Menu Zavřít

Google nabízí českým firmám pomocnou ruku při expanzi. Poskytne jim informace a zhodnotí jejich připravenost

21. 5. 2021
Autor: CC BY 2.0: Robert Scoble; Flickr.com
  • Americká technologická firma Google chce pomoct tuzemským podnikům s expanzí na zahraniční trhy. Ukáže, kde mají největší šanci uspět

  • To, jak se zdejším firmám v zahraničí daří, je z pohledu českého hrubého domácího produktu naprosto stěžejní. Export se na našem HDP podílí celými 70 procenty

  • Česko eviduje celkem 40 tisíc e-shopů. To je v přepočtu na obyvatele nejvíce v Evropě


Vybudovat prosperující firmu je samo o sobě těžké. Proniknout s ní i na zahraniční trhy je přirozeně ještě o dost těžší, myslí si možná řada zdejších podnikatelů, kterým se pomyšlení na potenciální expanzi mihlo hlavou. Ať už kvůli odlišné legislativě, obyčejům nebo konkurenci.

Internetový gigant Google se však ve spolupráci se Svazem průmyslu a dopravy ČR a Asociací malých a středních podniků ČR snaží zažité přesvědčení vyvrátit a ukázat tuzemským firmám, především pak majitelům internetových obchodů, že současná doba je pro rozšíření jejich ekonomických aktivit i mimo území Česka jako dělaná.

„Pokud se bavíme o e-commerce, a zejména elektronickém prodeji zboží prostřednictvím e-shopů, tak v historii snad nikdy nebyla lepší doba začít expandovat na další trhy,“ myslí si František Štrupl, šéf obchodu pro retail segment v Googlu pro Českou republiku a Slovensko. „Nejenže v tomto odvětví stále přetrvává velmi silná poptávka, výrazně podpořená pandemickou situací, ale také se značně snížily či zcela zmizely různé bariéry v oblastech, jako jsou získávání relevantních informací o zahraničních trzích, komunikace se zákazníky nebo platby za zboží,“ dodává.

Několikaminutová záležitost

Technologický obr nabídne případným zájemcům pomocnou ruku a zpřístupní jim vlastnoručně vyvinuté nástroje, které se problematikou expanze do zahraničí zabývají.

Jmenovitě se jedná o specializovaný program Market Finder, který společnost vyvinula v roce 2017. V tuzemsku je dostupný už delší dobu, ale teprve nyní byl přeložen i do češtiny. Podnikateli stačí, když v prvním kroku zadá URL adresu svého webu, na základě čehož služba pozná, v jakém oboru firma působí. Není-li uživatel spokojen se zobrazenými výsledky, může další obory podnikání přidat ručně.

Apple, Netlix nebo Amazon. Data Googlu ukázala, které značky frčí v jednotlivých zemích nejvíc
Přečtěte si také:

Apple, Netlix nebo Amazon. Data Googlu ukázala, které značky frčí v jednotlivých zemích nejvíc

Poté mu Market Finder vybere tři nejvhodnější trhy, jež představují dle zadaných kritérií podle jejich vyhledávání na Googlu nejlepší místo pro expanzi. Pakliže uživatel dokončí úvodní třífázový proces a úspěšně se zaregistruje, budou mu zpřístupněny i další podrobné informace o tom kterém trhu. Ať už se jedná o obecné demografické údaje, počet vyhledávání konkrétního produktu/služby nebo to, kolik stojí inzerenta každý jeden klik na vlastní zobrazovanou reklamu.

Vedle Market Finderu, který podle Googlu použilo při plánování expanze celosvětově již na 370 tisíc firem, budou mít tuzemští podnikatelé k dispozici rovněž nástroj označený jako My Export Score. Ten, jak už z jeho názvu vyplývá, má podat danému subjektu přehled o tom, jak moc dobře, či naopak špatně je na uvažovaný vstup na cizí trhy připraven. Výsledek se podnikatel dozví během několika málo minut a díky poskytnuté zpětné vazbě bude přesně vědět, v jakých oblastech má ještě mezery.

Role exportu je v českém HDP nezastupitelná

Význam zahraničních trhů pro české firmy nejlépe ilustruje pohled na strukturu tvorby zdejšího domácího produktu. Česko je na světové poměry relativně malou ekonomikou. Současně s tím ale platí, že je též ekonomikou velice otevřenou. Ještě na přelomu tisíciletí tvořila zahraniční poptávka 27 procent zdejšího hrubého domácího produktu. Před třemi lety to však bylo, jak s odkazem na údaje UniCredit Bank uvedly Hospodářské noviny, už procent sedmašedesát, a dnes dosahuje hranice rovných sedmdesáti.

„Česká republika se řadí mezi prvních dvacet nejotevřenějších ekonomik světa,“ potvrzuje ředitel Sekce mezinárodních vztahů Svazu průmyslu a dopravy ČR Lukáš Martin. Objem vývozu a dovozu se podle Českého statistického úřadu během loňska poprvé od roku 2009 propadl, dle jeho názoru se však jedná spíše jen o pověstnou výjimku potvrzující pravidlo: „Export sice zaznamenal v průběhu pandemie covid-19 citelný pokles, průzkumy ale ukazují, že jeho význam pro českou ekonomiku neklesá a zůstane i nadále důležitým faktorem jejího budoucího růstu.“

Nejen Škodovka

Pozice na první příčce mezi největšími exportními tahouny Česka je dlouhá léta neměnná a patří mladoboleslavské Škodě Auto. Ta jen v roce 2019 vyvezla do zahraničí vozy v celkové hodnotě 414 miliard korun. Na dalších dvou příčkách se podle Hospodářské komory ČR umístila zdejší pobočka tchajwanské elektrotechnické společnosti Foxconn a koncern Agrofert.

bitcoin_skoleni

Daří se však i o poznání menším společnostem. Třeba takovým, jež podnikají právě v sektoru e-commerce. „Již dnes kolem sebe vidíme celou řadu pozitivních příkladů firem, jako jsou Notino, Brit, Sanitino či 4home, které úspěšně expandují,“ doplňuje Štrupl. A není důvod, aby je nemohly následovat i další. Tím spíš když zdejší koncentrace e-shopů v přepočtu na obyvatele je vůbec největší v celé Evropě.

  • Našli jste v článku chybu?