Menu Zavřít

Golfový průmysl se vzchopil

7. 2. 2002
Autor: Euro.cz

Koupí jiných míčů a driveru můžete od minuty získat metry

Ještě před několika málo lety se zdálo, že výroba golfového nářadí a náčiní se žene do slepé uličky. Veřejností nejvíce sledovaná výroba holí ztrácela dech a nové modely předních firem neobsahovaly nic výrazně revolučního.
Protože však nepsané pravidlo v golfu posledních let říká, že každá malá naděje na zvýšení délky rány prodává lépe než jakýkoliv jiný marketingový slib, obrátili svou pozornost ti nejprozřetelnější z výrobců ke golfovému míčku. Míč má na tvar a délku rány zcela klíčový vliv, a zatímco hole měly každý rok nové modely, míčky zůstávaly po desetiletí stejné. Slavné balaty měly stejnou konstrukci i materiály po dobu asi patnácti let. Míček proto z marketingového pohledu představoval to nejníže visící ovoce.
Před rokem a půl přišla firma Titleist jako první se svou revoluční konstrukcí míče Pro V1 a změnila nadobro golfový průmysl. Do té doby tolik obdivované balaty jsou dnes již v podstatě nehratelnými muzejními exponáty.
Snaha zvýšit počáteční (odrazovou) rychlost míčku přivedla výrobce zpět na myšlenku zpružnit úderovou plochu. Materiály, jako titan a některé další, umožňující zeslabování úderových ploch již byly známy a používány, takže další převratné novince nestálo kromě golfových pravidel nic v cestě.
Díky těmto dvěma hlavním proudům je golfový průmysl znovu “na koni” více než kdy jindy. Když jsem před sedmi lety začínal hrát golf, poměrně skepticky jsem pohlížel na ty, co neustále shánějí a testují nejžhavější novinky na úkor sžití se s jedněmi holemi. Dnes je na trhu situace taková, že především dřeva a míče zasluhují téměř konstantní pozornost. Koupí jiných míčů a driveru můžete od minuty získat metry (a docela hodně), zlepšit trajektorii ran, omezit boční rotace míče nebo třeba zkvalitnit jeho průchod vzduchem a stabilitu ve větru.
Těžiště inovačních snah se zcela zřetelně přesunulo do dvou jmenovaných oblastí, a to tak vehementně, že v nejnovějších prodejních katalozích světových prodejců zabírají o hodně více místa. Jiné sekce, jako třeba obuv, rukavice a bagy, jsou naopak výrazně potlačeny.
Minulý rok byl prvním, kdy se začala rozvíjet konkurence v oblasti míčů a zeslabených úderových ploch. Rok se s rokem sešel a na trhu se objevuje další vlna. Podívejme se tedy, co by nikomu seriózně zajímajícímu se o svou hru a její výsledky nemělo ujít.
Společnost Callaway přichází se dvěma řadami dřev. Prvním je Steelhead III, která navazuje na v poslední době veleúspoěšný design Steelhead. Především fairwayová dřeva Steelhead si vydobyla své místo v bagu mnoha špičkových hráčů. Steelhead III však kombinuje původní design a technologii Steelhead s technologií VFT - pružící úderové plochy. Hlava je ještě o 20 cm2 větší pro zvětšení “odpuštění”. Fairwayová dřeva jsou navíc nově širší – vzdálenost mezi špičkou a patkou hole je větší – pro zvýšení hratelnosti i mezi slabšími hráči. Řada je nabízena ve variantách po dvou stupních sklonu úderové plochy pro možnost přesného nastavení hrané vzdálenosti.
Výrobkem zcela novým je driver C4, jehož úderová plocha je vyrobena ze slitiny šlechtěného karbonu a má být extrémně tvrdá, ale pružná. Celá hlava hole (o objemu 360 cm2) je dovažovaná tungsteenovými vložkami pro přesné nastavení těžiště u jednotlivých loftových variant. Hůl má být lehká, snadno zvládnutelná a rány samozřejmě o něco delší než všechny ostatní.
Značka Taylor Made udělala loni díru do světa sérií “třístovkových” driverů, které nyní přicházejí na trh v nové, takzvané steel verzi. Tato série má jeden nový přírůstek, a tím je dvoustovka. Specialitou Taylor Made je válcovaná úderová plocha pro zvětšení rezistence.
Mizuno přichází s novinkou Blue Rage, která rovněž vychází ze zpružněné úderové plochy. Drivery jsou stále titanové, ale řada fairwayových dřev je z vyšlechtěné oceli.
V posledních třech letech velmi oblíbená značka Orlimar přichází se dvěma variantami jak pro drivery, tak pro fairwayová dřeva. Jedna z titanu a druhá ze šlechtěné oceli – Trimetal TI a Trimetal Steel. Ne nepodstatným detailem pro znalce je exkluzivně pro Orlimar designovaný a vyráběný shaft firmou Fujikara, která patří v oboru shaftů k absolutně nejlepším na světě.
Největší očekávání asi představují hole společnosti Nike. Dřeva už jsou “na trhu”, avšak těžko k sehnání, železa mají být rozeslána do obchodů 15. února. Driver se chlubí takzvanou “hot face” technologií, která zajišťuje tvrdší, slabší a odolnější materiál úderové plochy. Nike dokonce propaguje, že její koeficient pružnosti se těsně vešel do limitů určovaných golfovými pravidly. Detailem pro znalce je slabší konec shaftu pro zlepšení “pocitu”.
Na trhu s míčky je nejočekávanější novinkou rozhodně série HX od Callaway, nahrazující původní hit Rule 35. Opět modrá a červená verze a míč přímo marketingově zacílený proti Titleist Pro V1, který patrně pro letošní sezonu zůstane beze změn. Na trhu by se míče HX měly objevit v březnu.
Taylor Made uvádí na trh dvě novinky, TP Tour a Distance plus, a to vše bez výraznější “humbuku” či technokratických legend.
Zajímavostí pro znalejší a pokročilé bude novinka od Maxfli, tradičně výborného výrobce golfových míčů, s názvem Maxfli Noodle. Extrémním způsobem má kombinovat měkký pocit na holi s velkou počáteční rychlostí, a díky tomu delší dráhou doletu.
V každém případě vám při výběru přeji, ať už si dáte nudle či cokoliv jiného, šťastnou ruku.

  • Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).