korun. Všechno, co děláme, je postavené na generálním růstu internetu, a i proto je návratnost takovýchto projektů maximálně jeden rok.