Menu Zavřít

Giganti v ráži

18. 1. 2006
Autor: Euro.cz

Vládci IT sektoru zahájili v Las Vegas otevřený útok

Digitální domácnost přichází. Nejprestižnější světový veletrh počítačové techniky odstartoval éru, která děsí výrobce klasické spotřební elektroniky.

Když letos v Las Vegas promluvil Bill Gates, měl opravdu co předvést. A tentokrát se to dokonce obešlo bez pravidelného zaváhání techniky a softwaru. Což velmi zklamalo houfy škodolibců, netrpělivě očekávajících již tradiční trapas v podobě Modré obrazovky smrti - nepopulárního, leč spolehlivého identifikátoru přítomnosti starších verzí Windows v počítači. Microsoft představil novou tvář společnosti, která od uvedení Windows 2000 velmi intenzivně pracovala na stabilitě a bezpečnosti produktů a na novém vzhledu uživatelského rozhraní Windows. Nutno dodat, že úspěšně. Rozhraní a vlastnosti přicházející Visty již mohou plně konkurovat Applu i Linuxu. Gates si nejprve ve virtuální kuchyni prohlédl indexy svého portfolia na burze, posléze pracoval v kanceláři, vybavené širokoúhlým displejem, na letišti použil smartphone Windows Vista a informační stolek ovládaný dotykem. Na závěr ještě zmínil nadcházející konec logování do systému heslem a náhradu tohoto prý již přežitého způsobu pomocí kontroly biometrických dat.
Hlavní proud letošního veletrhu CES (Consumer Electronics Show) tím byl nastolen. Po letech přešlapování a leštění reinkarnovaných a kosmeticky vylepšených produktů sektor digitální techniky vykročil - zdá se - jasně definovaným směrem. Tím je konvergence výpočetní techniky a spotřební elektroniky do jednotné formy vzájemně komunikujících přístrojů, dohromady tvořících digitální domov budoucnosti. Z balíku novinek Microsoftu zmiňme ještě Windows Gallery, aplikaci pro správu a úpravu fotografií, funkčně obdobnou Apple iPhoto a nový Internet Explorer, který už dovede pracovat se záložkami. Úplný závěr vystoupení Billa Gatese byl věnován herní konzole Xbox 360. Jak na novinky softwarového lídra reagují další výrobci?

bitcoin_skoleni

Mezi Intetelm a AMD

Společnost Intel reprezentovaná svým CEO Paulem Otellinim se předvedla hlavně jako autor multimediální platformy Intel Viiv, která si klade ambiciózní cíl – obsadit obývací pokoje. Má nabídnout hlavně jednoduché ovládání multimediálního obsahu a snadné připojování přístrojů, ze kterých se má digitální domov skládat. Pokud bude mít počítač nálepku Intel Viiv, máte si být jisti, že si bude rozumět s dalšími zařízeními, která dodržují stejné standardy. Platforma je tedy jakousi normou, stanovující komunikační standardy pro ostatní výrobce, s důrazem na Media Center PC. Softwarovou vrstvu, spolupracující s uživatelem, Intel prezentoval na bázi Windows Media Center Edition. Téměř současně s Intelem uvedl svou vlastní platformu i jeho hlavní konkurent AMD. Struktura platformy Live! je té intelovské velmi podobná a přízeň výrobců zřejmě bude záviset až na tom, jak si tu kterou oblíbí zákazníci.
Intel coby nejvýznamnější světový výrobce čipů předvedl také nový dvoujádrový procesor Duo Core s kódovým názvem Yonah, který by měl napravit pošramocenou reputaci firmy z posledních dvou let, kdy hlavní konkurent AMD dodával podstatně výkonnější procesory s výrazně nižší spotřebou energie. Otellini na pódiu porovnal dva notebooky osazené Yonahem a zástupcem předchozí generace procesorů. Při práci s iTunes, importem fotografií z digitálního fotoaparátu a přehrávání streamovaného videa z internetu byla výrazně vyšší výkonnost nového Yonahu zřetelná.
K Microsoftu, Intelu a AMD se přidal Steve Jobs a sáhl po nových intelovských mobilních procesorech Yonah. Jestli převezme i standardy ViiV a s upraveným MacOS X začne konkurovat microsoftímu Media Centru, zatím zůstává napínavou otázkou. Ovšem pověstná provázanost výrobků Apple s multimédii v podobě iPod, iTunes MusicStore či iPod Video tomu silně nasvědčuje.

Japonci v úzkých

Poněkud méně entuziastičtí zůstávají výrobci klasické spotřební elektroniky, jimž je nad slunce jasnější, že doba hegemonie dvou gigantů domácí zábavy, korporací Sony a Matsushita, se pomalu nachyluje. Před deseti lety byl osmi bity chroptící počítač šéfům audio a video obrů pro smích, teď je již výrazně ohrožuje ve všech dříve výsadních oblastech. Přehrávání audia a videa umí Media Center lépe než běžné stolní přehrávače, navíc s komfortem time shiftingu (nahrávání pozastaveného televizního programu), přehledné databáze médií uložených na disku počítače, jednoduchého přenosu obsahu do několika přijímačů po celém domě, a v neposlední řadě pohodlného přístupu na internet. Těmto vlastnostem počítačů jednoúčelová zařízení konkurovat jednoduše nemohou a producentům Media Center počítačů již zbývá jen zaměřit se na marketing. Musí totiž přesvědčit velkou většinu silně konzervativních zákazníků, že zakoupení takovéto digitální domácnosti pro ně nebude znamenat týden večerů strávených s nápovědou, vytrvale hlásící, že tento poradce při potížích nemůže jejich problém vyřešit. Jednoduchost zapojení a snadnost nastavení s minimálním možným počtem chybných postupů je pro tento typ velmi sofistikované techniky doslova otázkou života a smrti.
Nejvýznamnější z významných, nesmiřitelní soupeři Sony a Panasonic, ovšem na CES chybět nemohli. Panasonic vytáhl nejtěžší kalibr. Zaútočil plazmovou obrazovkou o úhlopříčce dva a půl metru, vedle níž metrové televize vyhlížely jako sedmnáctipalcové monitorky ve skladníkově kanclíku. Sony naopak nic převratného nepředvedla a čtyřgigabytové Memory Stick Pro Duo nebo čtečka elektronických knih návštěvníky veletrhu příliš neoslnily.

  • Našli jste v článku chybu?