Uživatelské základny sociálních sítí ve Spojených státech v posledních měsících stagnují. Vzhledem ke své kupní síle sice pro online marketéry nadále představují lákavé sousto, konec dosavadního růstu počtu uživatelů ale pro prominentní sociální sítě znamená nutnost změnit strategii. Jak Facebook a další zareagují?
Sociální sítě jsou fenoménem dneška. V posledních letech výrazně posilovaly v oblasti marketingu. Zatímco objem peněz cílených v USA do televizní reklamy letos klesl, objem prostředků soustředěných do reklamy na internetu by měl v tomto roce vzrůst o 18,7 procenta až na částku 107 miliard dolarů, informoval magazín Forbes.
Internetová reklama, to samozřejmě nejsou jen sociální sítě. Jejich podíl nicméně roste. Podle zprávy týkající se marketingu na sociálních sítích za rok 2017 vydávané Social Media Examiner je 92 procent marketérů přesvědčeno o tom, že jsou sociální sítě pro jejich byznys důležité. 61 procent dotázaných pak uvedlo, že s tímto tvrzením souhlasí dokonce „velmi silně“.
Nejdůležitější síť? Facebook
Studie zahrnula 5700 marketérů, přičemž pro 62 procent oslovených byl nejdůležitější sociální sítí pro účely marketingu Facebook. Následují Instagram, Twitter, YouTube, Pinterest a Snapchat. Co se týče reklamního obsahu, dominantní pozici drží obrázky, v závěsu za nimi pak videa.
Podle statistického portálu Statista v roce 2017 užívalo sociální sítě na celém světě 2,4 miliardy lidí. V roce 2018 by to podle predikce webu mělo být 2,62 miliardy a v roce 2021 až 3 miliardy uživatelů.
Záhada čínského čipu. Peking prý mohl proniknout do amerických serverů
Pro reklamní byznys to jsou dobré zprávy. Může se zdát, že zastavení růstu je v nedohlednu. A možnost ubývání uživatelů ideou zcela hypotetickou.
Nasycené státy
Nádech aktuálnosti nicméně v minulém měsíci nabrala v souvislosti se Spojenými státy. Právě v Severní Americe totiž technologičtí obři provozující ta nejvýznamnější sociální média jako Facebook, Instagram či Google začínají hlásit stagnaci či výrazné zpomalení růstu.
Server Recode věnující se technologiím informuje, že sociálním sítím Facebook, Twitter a Snapchat již na území státu nepřibývají noví uživatelé.
Uživatelská základna lidí, kteří Facebook užívají každý den, podle Recode stagnovala ve třech po sobě jdoucích kvartálech. Sociální sítě Twitter a Snapchat dopadaly v tom samém období podobně. Trend zmiňuje i web Telecomparer. Nejlépe je ovšem vývoj v sociálních sítí v USA za posledních několika měsíců vidět na portálu Statcounter.com.
Dojný Američan
Severní Amerika není nafukovací a nasycení regionu se dalo očekávat. Američtí uživatelé ovšem vzhledem ke své velké kupní síle představují „nejchutnější sousta“ z hlediska reklamního byznysu. Američané generují na hlavu nejvyšší zisky z reklam, poznamenává Recode.
Přečtěte si reportáž z hackerského kongresu:
Nový zašifrovaný pořádek. V Praze se sešli hackeři, geekové i političtí utopisté
Zatímco severoamerický uživatel Facebooku se na ziscích z reklamy v posledním čtvrtletí podílel průměrně částkou 27,61 dolarů (zhruba 631 korun), uživatelé z Evropy generovali v průměru pouze 8,82 dolaru (přibližně 201 korun).
Uživatelé v asijsko-pacifickém regionu, odkud pochází většina aktuálního růstu uživatelské základny sociální sítě Facebook, v tomtéž období generovali pouze 2,67 dolaru (asi 61 Kč).
A týká se to i Twitteru a sociální sítě Snap (dříve Snapchat). Severoameričtí uživatelé Twitteru vygenerovali v posledním čtvrtletí 5,19 dolaru (asi 119 korun) v zisku z reklamy na hlavu. Zbytek uživatelské základny Twitteru mimo Spojené státy generoval v průměru jen 1,17 dolaru (27 korun) na jednoho uživatele. V případě Snapu to bylo 2,62 dolaru v severní Americe a pouhých 85 centů v Evropě.
Ve zkratce. Pokud uživatelské základny sociálních sítí v USA již dále nerostou, znamená to, že prostor pro stimulaci růstu reklamních mašinérií technologických gigantů se významně snižuje.
Technologičtí giganti tak musí začít hledat nové cesty. Organický růst počtu uživatelů ve zbytku světa zjevně není zárukou rostoucích příjmů z reklamy.
Možné alternativy
Jsou i další možnosti. Jedním ze způsobů, jak v USA generovat více peněz z reklamy na sociálních sítích navzdory stagnaci či poklesu uživatelské základny, může být její zdražení.
Jinou cestou je pak to, že provozovatelé sociálních sítí nacpou do svých produktů zkrátka více reklam. Již nyní se například na Facebooku setkáváme s reklamou tam, kde dříve nebyla: například v komunikační aplikaci Messenger. Více reklamy zde však zcela logicky snižuje uživatelský komfort.
Co to znamená nasycený trh? Ve Spojených státech a v Kanadě má Facebook 185 milionů uživatelů, kteří uvádí, že tuto sociální síť používají každý den. Takové číslo představuje celkem 51 procent celkové populace těchto zemí.
Lidí, kteří zapnou Facebook alespoň jednou za měsíc, je pak v USA a Kanadě ještě více, 242 milionů, což zastupuje početně dokonce 67 procent všech Američanů a Kanaďanů.
Dále čtěte: