Ahold
PRAHA (hns, zdf) – Nejméně o půl miliardy dolarů za poslední dva roky nadhodnotil nizozemský maloobchodní gigant Ahold svoje zisky. Zpráva o nejnovějším účetním skandálu spustila lavinu, která může být pro třetího největšího retailera na světě osudová. Jen od minulého pondělí do středy 26. února ztratily firemní akcie osmdesát procent hodnoty, když dosáhly patnáctiletého minima 2,5 eura. Svých křesel se museli vzdát generální ředitel Cees van der Hoeven a finanční šéf Michiel Meurs.
Kauzu odstartoval audit loňského účetnictví firmy U. S. Foodservice, americké divize Aholdu, kde byly objeveny značné účetní nesrovnalosti. Prošetřovány jsou nyní také podezřelé transakce argentinské dceřiné společnosti Disco.
Ratingová agentura Moody’s snížila známku závazků Aholdu z dosavadního stupně Baa3 o čtyři stupně na B1, čímž se firemní rating ocitl v pásmu ‚junk‘, jak se označují podřadné dluhopisy. Praktiky Aholdu začala vyšetřovat i americká komise pro cenné papíry. Také pražská burza a RM-Systém přerušily obchody s dluhopisy Aholdu.
Analytici varují, že je zřejmě ohrožena schopnost firmy splácet dluh čítající zhruba dvanáct miliard eur. Deník Financial Times dokonce napsal, že Ahold zřejmě bude nucen rozprodávat svůj majetek. Bankéři prý budou nejspíš trvat na prodeji aktivit ve Spojených státech a Nizozemsku, některé spekulace e naznačují možnost prodeje poboček v zemích střední a východní Evropy. Na dotaz týdeníku EURO, nakolik je pravděpodobný prodej českého Aholdu, však nebyla Sharon Christiansová z nizozemské centrály firmy schopná odpovědět.
O Ahold se podle zveřejněných spekulací mají zajímat firmy Tesco Stores a Carrefour. Mluvčí Teska Martina Čermáková vyvrátila, že by zdejší management o převzetí sítě Aholdu uvažoval. Podobně se vyjádřila i mluvčí Carrefouru Jana Havlíčková: „V tuto chvíli se skutečně jedná jen o dohady analytiků.“
„Riziko, že firmu někdo převezme, je neustále,“ připustil pro EURO finanční ředitel tuzemské centrály Jaroslav Ibl. Podle něho však je nutné posuzovat události v souvislostech – těžištěm firmy jsou Spojené státy, odkud plynou zhruba dvě třetiny tržeb, česká pobočka navíc předloni poprvé v historii vykázala zisk ve výši 22,4 milionu korun. Expert zabývající se maloobchodem, který ale nechtěl být v souvislosti s Aholdem jmenován, týdeníku EURO potvrdil, že události v zámoří by se na českém trhu neměly nijak projevit.