Rozšířil se nám v Česku takový nešvar. Politici se snaží vést stát jako firmu, ale na benefity pro zaměstnance, tedy občany, se jaksi zapomíná. Nemusíme ovšem zoufat, na Západě je přeci také nemají.
Na vlnu účelnosti za každou cenu naskočil i pražský primátor Zdeněk Hřib se svým vysvětlením, proč magistrát upřednostňuje vlakovou dopravu na letiště namísto metra. Metro na letiště není podle něj žádným světovým standardem a představte si, nemají ho ani ve Vídni, tak proč by ho měla mít Praha. Navíc by metro jezdilo poloprázdné a vlaky pomůžou Kladeňákům se lépe dostat do práce. No neberte to.
Zajímavé je, že v tomto případě zvolil Hřib srovnání s Rakouskem a ne s jeho oblíbeným Tchaj-wanem. Hlavní pražský Pirát se na jaře jel do Tchaj-peje inspirovat a hledat podněty, „které udělají život obyvatel ve městě pohodlnější“. Inspirace tamní linkou metra, která je nejrychlejším spojením z letiště do centra metropole s více než dvěma a půl miliony obyvatel, se mu do krámu asi příliš nehodila.
Jak se dopravujete na pražské letiště?
Pražané si za dlouhá léta prázdninových jízdních řádů zvykli, že nemají nárok jezdit přiměřeně zaplněnými tramvajemi. S posledním červnovým zvoněním nastává čas utažení opasků. Pražská integrovaná doprava uvádí, že během prázdnin klesají počty cestujících až o čtvrtinu, protože počty turistů prý nevyváží úbytek studentů a školáků. Autoři tohoto tvrzení očividně v létě nepoužívají páteřní linky v centru Prahy. Ve stejné zprávě si také protiřečí, když tvrdí, že omezení dopravy je důsledkem čerpání fondu pracovní doby a dovolených řidiči.
Víc než cigarety a voňavky. Pražské letiště investuje miliardy do zlepšení služeb pro cestující
PID by si tedy měl ujednotit, jestli za omezeními v dopravě stojí menší počet cestujících, nebo nedostatečný počet řidičů. Ať je to jakkoliv, faktem zůstává, že pražská hromadná doprava je v prázdninových měsících přeplněná a důsledkem toho příliš nevoní.
Starost pražského primátora o potřeby občanů středočeského Kladna je až dojemná. Pravdou je, že jich na ruzyňském letišti pracuje mnoho, ale také to, že jezdí sdílenými jízdami a z práce jsou doma za polovinu času než leckterý Pražan. V jednadvacátém století je smutné, že doprava z centra milionové metropole na letiště zabere klidně i tři čtvrtě hodiny. Zvláště, když v mnohonásobně větším New Yorku to trvá zhruba stejně dlouho.
Dále čtěte:
Pražské letiště zvýšilo počet pravidelných linek, loni odbavilo rekordních 16,8 milionu cestujících
Zpozdil se váš let? Víme, jak získat nejvyšší možné odškodnění
10 nejhorších letišť na světě. Podívejte se, odkud pravděpodobně neodletíte včas
Problémy Smartwings se kupí: zpožděné lety, odstavené boeingy, střet letadel