Z výrobce letecké techniky Aera Vodochody Aerospace odejde po dohodě s vlastníkem, kterým je Penta Investments, prezident a předseda představenstva Giuseppe Giordo. Nahradí ho Dieter John, který v minulosti působil na vrcholných pozicích v Bombardier Transportation Group, Airbus Group nebo Eurocopter Group. Zda budou následovat i odchody některého z dalších pěti italských vrcholných manažerů, Penta neuvedla.
„Jedná se o rozhodnutí akcionáře na základě vzájemné dohody s dosavadním vedením firmy,“ uvedl k Giordovu odchodu mluvčí Aera Vodochody Tobiáš Tvrdík.
Giordo přišel do Aera před třemi lety. Za jeho vedení firma prošla první fází strategické transformace, v rámci které se zaměřila na vojenskou výrobu a vrátila se k vývoji a výrobě vlastního cvičného a lehkého bitevního letadla L-39 NG. Nové zbrojní projekty zatím nejsou výdělečné a Aero je třetí rok po sobě ve ztrátě. Jeho provoz musí Penta dotovat, naposledy mu na přelomu roku poskytla finanční injekci 400 milionů korun. Firma v posledních měsících také přišla o důležitou zakázku na dodávku kokpitů pro vrtulníky UH-60M Black Hawk americké společnosti Sikorsky a oznámila plán na propuštění desetiny z 1800 zaměstnanců.
„Giuseppe Giordo úspěšně uvedl L-39 NG na mezinárodní letecký trh. V letošním roce jsme tak mohli rozběhnout sériovou výrobu pro první dodávky v roce 2020. Jako vlastník projekt plně podporujeme,“ uvedl investiční manažer Penty pro Aero Vodochody Marek Šmrha.
Dieter John bude pokračovat v definované strategii rozvoje firmy. Pro ni je dnes důležitá zejména efektivní sériová výroba nového letounu. Strategie počítá s tím, že do deseti let bude vojenská výroba tvořit dvě třetiny tržeb.
Předsériový letoun L-39 NG poprvé vzlétl na letišti loni v prosinci sériová výroba začala letos v únoru. Prvních šest jich bude pro zákazníky připraveno v roce 2020. Od jara chce společnost pokračovat dalšími vývojovými lety s cílem získat certifikaci do konce letošního roku. Prvním zákazníkem je Senegal, který si objednal čtyři letouny v bojové verzi. Pokračují také jednání se státním podnikem LOM Praha, který zajišťuje výcvik pilotů mimo jiné pro českou armádu. Smlouva na dodávku čtyř letounů by měla být uzavřena letos. Firma jedná i s dalšími potenciálními klienty z evropských zemí a členů NATO, ale také se zeměmi Jižní Ameriky, Asie, Blízkého východu či Afriky.
Příjmy Aera pocházejí hlavně z výroby náběžných hran křídel letadel Airbus A220. Od loňského jara ve Vodochodech přešli z vývoje na sériovou výrobu dílů pro vojenský dopravní letoun Embraer KC-390. Rozjíždí se i výroba skořepinových konstrukcí, kterými společnost ST Aerospace přestavuje osobní verze letadel Airbus A320 a A321 na nákladní.