Menu Zavřít

GM se zbaví podílu v PSA

16. 12. 2013
Autor: Euro.cz

Automobilový průmysl Velkolepá aliance mezi General Motors (GM) a PSA Peugeot Citroën po pouhých deseti měsících silně vybledla. Minulý týden koncerny ukončily vývoj společné platformy pro modely značek Opel, Peugeot a Citroën a oznámily, že jejich roční úspory nákladů nedosáhnou plánovaných dvou miliard dolarů ročně, ale spíše 1,2 miliardy. I tyto úspory jsou zatím jen na papíře a projevit se mají až v roce 2018. Záhy tak dochází na slova analytiků, kteří v polovině února varovali před přehnaně optimistickými očekáváními. GM a PSA mají nadále v plánu kromě společného nákupu materiálů uspořit díky společnému vývoji dodávky, většího rodinného MPV a sportovněužitkového modelu.

Alianci neupevní ani to, že Američané prodají svůj sedmiprocentní podíl v PSA. Rozhodnutí GM údajně nesouvisí s jednáním, které Francouzi vedou s čínskou automobilkou Dongfeng Motor. Dohoda by snad měla být hotova v únoru příštího roku a zatím to vypadá, že by Číňané mohli získat 20 procent akcií PSA. Podle zdrojů agentury Reuters má dojít k navýšení kapitálu koncernu o 3,5 miliardy eur, přičemž Dongfeng získá podíl se 40procentní slevou. Cena akcií PSA se minulý týden pohybovala od deseti do dvanácti eur za kus.

Od vytvoření aliance GM a PSA Peugeot Citroën se hodně změnilo v obou koncernech.

MM25_AI

Z nejvyššího postu v PSA koncem roku odchází Philippe Varin a nahradí jej někdejší vrcholný manažer Renaultu Carlos Tavares. Nového generálního ředitele bude mít od příštího roku i firma General Motors, protože Dana Akersona vystřídá v lednu Mary Teresa Barraová.

Ani jeden z koncernů si momentálně v Evropě příliš neví rady. GM například počátkem prosince oznámil, že z kontinentu stáhne do konce roku 2015 značku Chevrolet, kterou na evropský trh uváděl před osmi lety. Prý se hodlá soustředit na oživení Opelu, který je od roku 1999 trvale ve ztrátě a Američanům už prodělal přes 18 miliard dolarů.

  • Našli jste v článku chybu?