Za pronájem stíhaček Gripen přiletěly loni do českého průmyslu rekordní zakázky. V oblasti zbrojníhoprůmyslu stouply čtyřnásobněna více než dvě miliardy korun.
Autor: Gripen International
Obavy z naplnění takzvaných přímých offsetů za pronájem nadzvukových stíhaček Jas-39 Gripen se zdají být zažehnány. Švédsko-britské konsorcium Saab-BAE Systems již zařídilo tyto kompenzace za 2,26 miliardy korun a podle sjednaného závazku musí v letošním roce vykázat 2,45 miliardy korun.
Gripen loni zbrojovkám a leteckému průmyslu dohodil zakázky za 1,7 miliardy korun. Hlavní část představovaly montáž a výroba helikoptér S-76 v Aeru Vodochody. „Jako práce pro firmy v Česku jsou uvedené offsety zajímavé. Strukturou a objemem však určitě nemohou pomoci k návratu českého zbrojařství na světové výsluní,“ komentuje výsledky viceprezident Asociace obranného průmyslu ČR Jiří Hynek.
Gripen jede nad plán
Program průmyslové spolupráce navázaný na pronájem stíhaček přispěl loni k exportu téměř pěti miliardami korun. Celkem je za pronájem stíhaček splněno již přes 63 procent offsetového závazku, neboť do konce loňského roku již naplnily kompenzace českému průmyslu za 16,2 miliardy korun. Spolupráce probíhá od roku 2004 a bude završena do konce roku 2014. „Pronájem nadzvukových letounů Gripen doprovází nejrozsáhlejší a nejúspěšnější offsetový program v historii vyzbrojovacích projektů České republiky,“ líčí mluvčí ministerstva obrany Andrej Čírtek.
Program má pomoci českému průmyslu překonat dopady globální krize. „Jsme velmi spokojeni s výsledkem offsetů v roce 2008, byl to nejúspěšnější rok v dosavadní historii programu,“ prohlásil ředitel programu Bengt Littke. Čeští zbrojaři s tím souhlasí. „Nepochybuji, že údaje ze zprávy jsou správné, auditované a schválené offsetovou komisí,“ poznamenává Hynek. Pronájem 14 stíhaček za 19,6 miliardy korun v roce 2004 schválila vláda Vladimíra Špidly. Česko letadla zaplatí do deseti let formou každoročních splátek. Z celkové hodnoty offsetů ve výši 25,5 miliardy korun, tedy 130 procent pronájmu, má pětina připadnout na přímé offsety, které jsou zaměřeny na obranný a letecký průmysl.
Dochvilný obr z Kazachstánu
HLAVNÍ PŘÍMÉ OFFSETY
Aero Vodochody – výroba helikoptér S-76 – 1,4 miliardy korun
- *Vítkovice Steel – plechy pro válečné lodě – 234 milionů korun GE Aviation Czech – export leteckých motorů – 208 milionů korun Ramet C.H.M. – dodávka radarů – 178 milionů korun Aliachem – export nitrocelulózy – 69 milionů korun Záběr zakázek pro domácí podniky je díky Gripenu celosvětový. Například společnost Ramet C.H.M. se prosadila v Kazachstánu s letištním radarem PSR Morava. „Smlouvy na čtyři radiolokátory jsme s kazašskou stranou podepsali na začátku roku 2008 po jednáních, která probíhala v roce 2007. Ještě v průběhu roku 2008 jsme radary do Kazachstánu dodali,“ popisuje generální ředitel společnosti Alois Kovář. Dvě tato zařízení již řídí letový provoz na civilních letištích v Aktau a Semeji, zbývající jsou určena do Žezkazganu a Kyzylordu. Transport radarů byl nevšedním zážitkem pro celý region. Vzhledem k velmi citlivým technologiím a rozměrům připadala v úvahu jedině letecká přeprava. Na kunovickém letišti tak opakovaně dosedal a vzlétal jeden z největších nákladních letounů na světě – Iljušin Il-76. Malá letadla do velkých „států“ Výrobce malých letadel pro sportovní a cvičné účely Evektor zase díky offsetům proniká na trh ve Spojených státech. „S pomocí BAE jsme otevřeli zastoupení na Floridě, které realizuje prodej a servis našich letadel, které jsme v této kategorii vyvinuli. USA představují dvě třetiny světového trhu s letadly obecně,“ líčí Jaroslav Růžička, který má program v Evektoru na starosti. Přes dopady hospodářské krize, která se v USA i v segmentu malých letadel razantně projevila, prodal Evektor loni na americký trh sedm letadel. V letošním roce se tam podařilo vyvézt pět strojů a střízlivý odhad předpokládá prodej dalších osmi letadel do konce roku. Nový SportStar MAX představila společnost Evektor na veletrhu Sebring Expo v USA letos v lednu. Jde o lehký sportovní letoun se zvýšenou maximální vzletovou hmotností na 600 kilogramů a užitečným zatížením až 290 kilogramů. Dolet činí 1300 kilometrů. DALŠÍ OFFSETY**
Offsetové programy realizuje v tuzemsku i společnost EADS, která neúspěšně nabízela letouny Eurofighter. Dva programy na výrobu podsestav a montáž dveří pro letadla Airbus ve společnosti Letov letecká výroba ročně činí 160 milionů korun.
Největší domácí letecký producent Aero Vodochody dodal americké firmě Sikorsky Aircraft Corporation letos jubilejní 250. civilní vrtulník S-76. Ročně jich vyrobí k instalaci dynamických částí přibližně padesát kusů, na nichž se podílejí další dvě stovky firem. „S firmou Sikorsky spolupracujeme na postupném zavádění výroby nového typu vrtulníku S-76D,“ říká prezident Aera Igor Hulák. Novinka se má objevit v roce 2010. Vynikat má kokpitem nové generace včetně autopilota, výkonnějšími motory a snížením hluku v kabině. Díky celokompozitovým rotorovým listům s takzvaným sledovacím povlakem s ním bude možné létat také za námrazy. Firmy mají ještě šanci nastoupit do rozjetého rychlíku, přestože již urazil polovinu své „trasy“. Český zájemce musí kontaktovat Gripen International, který je předkladatelem projektů.
Například Vojenský opravárenský podnik VOP 026 Šternberk nyní dohání zahozené příležitosti, neboť se v minulosti v programu neangažoval. „Gripenu nabízíme volné kapacity a technologie. Je to velmi široké spektrum od výzkumu v oblasti ochrany proti zbraním hromadného ničení přes vývoj, výrobu a servis pozemní techniky až po civilní strojírenskou výrobu,“ vyjmenovává Hynek, který je též od loňského listopadu novým ředitelem podniku. Například jde o mobilní opravárenské pracoviště pro vrtulníky, které již podnik nedávno vyrobil. Stejně postupuje i při offsetech za kolové obrněné transportéry Pandur, které právě podstupují vojskové zkoušky před nákupem do výzbroje Armády ČR.