Je tlačen do pozadí...
… firmou Baidu.com, a proto posiluje vazby na místní webové hvězdy, aby záběr rozšířil
Google má velké potíže s tím, aby jeho čínská strategie zabrala. Podle pekingské výzkumné firmy Analysys International patří přes 58 procent čínského trhu internetového vyhledávání společnosti Baidu.com se sídlem v čínské metropoli, což vynikne ve srovnání s méně než 25 procenty Googlu.
Co americký vyhledávač zbrzdilo? Baidu měl razantní start, který využil k budování značky. Aby Google posílil svůj podnik v Číně, zlanařil Kai-Fu Leea, ostříleného řídícího pracovníka, od Microsoftu. Nicméně potom, aby si Leea udržel, musel absolvovat komplikované soudní řízení zahájené Microsoftem. Google nezískal všechny licence, které potřebuje k provozování kompletních služeb v Číně. A vyšší vedení v centrále Googlu vyslovilo pochybnosti o kompromisech, jež musí Google dělat, aby vyhověl pekingským cenzorům.
Přesto není Google ochoten se někým nechat zatlačit do pozadí. Společnost plánuje změny, nechal se slyšet Lee koncem srpna. Dne 20. srpna přišla zpráva, že Google zakládá obchodní společnost s čínskou společenskou síťovou stránkou Tchien-ja. Společnost už má podobné aliance s portály provozovanými společnostmi SINA a Tom Online, což je na Čínu zaměřená internetová firma hongkongského miliardáře Li Ka-shinga. V e-mailové výměně s časopisem BusinessWeek Lee píše: „Bude navázána nepřetržitá spolupráce s místními společnostmi.“
Pomocí těchto dohod dává Google dohromady aliance proti firmě Baidu, vysvětluje Richard Ji, hongkongský internetový analytik společnosti Morgan Stanley: „Snaží se firmu Baidu izolovat a zabránit jí, aby se sdružovala s dalšími významnými webovými stránkami.“ Aliance umožňují Googlu nabízet více prvků a stávají se jeho novou oporou v bitvách o získání lepších provozních podmínek od Pekingu.
Poslední data ukazují mírné zvýšení provozu na čínském Googlu. Jestliže však chce společnost z kalifornského Mountain View opravdu získat pozici silné dvojky internetového trhu, potřebuje si stanovit vysoké cíle. Přímá koupě Baidu nepřichází zřejmě v úvahu, i když Google byl kdysi minoritním investorem svého rivala. Vzhledem k tomu, že Baidu je teď hlavním šiřitelem zpráv na pevnině, je vyloučeno, aby čínské vedení dalo takovému obchodu zelenou.
Jaké jiné možnosti Googlu zbývají? Edward Yu, generální ředitel společnosti Analysys, má nápad: „Spolupracovat s médii ve vlastnictví státu.“ Například s tiskovou agenturou Sin-chua nebo The People's Daily. „Tyto vztahy by společnosti Google China umožnily, aby o ní více slyšeli vládní činitelé,“ tvrdí Yu. Existuje jeden precedent. Společnost News Ruperta Murdocha loni zahájila spolupráci s webovou stránkou provozovanou čínskou ústřední televizí, kterou vlastní stát. Avšak taková dohoda by u Američanů vyvolala kritiku, že Google obchoduje se současnými mocipány.
KDO V ČÍNĚ VEDE Podíly na pevninském trhu internetového vyhledávání
- BAIDU - 58 %
- GOOGLE - 23 %
- OSTATNÍ - 19 %
Pramen: Analysys International
Překlad: Jiří Kasl
Copyrighted 2007 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek