Impérium řídí pevnou rukou. Rozhoduje i o maličkostech, jako je rozestup ramínek v jeho obchodech. Ve svém osobním životě je však zdrženlivý, až plachý. Giorgio Armani vybudoval módní impérium, jehož roční obrat se počítá v miliardách eur.
Autor: ČTK
Nemít v šatníku model od Armaniho je pro společenskou smetánku nepřijatelné. Oblečení od italského návrháře je známkou prestiže i vybraného vkusu. Na loňské předávání Oskarů oblékl Giorgio Armani nejméně deset celebrit včetně nejlepšího herce Seana Penna a nominovanou nejlepší herečku Anne Hathaway. Zpěvačka Cher o módě Armaniho řekla: „Líbí se mi, že to, co jste si od Giorgia koupili před dvaceti lety, stále můžete nosit a vypadat trendy.“
Armani za svoji obchodní kariéru nabídl zákazníkům více než deset řad oblečení, od nejluxusnějšího přes řadu z džínoviny až po oblečení pro děti. U Armaniho si ale také můžete koupit parfémy, šperky, doplňky do domácnosti. Nabídne vám i ubytování a menu v restauracích.
Studio za VW Brouka
Giorgio Armani se narodil v roce 1934 v italském městě Piacenza nedaleko Milána. Od dětství měl blízký vztah k módě, a to především zásluhou své matky, která šila oblečení pro celou rodinu. „Vyrůstali jsme v poválečné době, ale moje matka se vždy oblékala do nejlepšího oblečení, které bylo vždy jednoduché, ale elegantní a promyšlené,” vzpomíná Armani.
Studentská léta Giorgio prožil v Miláně, kde se nejdříve věnoval studiu medicíny a později přešel na obor fotografie. V roce 1957 musel studium opustit kvůli povinné vojenské službě a po návratu z vojny začal pracovat v největším milánském obchodním domě La Rinascente. Zpočátku jako aranžér výloh, posléze jako nákupčí pánské módy. V roce 1964 začal pracovat v módním domě u Nina Cerrutiho a vytvořil pro něj kolekci pánského oblečení Hitman. Současně příležitostně tvořil také pro módní domy Ungaro a Zegna.
V roce 1966 potkal v Miláně architekta Sergia Galeottiho. Armanimu bylo třicet a v Galleotim našel nejen lásku, ale také člověka, který chápal jeho povahu. „Byl to Galleoti, kdo mi dal sílu, velkou sílu,” vzpomíná. S jeho podporou založil Armani v roce 1970 vlastní návrhářské studio a o čtyři později akciovou společnost Giorgio Armani S.p.A. Počáteční vklad do společnosti získal prodejem svého automobilu VW Brouk. „Tehdy to stačilo. Dnes byste si o tom mohli nechat zdát,” vzpomíná Armani.
Průkopník feminismu
První vlastní mužskou kolekci představil Armani v malé milánské kavárničce v roce 1974. Měla obrovský úspěch. O rok později nabídl veřejnosti kolekci dámskou, která vyvolala stejné nadšení. Armani se do světa módy uvedl „dvojznačným“ sakem pro muže i pro ženy. Jeho sako vyřadilo z tradiční krejčovské práce vycpávky a bylo šito v tlumených neutrálních šedých a béžových barvách. „Sako bylo první věcí, kterou jsem chtěl udělat. Vynalezl jsem typ sportovního saka, které je uvolněné, méně formální, méně upjaté,“ říká.
Ve skutečnosti první ženská saka, jak sám přiznával, byla mužská, jen v menších velikostech. Sám později komentoval svůj vstup do světa módy – „do oblečení jsem zavedl jemnost pro muže a sílu pro ženy“. Skutečností je, že Armani převrátil dosud zavedené chápání módy pro muže a pro ženy. Sociologové tvrdí, že svými obleky podpořil feministické hnutí v 70. letech. V každém případě se Armaniho sako stalo koncem 70. let uniformou pro společensky vyšší vrstvy.
Můj okouzlující gigolo
Zlomovým okamžikem v Armaniho obchodní kariéře byl rok 1980. Tehdy se na plátnech kin objevil snímek Americký gigolo. Richard Gere v něm zazářil v hlavní roli oblečen do Armaniho saka. O dva roky později se Armani objevil na titulní stránce časopisu Time. V roce 1983 byl Armani první návrhář, který si v Hollywoodu založil kancelář, aby tady oblékal celebrity.
