Pod stromeček sněžnice a kožich
Když jsem loni kupoval snowboard, běhal jsem po obchodech v létě. Naivně jsem si myslel, že v srpnu koupím zimní výbavu levněji. Ale chyba lávky. Nekoupil jsem nic. Ve většině obchodů byla nabídka mizivá, někde vůbec sněžná prkna neměli a odkazovali mě až na listopad. Letos zase sháním jednoduché potápěčské ploutve. V předvánoční nabídce mají ale velké obchody se sportovní výbavou naopak jen zimní zboží, takže pro ploutve musím do specializovaného krámku. Z pohledu maloobchodních sportovních sítí mi to přijde trochu krátkozraká politika. Vždyť před Vánocemi lidé kupují všechny druhy zboží, tak proč nemít v nabídce také alespoň pár kusů výrobků určených na léto. Asi jsou důvodem omezené skladové kapacity. Nebo sázka na to, že spotřebitel kupuje plavky zásadně, až tehdy, kdy už stojí po kolena ve vodě?
Co Čech, to poctivec
Malé a střední firmy mají v evropských fondech řadu výhod, jejich velikost je proto velmi přísně střežena. Hlavně tak, že to o sobě musejí uvést v čestném prohlášení. Nedalo mi to a poslal jsem CzechInvestu, administrátoru hlavního podnikatelského programu OPPI, dravě investigativní dotaz, zda kontrola probíhá i nějakou přísnější cestou než jen „čestným pionýrským“ samotných žadatelů. „Spoléháme se na čestné prohlášení, navíc jsme zatím žádný konkrétní příklad firmy porušující tato pravidla nezaznamenali,“ zněla stručná odpověď. Interpretovat ji můžeme dvojím způsobem. Buď tak, že se nikoho nepodařilo chytit, nebo že byli všichni příslušní žadatelé v letech 2004 až 2006 vzorem poctivosti. Pokud ale upřímně věříte druhé možnosti, měl bych na prodej velmi levný Karlštejn. Blíže k tématu v sekci Hospodářství - Dotace.