Menu Zavřít

Gryf přilétá ze severu

8. 12. 2010
Autor: Euro.cz

Nový model trápil GM tak, že chtěl automobilku raději zavřít než prodat

Saab na osamostatnění určitě vydělá, tedy pokud se mu podaří přežít. Málokterá automobilka má tak oddané příznivce, kteří jsou ochotní sepisovat petice a aktivně vystupovat za záchranu svých čtyřkolých idolů. A to přes to, že pod nadvládou General Motors Saab zrovna nezářil a situace se dál zhoršovala. Prý se podle fanoušků ze saabu z roku 1993 dala udělat dvě auta modelového roku 1995, kdy GM značce naordinoval úsporný režim. To už je ale minulost a nyní na trh přichází vůz, který údajně straší ve snech manažery GM tím, že bez přílohy požírá své dřívější koncernové příbuzné – Opely Insignia. Auta původem z Trollhättanu byla vždy rozeznatelná na první pohled. Specifický design je vlastní i novému sedanu 9-5. Ačkoliv karoserie nabízí plno odkazů na starší modely, výsledný mix není retro. Uvnitř vozu je bohužel cítit koncernový duch GM, zejména volant a sdružené ovladače jsou shodné s insignií. Na druhé straně ale volant dobře vypadá, má velký rozsah nastavení a perfektně padne do ruky. Povedený tvar mají i poněkud tvrdé sedačky s dobrým bočním vedením a nízkým posazem. Palubní deska je provedená v duchu tradice, což obnáší třeba obří zamřížovaný výdech klimatizace. Nově se do kokpitu saabu dostal praktický head up displej a palubní počítač vozu také jako jeden z mála umí komunikovat s posádkou v češtině. Na zadních sedadlech je místa dost pro tři dospělé. Testovaný vůz verze Aero s 2,8litrovým šestiválcem přeplňovaným turbodmychadlem disponoval pohonem všech kol. Tři stovky koní ožívají po stisku tlačítka na středovém tunelu, šestiválec se téměř bezhlučně probouzí, čímž vystavuje na odiv skvělé odhlučnění kabiny. Kombinace výkonu se šestistupňovým automatem zní na papíře skvěle, nicméně zejména v nízkých otáčkách saab příliš neprojevuje chuť ke zrychlování. Jakmile ale motor překročí hranici tří tisíc otáček, táhne velmi slušně. Lenivější rozjezdy má na triku nejspíš hmotnost auta, která atakuje hranici dvou tun. Šestistupňový automat řadí průměrně rychle, nicméně hladce a plynule. Měnit rychlostní stupně manuálně je možné pomocí pádel pod volantem. Rychlost odezvy převodovky lze navíc do jisté míry ovlivnit systémem DriveSense, jenž má vliv kromě řazení také na odezvu plynového pedálu a posilovač řízení. Pokud jde o pohon všech kol, přenos síly na zadní nápravu zajišťuje spojka Haldex. Ta však rovněž dokáže rozdělovat točivý moment mezi pravé a levé kolo v závislosti na aktuálních podmínkách na silnici. Takto vznikl jakýsi elektronický aktivní diferenciál, který se postará o potlačení nedotáčivosti a průjezd zatáčkou pod plynem je tak velmi rychlý. Saab nazývá novou generaci 9-5 sportovním sedanem a tomu odpovídá i naladění podvozku. Auto ve své třídě patří mezi vozy s nejtužším odpružením, nicméně délka téměř pět metrů a široký rozvor dokážou vytvořit i dojem komfortní jízdy. V nastavení Sport se strmým řízením s nebývalou zpětnou vazbou od kol pak vůz létá po silnici s minimálními náklony, a pokud je to potřeba, brzdí na pětníku. Spotřeba sice i při hodně lehké noze neklesne pod jedenáct litrů v kombinovaném režimu, nicméně pro šetřily je k dispozici diesel.

Klady Design Jízdní vlastnosti Bohatá výbava

bitcoin_skoleni

zápory Tvrdší sedačky Vyšší spotřeba

Saab 9-5 Aero motor: přeplňovaný zážehový šestiválec objem: 2792 ccm převodovka: šestistupňová automatická výkon: 221 kW rychlost: 250 km/h zrychlení: 6,9 s spotřeba: 13,0 l kombinovaná cena: 1 787 000 Kč testovaný vůz

  • Našli jste v článku chybu?