Když v roce 1985 zemřel na AIDS jeho přítel Sergio Galeotti, byl na cestě k vrcholu. Galleoti byl Armaniho motor, dával mu sílu a sebedůvěru. „Viděl příliš málo. Zemřel příliš brzy,“ komentoval Armani jeho odchod v roce 2004 pro Guardian.
Po smrti Galleotiho pokračoval Armani v budování velké firmy. Už měl za sebou uvedení parfému Armani, pokračoval rozšířením podnikání otevřením sítí Armani Café. A představoval další řady oblečení Armani…
Značka hlavně pro bohaté
Armani vytvořil značku pro horní vrstvu. Jeho oblečení a doplňky se prodávají pouze ve vybraných luxusních obchodech. Dnes pod firmu Giorgio Armani patří módní řady Giorgio Armani, Armani Collezioni, Emporio Armani, Armani Jeans, Armani Junior, Armani Exchange a Armani Casa.
Nejdražší a nejluxusnější je řada Armani Privé. Byla představena v roce 2007 na pařížské show a byla jako první módní show přenášena on-line pfies internet. Prodávají ji například obchodní domy Harrods. Následuje řada Giorgio Armani. O něco levnější je Armani Collezioni (prodávají ji domy Holt Renfrew, Bloomingdale´s, David Jones, Harvey Nichols, Harrods, Neiman Marcus a Saks Fifth Avenue). Dvacetiletým až třicetiletým zákazníkům je určena značka Emporio Armani (její oblečení a doplňky prodává 13 obchodů ve Spojených státech a více než 140 v celém světě). Armani Jeans je kolekce z džínoviny.
Řada Armani Exchange, A/X (byla zavedena v roce 1992), pak patří mezi Armaniho nejlevnější zboží – cena zpravidla nepřesahuje sto dolarů. Značka se prodává ve 140 obchodech světa. Je zaměřena na mladé a vyhlášená svými provokativními kampaněmi. Zahrnuje doplňky, brýle, hodinky, šperky i muziku. Je inspirována taneční hudbou. Řada Armani Junior je značka určená dětem: Prodává ji 15 butiků a obchodní domy Neiman Marcus a Saks Fifth Avenue. Doplňky do domácnosti, značku Armani/Casa (v italštině Armaniho domov), luxusní řadu domácích doplňků, prodávají obchodní domy Neiman Marcus a 40 butiků po celém světě.
Impérium Armani
GIORGIO ARMANI |
Datum narození: 1. 7. 1934 Bydliště: Milán Majetek: 2,8 miliard USD |
Během let vytvořil Armani firmu, která prodává po celém světě produkty ve více než 2000 obchodech světa. V roce 1999 kompletně restrukturalizoval manažerský tým. Rovněž investoval 700 milionů dolarů, aby koupil zpět továrny, které prodal na základě licencí. Tehdy také získal absolutní kontrolu nad výrobou.
Dnes je tak jediným akcionářem společnosti Antinea, která pro něj vyrábí dámské oblečení. Dále je většinovým vlastníkem společnosti Simt, jež se zaměřuje na výrobu z džínoviny. Majoritní podíl má i ve firmě Intai, která dělá kravaty, a společnosti Luxottica, jež vyrábí brýle. Armani dále vlastní 20 různých licencí.
Celosvětový prodej společností ročně přesahuje čtyři miliardy eur, Armaniho impérium přímo zaměstnává 5000 zaměstnanců, má 13 továren a více než 250 exkluzivních vlastních obchodů ve 36 zemích. Časopis Forbes ho dvakrát označil za nejúspěšnějšího italského módního návrháře.
Firma jako rodina
Armani vybudoval typickou italskou rodinnou firmu. Sám je prezidentem a výkonným ředitelem skupiny Armani Group a jediným držitelem akcií firmy Giorgio Armani. Jeho sestra Rosanna, která nastoupila po Galleotiho smrti do firmy, má na starosti PR společnosti Armani Group. V podniku pracují i jeho dvě neteře (dcery jeho staršího bratra). Roberta jako tisková mluvčí a Silvana je hlavní návrhářkou Armani Collezioni. Zdroje v Armaniho okolí věří, že hlavní dědičkou celého impéria se stane Roberta, která je provdaná za prominentního milánského obchodníka, mluví oxfordskou angličtinou a má talent pro obchod s celebritami jako Armani.
