Prokliky na inzeráty stagnují, ...
Celý podtitul: Prokliky na inzeráty stagnují, akcie padají. Podaří se čarovnému obru ochránit kouzlo, aby nezeslábl?
Google konečně objevuje zemskou přitažlivost. Nejprve společnost poprvé nedosáhla tržeb, které jí na čtvrtý kvartál předpovídal Wall Street. Následovaly dvě negativní statistiky od firmy comScore zabývající se průzkumem trhu. Zprávy, z nichž poslední je z 26. března, oznamovaly, že růst počtu prokliků na placené reklamy v USA, které se objevují vedle výsledků vyhledávání na Googlu, v podstatě stagnoval dva měsíce za sebou ve srovnání se situací před rokem. Před šesti měsíci rostly placené prokliky ročně až o 40 procent. Tyto úhrnné zprávy stačily na to, aby mínění o Googlu srazily k zemi. Z rekordního maxima, které v průběhu obchodování loni v listopadu činilo 747,24 dolaru za kus, spadla cena jeho akcií o 38 procent, což je jeden z nejhorších výkonů spolehlivých technologických akcií. Velmi znepokojivé je to, že klesající ekonomika by mohla bezpříkladnou raketovou jízdu společnosti zastavit. „Celý Wall Street začal být opatrný,“ tvrdí analytik Rob Sanderson z firmy American Technology Research. Poukazuje na to, že šestnáct analytiků z asi tří desítek snížilo odhadovaný zisk Googlu v prvním čtvrtletí: „Každý je vyděšený.“ Možná že taková náhlá změna pohybu byla nevyhnutelná u společnosti, která se zdála být téměř nezranitelnou díky obrovsky výnosnému podnikání a tak užitečné vyhledávací technologii, že se její název stal dokonce slovesem. Může to však také signalizovat, že pro společnost nastala chvíle pravdy, jakou už zažily jiné technologické fenomény, například Microsoft. Dokáže si udržet kouzlo, díky němuž se stala možná nejčarovnější korporací na světě?
ODCHODY
Přibývají nové výzvy. Například někteří klíčoví pracovníci odcházejí, aby si našli nové, potenciálně lukrativnější příležitosti. Mezi tyto lidi patří Sheryl Sandbergová, vrchní viceprezidentka pro prodej, která odešla v březnu a stala se provozní ředitelkou společnosti Facebook, a Douglas Merrill, známý technický viceprezident, který odejde 28. dubna na post prezidenta pro digitální podnikání ve společnosti EMI Music. Navíc zdánlivě nahodilé pokusy Googlu pátrat po nových cestách růstu, počínaje online video inzercí, přes kancelářský software a konče bezdrátovými komunikacemi, zatím moc výnosů nepřinesly. A soupeři – od nově založených společností, například Facebook, až po monstra typu Microsoftu – stupňují své pokusy o získání nových velkých porcí online obchodu, než se jich zmocní Google.
Většina obav o podnikání Googlu se může ukázat jako neopodstatněná. Až společnost ohlásí 17. dubna výsledky za první čtvrtletí, očekává se, že tržby vzrostou nejméně o 40 procent na 3,5 miliardy dolarů a zisk na akcii se patrně zvýší o 22 procent na 4,50 dolaru navzdory loňskému náboru nových pracovníků a vyšším nákladům na výzkum a vývoj. Výkonný ředitel Googlu Eric E. Schmidt a další řídící pracovníci tvrdí, že firma ještě nepociťuje dopad ekonomiky.
Přesto není jasné, jak bude neobvyklé vedení Googlu zvládat náročnější časy. Triumvirát Schmidta a spoluzakladatelů a prezidentů Sergeye Brina a Larryho Page podporoval jedinečnou kulturu stimulace, která Googlu pomohla, aby se tak rychle dostal tak daleko. Avšak zvláštnosti, jež investoři považovali za sympatické, když akcie letěly vzhůru, mohou prověřit jejich trpělivost, jestliže akcie budou dál padat. Společnost neposkytuje finančním analytikům žádná vodítka. Umožňuje technikům, aby asi jeden den v týdnu pracovali na osobních projektech mimo přímý dohled svých manažerů, takže je i pro zasvěcence obtížné zjistit, co kdo přesně dělá. A její podnikání v inzerci, ovládané tajnými, složitými matematickými vzorci, zlobí analytiky, kteří společnost označují za „černou skříňku“.
