Menu Zavřít

Gril ve tvaru vulkánu i chobotnice pro psy. Na Designbloku se představily originální české výrobky

18. 10. 2019
Autor: Tomáš Stingl/BusinessInfo.cz

Jedna z úvodních akcí, která se konala během prvního dne letošního ročníku pražského festivalu Designblok, zacílila na Itálii.

Italský trh je na design mimořádně vnímavý a Italové zároveň tradičně udávají designu trend. Nejen o tom mluvili v hodinové prezentaci zástupci tuzemských firem a agentury CzechTrade, která se na státní podpoře průmyslového designu výrazně podílí.

„Design se posouvá od té jen vzhledové stránky k celkovému pojetí výrobku,“ připomněl v úvodu setkání generální ředitel CzechTrade Radomil Doležal. Výrobek má tedy nejen dobře vypadat, ale design má pomoct také funkčnosti produktu.

Fiat 500 chová pro Italy vzpomínku na mládí s rodinou

Na příkladu Itálie pak Marek Atanasčev, ředitel kanceláře CzechTrade v Miláně, demonstroval ještě třetí funkci. „Výrobek by měl být prostřednictvím designu spojen s nějakou pozitivní emocí,“ uvedl Marek Atanasčev. „Vezměme například automobily. Zatímco Češi často kupují vozy z Německa a od dalších zahraničních výrobců, Italové preferují italská auta. Jejich technická stránka možná někdy není ta nejlepší, ale mají pěkný design. Třeba legendární Fiat 500 – ten má mnoho Italů spojeno s pozitivní vzpomínkou z mládí na rodinu. A rodina je pro Italy to nejdůležitější,“ ilustruje Marek Atanasčev.

Podle něj by proto měli i čeští vývozci směřující na italský trh zvolit adekvátní strategii při prezentaci svého výrobku tamějším klientům. „České firmy se často dlouze soustřeďují na představení technických detailů, místo aby daly do prezentace jednu pěknou fotku,“ uvádí příklad.

Kiwi, který vsadil na barvy a humor

Osobitý design pak může odlišit výrobek od konkurence. Touto cestou se dala pražská společnost Kiwi Walker, která díky originálnímu designu pronikla i na italský trh s netradičně pojatými hračkami pro domácí mazlíčky a vybavením pro chovatele. Firma sází na výrazné barvy a neotřelý tvar hraček, stejně jako na nepřehlédnutelné obaly.

 Hračka pro psy z dílny firmy Kiwi Walker

V její nabídce tak lze nalézt ledacos od zářivě žlutého obojku pro psy až po sklenici se salátem z kiwi (ovoce) s výrazným firemním logem kiwi (ptáka). „Když jdete na veletrh výrobků pro domácí mazlíčky, vidíte samé šedé barvy. Také když se podíváte na většinu současných výrobků pro mazlíčky, vypadají všechny stejně. Bez urážky, připadají mi trochu nudné. Pokusili jsme se proto do toho vnést více barev a špetku humoru,“ říká Toby Downes, obchodní ředitel společnosti. Oba prvky spojuje například hračka pro psy v podobě závodní bugatky, kterou řídí právě pták kiwi. Další hračka s výrazným designem se jmenuje chobotnice. „Říkáme jí chobotnice, přestože má jen šest nohou,“ říká Toby Downes s jemnou nadsázkou, která se odráží i v samotných produktech společnosti.

Trvanlivá ocel od boha ohně

Jiný typ osobitého designu představila olomoucká společnost Vulcanus. Ta vytvořila unikátní gril s dlouhodobou trvanlivostí, který je vyroben z velmi kvalitní patinující oceli a je stvořen v podstatě jako rodinné ohniště. Společnost si výrobek patentovala pro evropský, americký i australský trh. „Snažili jsme se do našeho grilu dostat právě i tu emoci. Proto gril zahrnuje centrální oheň. Lidé se v podstatě u toho grilu setkávají jako u ohniště a mají tendenci se do grilování nějak zapojit,“ říká Ondřej Kovář, který se na vývoji „rodinného ohniště“ podílí.

Rodinného ohniště od společnosti Vulcanus

„Mé příjmení mě asi trošku předurčuje k práci na takovém výrobku,“ směje se Kovář a dodává, že i název firmy a logo zobrazující vousatého antického boha jsou zvoleny záměrně. „Vulcanus byl římský bůh ohně a patron všech kovářů. Náš gril také maličko připomíná vulkanický kráter,“ říká Ondřej Kovář. Patentovaný výrobek vhodný pro rodinné zahradní grilování i pro kuchařské profesionály našel právě na italském trhu vhodné odbytiště.

bitcoin školení listopad 24

Už přes 10 let Designu pro export

Zuzana Sedmerová z agentury CzechTrade připomněla, že tato instituce nabízí v oblasti designu firmám mnohovrstevnou pomoc. „Už přes deset let nabízíme pod značkou Design pro export řadu nástrojů,“ uvedla. Pomoc se vztahuje jak na průmyslové firmy, tak na samotné designéry. Mezi nabízené nástroje patří například Adresář designérů, v nichž se mohou designéři zdarma prezentovat. CzechTrade také nabízí různé vzdělávací akce pro manažery firem a propagaci českého průmyslového designu v zahraničí.

Článek vyšel na portálu BusinessInfo.cz

  • Našli jste v článku chybu?