Rodina a spolupracovníci, jimiž se obklopil, s ním často cestují po světě. Vzájemně se nazývají křestními jmény, kromě Armaniho, jemuž všichni říkají Mr. Armani. Širší rodina patří do jeho obchodního impéria.
Jedna ruka se sportem
Armani je od dětství velkým fanouškem fotbalu. Kromě toho, že oblékal mnoho mnoho hráčů včetně Ronalda a Luise Figa z Realu Madrid, Christiana Vieriho z Interu Milan, Andreje Ševčenka z AC Milan a brazilského fotbalového génia, hráče Kaka, navrhl také dresy pro Chelsea a Newcastle United. Anglická fotbalová asociace také vybrala Armaniho, aby se stal návrhářem anglického fotbalového týmu pro sezonu 2003.
V roce 2006, když navrhl oblečení pro italské olympioniky na zahajovací ceremoniál Zimních olympijských her v Turíně, měl dokonce možnost stát se prezidentem svého oblíbeného fotbalového klubu Inter Milan. Nakonec se však stal prezidentem milánského basketbalového týmu. Giorgio Armani také publikoval knihu „Faces of Sport“ – Tváře sportu.
Bydlí nad obchodem
Ačkoliv si nechal postavit honosné sídlo na karibském ostrově Antigua a vlastní domy v nejexotičtějších destinacích na zemi, bydlí Armani v Miláně, v horním patře kancelářské budovy, kde sídlí ředitelství jeho firmy. „Bydlím tu přes pětadvacet let a nikdy to tu neopustím,” tvrdí. „Mám odtud blízko do práce, snad až příliš blízko, ale je to můj svět. Mám i další domy, každý má svůj charakter, ale toto je moje doma.” Byt ve stylu loftu se obtáčí kolem centrálního prostranství. Na jedné straně je tělocvična, na druhé obývací pokoje. Ložnice je umístěna dole.
„Můj byt není dokonalý. Když se podíváte na zařízení, příliš nejde dohromady. Ale je to místo, které pro mne znamená minulost, současnost i budoucnost. Jsou tu moje vzpomínky, věci, které jsem si přivezl z cest, dárky, které jsem dostal a upomínky na přátele a na členy rodiny, kteří už nejsou mezi námi.”
Kromě života v milánském bytě jezdí o víkendech do své vily nedaleko rodného města Piacenza. „Je to jako sen. Hraji si na statkáře. Mám zvířata, jezdím na lov. A když se vrátím do Milána, pak jsem znovu Mr. Armani. A jak se říká – Je me cache derrière moi – schovávám se sám za sebe,” říká. Vlastní také dvacetimetrovou jachtu, kterou pojmenoval Mariu, což je jméno Maria v jihoitalském dialektu; tak se jmenovala jeho matka.
Zakázal hubené modelky
Armani je spojován s mnoha dobročinnými akcemi. V roce 2002 byl jmenován vyslancem dobré vůle. Peníze na pomoc uprchlíkům získává prostřednictvím kampaní v obchodech Emporio Armani. V roce 2007 také zakázal na svých přehlídkách účast extrémně vyhublých modelek. Reagoval tak na smrt brazilské modelky Any Caroliny Reston, která zemřela na následky mentální anorexie. Při výšce 172 centimetrů vážila jen 40 kilogramů.
V jeho dobročinnosti je však jeden sporný moment. V roce 2007 Armani veřejně slíbil, že nebude už ve svých kolekcích používat kožešiny zvířat. Rok na to, v roce 2008, však představil kožešinové kabátky pro děti, kožešiny domalované květinovými vzory a sukně a kabáty lemované kožešinou…
Armanimu je nyní 75 let. Co bude s jeho obchodem dál? „V dnešním světě mají stále větší váhu konglomerace. Můj obchod je příliš velký na to, aby ho spravoval jeden člověk,” uvedl pro Guardian v roce 2004. Zatím však vládne svému impériu dál.
V loňském roce otevřel v New Yorku na slavné Páté avenue, kde se nachází i hlavní newyorský Armaniho butik, svoji první restauraci. Restaurace Armani/Ristorante se 125 místy se nachází ve třetím patře budovy Armaniho hlavního newyorského obchodu. V přízemí si lze zakoupit oblečení z dílny italského návrháře a ve třetím patře poobědvat.
Letos v lednu firma Armani oznámila, že v březnu otevře svůj první luxusní hotel v nejvyšší budově světa, ve věži Burdž Chalífa v Dubaji, a posléze další v Miláně, Marrakéši, New Yorku, Tokiu, Šanghaji a Londýně.