Proto informace, které prosákly v posledních dvou měsících, některými podporovateli Googlu tolik otřásly. Google tvrdí, že očividný pokles placených prokliků je záměrný. Google zmenšil klikací oblast kolem inzerátů, aby eliminoval náhodné prokliky, které nepředstavují seriózní návštěvníky nebo kupce. Následkem toho, jak uvádějí analytici, průměrná cena za proklik na vyhledávací slova, na něž činí nabídky inzerenti, vzrostla ve čtvrtém čtvrtletí o patnáct procent. Přesto je hodně skeptiků. „Pozoroval jsem určitou ochablost, za kterou zřejmě může ekonomika,“ prohlašuje Kevin Lee, výkonný předseda vyhledávací marketingové firmy Didit.
Google rovněž čelí větší konkurenci vinou vlastních nespoutaných ambicí. Loni zahájil soustředěný nápor, aby nabízel online takové softwarové programy, jako jsou e-mail a zpracování textů v konkurenci s Microsoftem. Po právě uzavřeném nákupu firmy DoubleClick za 3,2 miliardy dolarů a po nákupu videoslužby YouTube v roce 2006 za 1,6 miliardy dolarů je rovněž připravený vrhnout se na zobrazované reklamy a videoinzerci. A přestože neuspěl v nabídkovém řízení na bezdrátové spektrum, které vyhrály firmy Verizon Wireless a AT&T, urychluje plány na bezdrátový internetový software.
Na rozdíl od vyhledávacích inzerátů musí Google na všech těchto trzích bojovat s důvěryhodnými a často velkými soupeři. „Nic takového nemusel dříve dělat,“ konstatuje Geoffrey Moore, ředitel strategické poradenské firmy TCG Advisors. Ze všeho nejvíc stojí Google tváří v tvář Microsoftu, který chce firmu odrovnat už hodně dlouho přes rok – vynakládá miliardy na akvizice firem spojených s inzercí a předložil nebývalou nabídku 45 miliard dolarů na nákup Yahoo!.
Podobně jako jiné ambiciózní firmy, které si tak dlouho nevedly špatně, stojí Google před klíčovými úkoly, jež by mohly být spíše interní než externí. Díky vlastnímu úspěchu vznikla tak velká společnost, že někteří veteráni v současnosti pociťují neklid. Kromě řídících pracovníků odešla i řada techniků, kteří nastoupili u nově založených firem, jako jsou mikroblogovací služba Twitter a služba FriendFeed na sdílení společenských médií. A při dosavadní nízké ceně akcií by se mohly rovněž šířit problémy s udržením zaměstnanců. Stovky či dokonce tisíce zaměstnanců mají půjčky na akcie za předem určené ceny, které jsou vyšší než ceny akcií Googlu.
Pro mladé technické nadšence zůstává Google prozatím magnetem. Tom Kosnik, profesor vědy o managementu a technického managementu na Stanfordově univerzitě, tvrdí, že studenty přitahuje kultura tvořivosti stejně jako vynikající bezplatné stravování a univerzitní atmosféra. Přesto je možné, že čarovná korporace bude muset hledat nové cesty, aby si své kouzlo udržela.
GRAF
PROPAD GOOGLU
Od dosažení maxima 747 dolarů za akcii poklesly cenné papíry Googlu o 38 procent na 466 dolarů
[popisek v grafu:] CENA AKCIÍ ZÁVĚR OBCHODOVÁNÍ
[svislá osa:]
DOLARY
800
700
600
500
400
0
[vodorovná osa]
3. 4. ’07 - 2. 4. ’08
Pramen: Bloomberg Financial Markets
Copyrighted 2007 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek
Překlad: Jiří Kasl