Vybraný dodavatel pneumatik pro ministerstvo obrany svůj úkol nejspíš nesplní. Za cenu, do níž se chce vejít, gumy nikde nezíská
Ministerstvo obrany má potíže s další veřejnou soutěží. Výběrové řízení na dodávku speciálních pneumatik vyhrála společnost Autopneu Urban, která nabídla dumpingové ceny. Proto hrozí, že s ní výrobci pneumatik nebudou spolupracovat – vadí jim nastavené ceny. A vítěz tendru tak nebude moci slibovaný sortiment dodat.
Případ společnosti Autopneu Urban dokládá, že lpění na nejnižší ceně nejen devastuje trh, ale že dodavatelé často nemohou finanční parametry nabízené dodávky ani dodržet. Za předpokladu, že ministerstvo obrany neporuší zákon o zadávání veřejných zakázek a nezmění se zpětnou platností požadované parametry, je téměř stoprocentně jisté, že pneumatiky bude muset armádě dodat někdo jiný.
Nereálná cena Úředníci resortu, kteří hodnotili zakázku na nákup pneumatik pro specializovaná armádní vozidla, především speciální pneumatiky pro Tatry 815, se cenou řídili. Zněla na 65 202 080 korun, což potvrzuje obchodní věstník. Ve výběrovém řízení uspělo brněnské eseróčko a internetový prodejce automobilových plášťů Autopneu Urban, druhá byla zbrojařská firma STV Group a třetí skončila zlínská společnost Koldi. Týdeník Euro však zkoumáním zakázkové dokumentace došel k tomu, že první dvě jmenované společnosti, přestože obsadily v tendru přední místa, nemohou za uvedenou sumu (viz tabulka) potřebný sortiment vojákům dodat.
Klíčem k pochopení podivné zakázky je upřesnění zadání z ministerstva obrany. To v jedné z položek tendru poptávalo speciální pneumatiky, které v požadovaných parametrech vyrábí pouze francouzská společnost Michelin.
Věc se má následovně: aby nebyl pro výherce tendru obchod ztrátový, musel by armádě dodat za nabídnutou cenu zcela jiný produkt. Například od konkurenční firmy Continental, která podobné gumy také vyrábí. Specifikace resortu, respektive Národního úřadu pro vyzbrojování, byla ovšem jasná – vojáci chtějí v rámci zmiňované části tendru 420 kusů pneumatik Michelin.
Podle zjištění týdeníku Euro se přesto vítěz tendru připravoval na to, že dodá levnější variantu od společnosti Continental. „Vybraný uchazeč, uvádějí svědci, výslovně uvedl, že vyřešil svůj problém s Michelinem a že bude dodávat Continental,“ stojí ve stížnosti firmy Koldi, kterou týdeník Euro získal z ministerstva obrany. Pokud by ministerstvo svolilo k dodávce jiného než původně požadovaného sortimentu, porušilo by zákon o zadávání veřejných zakázek. Za slíbenou cenu nebylo navíc možné pneumatiky Michelin dodat. „Obchodní podmínky Michelinu Česká republika jakožto importéra a oficiálního prodejce pneumatik Michelin v Česku jsou v souladu s platnou evropskou cenovou politikou skupiny Michelin,“ uvedla společnost.
Ministerstvo obrany tvrdí, že je vše v pořádku a zakázka hodnocená zaměstnanci Národního úřadu pro vyzbrojování splnila všechny zákonné parametry. „Předmětná veřejná zakázka byla rozdělena na čtyři části, v rámci kterých bylo požadováno dodat zhruba třicet různých položek. Jedna z celkem jedenácti položek ve druhé části veřejné zakázky byla pneumatika XZL,“ popisuje podmínky tendru mluvčí ministerstva obrany Jan Pejšek.
Pejšek potvrdil, že byly podány zmíněné tři nabídky. Cena vítězného uchazeče (Autopneu Urban) byla podle Pejška o zhruba tři procenta nižší než cena STV Group a o cca 11 procent nižší než suma v pořadí třetího uchazeče. „V souladu se zákonem hodnotící komise zadavatele posuzovala nabídkovou cenu vybraného uchazeče ve vztahu k předpokládané hodnotě veřejné zakázky i k nabídkovým cenám ostatních uchazečů, zejména ve vztahu k uchazeči, který se umístil na druhém místě. Jelikož se vítězná nabídka výrazně neodlišovala, nepovažovala hodnotící komise nabídkovou cenu za mimořádně nízkou,“ vysvětluje pohnutky hodnotících úředníků Jan Pejšek.
Hledá se nový dodavatel Vlastník vítězné společnosti Vladimír Urban nechápe, proč se objevují pochybnosti o regulérnosti soutěže. „V rámci výběrového řízení byly nabídnuty pneumatiky odpovídající zadávací dokumentaci zadavatele a požadavkům výrobce techniky, na kterou mají být pneumatiky aplikovány. Nabídková cena byla stanovena na základě našich interních pravidel a nejedná se o dumpingovou cenu,“ vyhnul se Urban otázkám, jaký konkrétní sortiment chce armádě dodávat. Jeho společnost dosud žádné pneumatiky armádě neprodala, protože ta si o ně v intencích uzavřené rámcové smlouvy zatím nepožádala.
Přestože se v pneumatikářské branži objevují zřetelné signály, že výherce tendru bude chtít vojákům dodat jiný produkt a tyto informace konkrétně nevyvrátil, ministerstvo obrany zůstává v klidu. „Nemáme žádné informace o tom, že by vybraný dodavatel hodlal dodat jiné pneumatiky než XZL, například Continental,“ zareagoval na zjištění týdeníku Euro mluvčí ministerstva obrany Pejšek. Na tuto část veřejné zakázky byla podle něj uzavřena rámcová smlouva. A z té prý vyplývá, že dodavatel se zavazuje dodat zboží, které uvedl ve své nabídce a které odpovídá specifikaci zboží uvedené v zadávací dokumentaci, a to způsobem a za podmínek stanovených smlouvou. „Pokud by hodlal dodat jiné zboží, než ke kterému se smluvně zavázal, ministerstvo takové zboží nepřevezme a bude postupovat v souladu s uzavřenou smlouvou, pokud jde o prodlení či případné ukončení smluvního vztahu,“ tvrdí Pejšek.
Překvapuje skutečnost, že na problém podhozené dumpingové ceny nenarazili ani ministerští úředníci, ani Úřad pro kontrolu hospodářské soutěže, který má na pokusy ovlivnit veřejné zakázky dumpingovými cenami dohlížet. „Po provedeném šetření neshledal antimonopolní úřad důvody k zahájení správního řízení,“ dodává ministerský mluvčí Jan Pejšek.
Firmy STV Group a Koldi, které skončily jako další v pořadí, se k případu blíže nevyjádřily. l
Vítězové na nic
Výsledky soutěže na dodavatele speciálních pneumatik pro Armádu ČR
Pořadí v soutěži Firma Nabídka bez DPH Nabídka s DPH
1. Autopneu Urban* 35 675 000 43 166 750
2. STV Group* 36 842 100 44 578 941
3. Koldi 39 512 461,20 47 810 078,60
* Uchazeč by nemohl dodat nabízený sortiment za uvedenou cenu
Zdroj: týdeník Euro
Je téměř jisté, že požadované pneumatiky bude muset armádě dodat někdo jiný.
O autorovi| Jan Hrbáček, hrbacek@mf.cz