Spory, jako byl ten mezi státem a Ludmilou Havránkovou, který blokoval výstavbu D11, by se už neměly opakovat, pokud vláda prosadí novátorský institut strategické stavby. O proklaté pozemky pod hradeckou dálnicí se válčilo mezi farmářkou a státem dlouhých 18 let. Výhrůžky vyvlastněním se střídaly s nabídkami smíru.
Po této vzpomínce se nápad hnutí ANO, který by u určitých staveb znemožnil odvolání proti vyvlastnění, jeví jako rozumný.
Ale v novele je víc než jeden nápad. Zatímco sjednocení jedné silnice pod jeden stavební úřad je nepochybně správné, institut „národního zájmu“ je spornější. Ruší totiž rovnost před zákonem – někde se kverulovat může, někde ne. Tyto paragrafy jistě skončí u Ústavního soudu.
A pak ta pojistka v podobě souhlasu poloviny poslanců: to má být nějaká pobídka pro betonářskou lobby, aby zamířila do sněmovny s naditými igelitkami?
Čtěte také:
Už žádná odvolání. Vláda chce zamezit obstrukcím při stavbě dálnic